BasBQ
Beef en Steak

Minion problemen

 

DeNnZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo allen,

Elke keer als ik de Minion methode probeer toe te passen heb ik moeite om in het begin het spulletje aan de gang te krijgen.

Allereerst mijn indeling: Weber OKP 57 met het kolenrooster op 1/3 deel afgezet met bakstenen in de alufolie en ook de rest van het kolenrooster waar geen briketten op liggen heb ik afgedekt met alufolie. Vervolgens heb ik het briketten gedeelte tot 2-3 cm onder het grillrooster gevuld met koude briketten. In de starter heb ik een stuk of 17 briketten gloeiend heet laten worden en deze over de koude briketten verdeeld. Nu is het tijd om de deksel erop te doen en de temp te gaan afstellen. Hier merk ik dat de temperatuur vaak niet hoger wilt komen dan ongeveer 95 graden om vervolgens weer te gaan dalen ondanks dat beide ventilatie schuifjes volledig open staan.
Vaak krijg ik het pas goed aan de gang als ik de hete kolen weer verdeel door een 'hotspot' te maken en deze flink aan te blazen.

Ikzelf heb het idee dat de trek niet optimaal is waardoor de hete kolen gewoonweg uitgaan.
Hebben jullie een idee wat ik anders kan doen?

Het is een beetje donker, ik weet het. Het was tenslotte 06:00 :)
 
Ik leg de hete kolen altijd op een hoopje op de koude. Hiermee nog geen problemen gehad de weber aan de gang te krijgen (hoewel het met mijn Terlanco briketten wel wat langer duurt dan met andere briketten).
Wellicht dat het problemen geeft als je de hete briketten niet tegen elkaar aan hebt liggen?
 
chckstrk zei:
Ik herken dit wel, als ik de hete briketten te veel verdeel krijg ik het spul ook niet goed aan de gang. Het werkt voor mij beter als ik een aantal hete briketten bij elkaar leg.

Je kan ook beter een aantal briketten bij elkaar leggen. Anders krijg je op een gegeven moment een heel groot brand oppervlak omdat je op verschillende punten koude briketten aansteekt.
 
Ok,
Bedankt allemaal!
Ik ga het volgende keer eens proberen met een stapeltje hete kolen bij elkaar...

Wordt vervolgd!
 
Ook een wereld van verschil welke kolen je gebruikt. Met EcoBrasa (geen aandelen) nog nooit moeite gehad. Enkele laag koude kolen onderop, en een kleine starter gloeiend erover verdelen.
Verder is het goed het deel waar je vlees ligt, het deel kolenrooster daarvan met alu folie af te sluiten. Hierdoor dwing je de aangezogen lucht door de kolen, waardoor die makkelijker gloeien.
Meestal heb ik meer moeite om de temp niet te hoog op te laten lopen 😊
 
Vandaag weer eens uitgebreid mogen monionen met een stukje Pulled pork. Voor het eerst ook ecobrasa gebruikt.

In het begin van de run geen enkel probleem gehad, briketten idd op een hoopje op de koude kolen gelegd en daarmee was de boel eigenlijk zo op de gewenste temperatuur van 120 graden.

ik had het wel idee dat ze sneller verbranden dan de flamy's die ik eerst had, want ik had op een gegeven moment een bijna lege vuurbak en dat was me nog niet eerder gebeurd. Daarna had ik ook moeite om op temperatuur te komen.
 
Markv.

+1, maar met ?10 hete briketten. ;)
 
P1010030_zps529ada33.jpg


Onze pruimen boom werd slecht en moest het veld ruimen.  Jammer maar helaas.
Na het snoeien bleef er zeer bruikbaar rookhout over. ;) !
Van de dunnere takken heb ik staafjes gezaagd.
De stammen heb ik in plakken gezaagd van ? 5 cm. en in vier of vijf stukken gedeeld zodat ze goed in de weber pasten tijdens het roken.
Het was best wel een klus maar ik hoef voorlopig geen rookhout aan te schaffen.
Pruimenhout geeft ook een zachte rooksmaak, niet voor alles geschikt maar wel voor veel soorten vlees.

Jij hebt wel veel meer hout maar een gedeelte zou je best zo kunnen gebruiken.

Succes.  :) !
 
Deze reactie is per abuis fout geplaatst.
Is eigenlijk bestemd voor "circa 100 kg appelhout" in de rookkamer.
Kan dit eventueel verplaatst worden?
Excuus voor deze vergissing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan