BasBQ
Beef en Steak

Modificatie van de Heinz BBQ Barel

 

Jord

Kooltjesharker
Berichten
218
Bijna alle onderdelen in huis om de BBQ barel die ik van Heinz heb gekregen om te bouwen tot UDS smoker. Dan past er net even wat meer in...

Vandaag bij de Rotterdamse vestiging van Metaalwinkel.nl geweest, man dat viel tegen. Strekstaal kneiter duur, al heb ik een reststuk kunnen opkopen voor 2 tientjes. Verder spul dat ik wilde kopen hadden ze niet. Ze konden wel eea lassen maar het starttarief alleen om de stekker er in te steken was al 20 euro. Dat vogel ik dus zelf wel uit. Morgen zal ik ook wat foto's maken en posten om de voortgang te documenteren.

Stay in touch.
 
Dat is wel balen dat het zo duur is. Ben benieuwd of de verf aan de buitenkant een beetje hitte bestendig is.
 
die kosten lopen toch wel rap op hoor,

60 euro bij de gamma voor moertjes, boutjes en wat boortjes. 40 euro voor 2 weber 57 cm roosters, 20 euro voor het strekstaal en dan ben ik er nog geen eens.
 
Maar daar kan dan wel een vreselijke hoeveelheid vlees op
 
6 procureurs of vier schouders moet wel gaan passen ja. Zo beginnen met klussen, zin in.
 
2 57cm roosters, ik zeg 8 procureurs.
 
8 procureurs? dat is goed nieuws. Na twee dagen werken op halve kracht (gisteren druk met andere dingen en vandaag lekker katerig) is hij bijna af. Wat een leuk klusje is dit zeg, de plinten zijn na 4 jaar hier wonen nog niet gelegd maar dit is zo gepiept.

Afijn, hieronder het fotoverslag:

Het begin, de barelgrill zoals Heinz hem aan ons cadeau heeft gedaan waarvoor nog 100x dank! :
IMG_2606Medium.jpg


Vervolgens ben ik een beetje gaan shoppen voor de nodige onderdelen, dit is er voor gebruikt:
IMG_2594Medium.jpg


En ja hoor, ik ben nog niet begonnen of het gaat al mis. In een poging mijn gereedschap uit een te kleine schuur met teveel cateringzooi tot aan het plafond te pakken haal ik meteen mijn hand open.
IMG_2597Medium.jpg


Maargoed, beetje zout er op en door . Eerst maar eens begonnen met de houtskoolmand. Ik was rondjes aan het rijden op zoek naar een kleine gril of goedkope bbq voor het onderrooster. Die is in februari dus nergens te krijgen. Toen zag ik bij de makro ineens twee pizzapannen liggen, dat moet natuurlijk ook prima werken

IMG_2600Medium.jpg


Paar gaatjes er in voor de zuurstof en as doorvoer.
IMG_2601Medium.jpg


En een tweede er onder voor de aslade:
IMG_2603Medium.jpg


Beetje strekstaal er tegenaan gewurmd:
IMG_2605Medium.jpg


Netjes afgewerkt aan de onderkant:
IMG_2620Medium.jpg


Beetje bijknippen voor de juiste hoogte en handvatten, knippen was een rotwerk maar sja, ik had hier geen slijper of iets anders liggen:
IMG_2615Medium.jpg


En we hebben een houtskoolmand:
IMG_2617Medium.jpg


En die past er prima in:
IMG_2630Medium.jpg


Na deelproject 1 af te hebben een klein culinair winters intermezzo in de juiste sfeer:
IMG_2609Medium.jpg


Vervolgens verder gegaan met de luchtbuizen. Dit was nog een aardig gepriegel om het allemaal juist af te tekenen en uit te lijnen. De grepen die ik nu heb gebruikt om de buizen vast te zetten ga ik wellicht nog eens vervangen, werkt nu wel maar ze zijn niet al te stevig. Bij het aandraaien heb ik er door de spanning op de buis al twee laten breken. Maar hier de buizen:

IMG_2613Medium.jpg


En hier zitten ze er tegenaan:
IMG_2623Medium.jpg


IMG_2607Medium.jpg


De bouten waar de buizen mee vastzitten zijn tevens de bouten waar de roosters op liggen, dat was wel zo handig. Nou hier is dan het eindresultaat, I present de Heinz Pork Packer!
IMG_2622Medium.jpg


Hij is wel cool geworden, met een beetje mazzel bleek achteraf dat ik hem nog steeds kan gebruiken zoals Heinz bedacht had, hier is hij als gril:
IMG_2626Medium.jpg


Je ziet onder de gril een bak voor de houtskool:
IMG_2628Medium.jpg


Als we die er uit halen kan ik de roosters (die anders onder de bak liggen) naar boven halen en hem als UDS gebruiken:
IMG_2632Medium.jpg


De luchttoever is te regelen via de twee buizen:
IMG_2624Medium.jpg


En via een luchtschuif die achter het logo verstopt zit:
IMG_2636Medium.jpg


en met een klein haakje is te bedienen:
IMG_2637Medium.jpg


En het grappige is dat er zelfs een hoes bij zit:
IMG_2625Medium.jpg


Hij is nog niet helemaal af, er moet nog een gat in het deksel voor de schoorsteen, al denk ik aan een gewone draaischijf omdat anders de hoes niet meer gaat passen. Verder gaat er nog een thermometer op komen en ik denk dat bbqguru een bestelling van mij kan verwachten. De luchtbuizen wil ik nog vastlassen aan de binnenzijde zodat er geen valse lucht rond de buis naar binnen wordt gezogen. Verder is hij wel redelijk werkklaar. De volgende meating gaat deze zeker achter in de auto

Ik ben er erg blij mee, eindelijk een unit waar we flinke hoeveelheiden PP in kunnen maken, dan redden we het ook eens een keer op een evenement zonder de eitjes van Jeroen

En voor de twijfelaars over een UDS: gewoon doen! Als je in de zomer genoeg 2e hand spullen van marktplaats kunt plukken is het niet zo duur. Ik moest door gebrek aan aanbod eea nieuw kopen maar dat is het mij wel waard.
 
Verdorie dit is nu eens een mooi stukje vakwerk,  :eek:  Ik ben erg jaloers met mijn 2 linkerhanden  ???
 
Jord zei:
En ja hoor, ik ben nog niet begonnen of het gaat al mis. In een poging mijn gereedschap uit een te kleine schuur met teveel cateringzooi tot aan het plafond te pakken haal ik meteen mijn hand open.
IMG_2597Medium.jpg

Klassieke beginners fout, je moet het vlees eerst tien minuten laten rusten alvorens het aan te snijden. Dan loopt er niet zoveel sap uit ;)

Het wordt wel een erg mooi tonnetje zo, je kunt dit nauwelijks nog een "ugly" drum smoker noemen. ;D
 
knapt gemaakt, prachtige UDS
 
Mooie smoker hoor Jord!!
 
Thanks guys!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=52.153133,5.367433
 
Moooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan