BasBQ
Beef en Steak

Modificatie aansluiting blower BBQ-Guru Pit Viper 10 CFM t.b.v. HeaterMeter 4.0

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Bij het onlangs testen van de bij mij al aanwezige BBQ Guru blower Pit Viper 10 CFM in combinatie met de juist gebouwde HeaterMeter 4.0 bleek dat de in deze blower ingebouwde electronica niet compatibel was.
Pas bij ca. 70-75% blower speed van de HeaterMeter begon de fan te draaien, een lager percentage leidde alleen maar tot wat pulsjes en gezoem.

Door uitstekend zoekwerk van Piet (Nosmo) in het archief van http://tvwbb.com/forum.php konden we vaststellen dat dit probleempje ook bij USA gebruikers was opgedoken.
De daar gedocumenteerde oplossing bleek eenvoudig en effectief te zijn, nl. door parallel aan C1 van de HM print (22uF/25V) een 2e elko van 22uF te plaatsen, dan wel deze elko te vervangen door eentje van 47uF/25V.

Omdat ik voor toekomstig gebruik van de HeaterMeter niet afhankelijk wil zijn van alleen de BBQ Guru Pit Viper maar ook een andere (kale) blower wil kunnen gebruiken waarvoor deze mod niet nodig is, besloot ik om de 22uF elko in lijn met het aansluitkabeltje te solderen. Door mijn tijdelijke vingerblessure is het soldeerwerk wat meer loodgieterswerk geworden, maar nadat krimpkous en tape waren aangebracht ziet het er toch redelijk netjes uit :)

Let in beide gevallen even op de polariteit van de elko en zorg ervoor dat de - en de + van de elko juist worden aangebracht.
Op de behuizing staat het - (min) streepje, deze aansluiten aan de massa resp. de afscherming van de kabel.


Inmiddels kwam voor dit weekend voor een bedrag van ca. Euro 5,00 ook nog een "kale" China blower binnen. (ebay aankoop, low-cost uit China, type AV-7530M 12S)
Deze heb ik met een provisorisch gemaakt kabeltje met cinch stekker (zonder extra 22 uF elko) ook aangesloten op de HeaterMeter.

Resultaat: ook dit werkt perfect!
Al onder de 10% aangegeven blowerspeed van de Heatermeter start dit blowertje vloeiend op. Ik zal hiervoor t.z.t. nog een behuizing bouwen zodat deze blower ook kan worden ingezet.

Ik hoop dat deze informatie nuttig is voor nabouwers!

Ter illustratie hieronder wat plaatjes.

gr. RedFox


de BBQ Guru Pit Viper (origineel)


pit-viper-cfm-fan.jpg


een extension cable (1,5m) van GBP 1,95 verbind ik met de stekker van de pit-viper
extensioncable.jpg


de componenten op een rijtje, de stekker van de extension cable eraf knippen en vervangen door de cinch stekker die in de HM wordt gestoken
elkolos.jpg


elko 22uF/35V "in line" van kabeltje
elcoinsnoer1.jpg


"netjes" ingepakt in krimpkous en tape en gemonteerd dicht bij de cinch stekker
elcoinkrimpkous3.jpg


aangesloten op de HeaterMeter
hmmetelcosnoer_macro.jpg


low-cost China blowertje AV-7530M 12S
chinablower2.jpg


low cost blowertje aangesloten op HM
chinablower1.jpg


pit-viper-cfm-fan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg Top gedaan Geert, maar met mijn 2 linkerhanden ben ik al snel onder de indruk van al het knutselwerk wat voorbij komt.  :blush:
En dan doe je dit met 1 hand ook nog  :p
 
Mooi gedaan Geert. Ik zag trouwens dat jij ook mooi aan het HTML-en bent geweest. Daaromtrent een vraagje, waar kan ik die fan speed balk aanpassen? Ik ben helemaal niet thuis in HTML en ik vond het al knap dat ik het plaatje erin heb gekregen en de achtergrond op zwart  :blush:

Ik wil hem net als jij dat hebt onder de pit temperaturen, daarnaast heb ik ook last met het plaatje dat ik van Piet heb geleend. Op grote schermen probeert hij hem in "twee keer" beeld vullend te krijgen maar op de Ipad ziet het er prima uit.

Je kan het terug zien op www.barrelhousebbq.nl.

Misschien hier eens een apart topic van maken  ;)
 
Boldeagle zei:
Ik zeg Top gedaan Geert, maar met mijn 2 linkerhanden ben ik al snel onder de indruk van al het knutselwerk wat voorbij komt.  :blush:
En dan doe je dit met 1 hand ook nog  :p

Ja Mike ik denk dat wij tzt er een op marktplaats moeten kopen als de heren aan het volgende project beginnen ;)
 
Jappert zei:
Mooi gedaan Geert. Ik zag trouwens dat jij ook mooi aan het HTML-en bent geweest. Daaromtrent een vraagje, waar kan ik die fan speed balk aanpassen? Ik ben helemaal niet thuis in HTML en ik vond het al knap dat ik het plaatje erin heb gekregen en de achtergrond op zwart  :blush:
Misschien hier eens een apart topic van maken  ;)
Ik ben ook een "groentje" in het HTML-en en heb met wat kunst en vliegwerk een paar posities aangepast op basis van voorwerk wat al door Nosmo was gedaan.
Het is me ook gelukt de kleur van de blowerbalk aan te passen na googlen m.b.t. rgb-hexadicimaal converteren.
Ik kan je dus (nog) geen direct antwoord geven, maar een apart topic hierover openen is een goed idee.
Daarmee bereiken we 2 dingen:
1. dit draadje wordt niet gekaapt en...
2. de forumbeheerder(s) zijn happy dat we deze discussie voeren op de daarvoor aangewezen plaats  ;)
 
Bert zei:
Boldeagle zei:
Ik zeg Top gedaan Geert, maar met mijn 2 linkerhanden ben ik al snel onder de indruk van al het knutselwerk wat voorbij komt.  :blush:
En dan doe je dit met 1 hand ook nog  :p

Ja Mike ik denk dat wij tzt er een op marktplaats moeten kopen als de heren aan het volgende project beginnen ;)

Ik hoop dat dit niet als draadkaap gezien wordt, maar ik wil best een kleine serie heatermeters bouwen voor genootschaps leden als daar behoefte aan is.

 
Je mag mij altijd bellen Piet!! :D
 
Nosmo zei:
Ik hoop dat dit niet als draadkaap gezien wordt, maar ik wil best een kleine serie heatermeters bouwen voor genootschaps leden als daar behoefte aan is.
Dat is een goed voornemen en nobel aanbod Piet!
 
Die Pietm, Humor en een goed hart ook nog. Tis dat ik al getrouwd ben  :D
 
Ik ga even rekenen wat ea. gaat kosten, ik kom er in een ander draadje op terug!
 
Camiel zei:
mooie mod Geert! wellicht ten overvloede maar voor de toekomstige nabouwers met weinig tot geen elektronicakennis; zo'n elco heeft een + en een - kant. Draai je die tijdens het knutselen om dan krijg je rook dat niet echt goed is voor je vlees ;)
Goede opmerking Camiel, ik heb het aan het begin van het draadje ook even toegevoegd, onder het mom: dubbel gesoldeerd houdt beter  :)
 
Boldeagle zei:
Die Pietm, Humor en een goed hart ook nog. Tis dat ik al getrouwd ben  :D

Ik ben ook al getrouwd, maar in goed overleg met mijn vrouw valt er best wat te regelen ;)
 
Mooie bijdrage Geert!

Bert zei:
Boldeagle zei:
Die Pietm, Humor en een goed hart ook nog. Tis dat ik al getrouwd ben  :D

Ik ben ook al getrouwd, maar in goed overleg met mijn vrouw valt er best wat te regelen ;)

Deze moet ik even vastleggen in een quote :D, ik lees hier dus een indirect aanzoek van Bert richting Piet in...

 
structor zei:
Deze moet ik even vastleggen in een quote :D, ik lees hier dus een indirect aanzoek van Bert richting Piet in...

Meer een voor wat hoort wat situatie, en ik geef alleen aan dat er wel "wat" te regelen valt.
Wat dat is ?????????
 
Bert zei:
structor zei:
Deze moet ik even vastleggen in een quote :D, ik lees hier dus een indirect aanzoek van Bert richting Piet in...

Meer een voor wat hoort wat situatie, en ik geef alleen aan dat er wel "wat" te regelen valt.
Wat dat is ?????????
Bert, in jullie vak kun je toch met een worst naar een zij spek gooien?  :)  (oud gezegde in De Liemers, Gelderland waar mijn wieg stond)
 
RedFox zei:
Bert zei:
structor zei:
Deze moet ik even vastleggen in een quote :D, ik lees hier dus een indirect aanzoek van Bert richting Piet in...

Meer een voor wat hoort wat situatie, en ik geef alleen aan dat er wel "wat" te regelen valt.
Wat dat is ?????????
Bert, in jullie vak kun je toch met een worst naar een zij spek gooien?  :)  (oud gezegde in De Liemers, Gelderland waar mijn wieg stond)
Ja maar dan bekomt het hem als de hond de knuppel na het stelen van de worst. (Ook oud gezegde)
 
structor zei:
Genoeg gedold zullen we maar weer ontopic gaan ;)

(jaja ik was weer de aanstichter)
We zullen weer structor (oeps ik bedoel structuur) in het draadje brengen  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan