BasBQ
Beef en Steak

Moeite om temperatuur laag te houden op Weber Q3200

Grill Eric

Tondelzoeker
Berichten
4
Ik heb laatst mijn eerste pulled pork gemaakt op mijn Weber Q3200.
Volgens het recept moest ik de temperatuur rond de 120graden proberen te houden.
Indirect op de laagste stand aan en gesloten deksel kreeg ik al 200graden.
Om 120 te bereiken moest ik een aluminium bakje onder de deksel houden.
Zodat de warme lucht enigszins kon ontsnappen.

Heeft iemand een tip om de temperatuur laag te houden met toch een gesloten deksel?
 
Aangezien ik binnenkort nog een pulled pork wil gaan maken en nog geen antwoord ontvangen had, even een bumpje.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
 
Hoi Erik. Heb je de 200gr ook echt gemeten op het rooster niveau? Door gebruikt te maken van een externe kern/gril temperatuur meter weet je wat de werkelijke temperatuur op het rooster is. Dat is de temp die echt belangrijk is. De meter in de deksel van de Q is leuk voor de  esthetica. Maar qua functie niet echt toepasbaar. Wil je niet direct all the way gaan met investeringen. Bij de Ikea hebben ze vrij goedkope dingen. Waarmee he de deksel gesloten kunt houden. En buiten de bbq eea af kunt lezen.

Mocht dit alles hier boven jou al bekent zijn.
Dan kun je altijd wat alu tape kopen. Welke door loodgieters gebruikt word om CV installatie schoorstenen af te tapen. Deze is redelijk hitte bestendig. Daarmee plak je dan een deel van de gaatjes in je gas bbq af. Wel zo plakken dat er niet een vlam bij komt. Eventueel na het afplakken extra alu foli er om. Zodat de tape beschermd blijf. Eerst proberen zonder vlees. Of dat de tape niet gaan roken. Succes.
 
(Ps)
Ik heb net de q3200 even opgezocht. Redelijk duur ding. Ik denk wel dat als je de tape verwijderd er lijm achter zal blijven. En dat moet je dan natuurlijk helemaal WEG halen voor je de bbq weer normaal gebruikt. En dat zal een lastig klusje worden vrees ik. Ik neem ook aan dat je voor de low en slow enken de middelste brander hebt gebruikt.
Dat is dan nog maar 1/3 van de totale gasvlam. Je zult er toch een soort hitteschild in moeten maken. Hoop verbouwingen aan een BBQ van over de ?1k.
Ik denk dat je beter voor een paar knaken een ketel BBQ opzoekt en die gebruikt.
 
Bram zei:
(Ps)
Ik heb net de q3200 even opgezocht. Redelijk duur ding. Ik denk wel dat als je de tape verwijderd er lijm achter zal blijven. En dat moet je dan natuurlijk helemaal WEG halen voor je de bbq weer normaal gebruikt. En dat zal een lastig klusje worden vrees ik. Ik neem ook aan dat je voor de low en slow enken de middelste brander hebt gebruikt.
Dat is dan nog maar 1/3 van de totale gasvlam. Je zult er toch een soort hitteschild in moeten maken. Hoop verbouwingen aan een BBQ van over de ?1k.
Ik denk dat je beter voor een paar knaken een ketel BBQ opzoekt en die gebruikt.
Heb zelf geen gasser  , maar het kan toch niet waar zijn dat zo'n prijzige "kwaliteits" BBQ  niet is te dimmen en af te trimmen.  ik kreeg al idee van een indirect opstelling en ook op het rooster een hitte schild , neem aan dat je elke brander afzonderlijk kan bedienen  , dan zou ik een van de buitenste branders laag zetten en andere kant vlees met hitte schild boven het rooster , mogelijk ook een soort van waterpan in bouwen.  Hoop dat de lagere wintertemperatuur je ook meewerkt in het laag houden van de temperatuur.
Bram zijn optie van een houtskool BBQ is verstandig daar heb je zoveel meer mogelijkheden van temperatuursbeheersing.
 
Grill Eric zei:
Aangezien ik binnenkort nog een pulled pork wil gaan maken en nog geen antwoord ontvangen had, even een bumpje.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Hoi, ook ik heb even naar de productspecificatie gekeken van de Q3200 en zie dat je 2 standen hebt om je bbq te bedienen. ??n knop voor indirect en ??n voor direct. Ik ga er vanuit dat je de indirecte stand hebt gebruikt en op zo'n laag mogelijke stand.
Wat je verder nog kan doen is van aluminium folie een schild maken wat je op het rooster legt onder je vlees.
Verder zou ik toch ook eens meten wat de exacte temperatuur is op je rooster want als ik het een beetje inschat bevindt de brander zich rechtstreeks boven de brander en daar is de hoogst mogelijke temperatuur.

Als laatste optie zou ik je willen aangeven om inderdaad een deel van je brander af te plakken maar dan zou ik eerst met aluminiumfolie een dunne laag om een deel van je brander te wikkelen en dit met ducktape vast te zetten welke je uiteraard ook weer beschermd met aluminiumfolie.
Uiteraard geldt voor alle gevallen meten is weten!! Dus investeer in een temperatuurmeter welke op het rooster de temperatuur kan meten en welke ook je vlees gelijk kan monitoren. (kijk eens op marktplaats, daar worden best regelmatig thermometers aangeboden)

Veel suc6 met de geboden oplossingen door een ieder.
 
Voor mijn huidige GMG Pellet BBQ gebruikte ik de Weber Q200, met maar ??n brander. Daarmee kreeg ik de temp op 120 graden....eerste wat je moet doen is een 'hitteschild' maken op je rooster. Ik gebruikte een 'trivet' van Weber, waarmee je iets van het rooster afkomt en daarop een aantal lagen dik alu folie. Dan je brander op half vermogen zetten (bij de jouwe alleen de 'indirecte brander gebruiken) en dan de toevoer van gas knijpen op je gasfles zelf, zodanig dat je nog net vlam hebt. Is een beetje pielen en spelen en als er wind staat moet je het wel goed in de gaten houden. Verder knijp je dan op je Q zelf en dan moet het lukken om rond de 120 graden te komen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan