BasBQ
Beef en Steak

Mini UDS op steekkar

A

ACS

Gast
Goedenavond iedereen,

Twee jaar geleden heb ik al eens een barbecue gemaakt van een 60 liter olievat en positief verrast over hoe goed die dingen branden. Vorig jaar een tijd in Nieuw-Zeeland gezeten en dus niet aan het knutselen geweest, maar genoeg idee?n natuurlijk. Enkele weken geleden vroeg een kameraad me of ik een vaatje kon regelen zodat hij ook een barbecue kon maken. Geen probleem, valt altijd te regelen. Maar zodra dat ding in de werkplaats stond begon het bij mij ook te borrelen. Gevolg, ik kon nog een paar vaatjes regelen. Heb gelukkig redelijk wat foto's gemaakt tijdens het bouwen, hopelijk kan ik anderen hiermee inspireren.

Was een erg leuk project waar ik in totaal drie avondjes mee bezig ben geweest. Het maken van de rookton zelf viel me honderd procent mee, met name het passen en meten om hem goed aan de steekkar te krijgen ging tijd in zitten. Voor degenen die het zich afvragen: aan materiaal zit er krap ?30 in, dat is dan voor de gebruikte BBQ's en ijzerwaren. Daarnaast nog een ?10 aan verf. De steekkar had ik nog staan, anders had ik er nog ?30 bij op moeten tellen.

25pomlg.jpg

Het begin, een gewoon 60 liter vaatje van de garage. Een paar deukjes links en rechts, maar daar brand ie niet minder om.
10r6z3a.jpg

Toevallig deze dingen (een bbq mag je het echt niet noemen, wat een schijtdingen) gezien bij de Action. Diameter olievat is 37 cm, diameter van deze roosters 36 cm... Dit komt weer te mooi uit!
nld0qp.jpg

Bovenkant eruit geflext, de rand laten zitten om zo de kracht in het vat te houden. Toen had ik nog de hoop om een goedkope Smokey Joe op de kop te tikken, maar dit plan is later aangepast.
2n0k5lt.jpg

Kolenmand gemaakt op basis van een bbq groentepan (diameter 30 cm) en dat schijtding van de Action, paar boutjes en moertjes en klaar is Kees.
25ziipl.jpg

En verdorie, het past ook nog eens perfect.
25hq2l3.jpg

En ook de roosters liggen erin alsof ze hiervoor bedoelt zijn.
qrgkyg.jpg

Aangezien dingen altijd groter kunnen en groter ook gelijk maar beter is... Een 10 cm hoge rand van geperforeerd staal bovenop de kolenmand zodat ik langer kan stoken.
10gahk1.jpg

Stukje aluminium geiserpijp onderaan het olievat gemaakt met daarin een luchtklep. Zie veel mensen balkranen gebruiken, maar die ?30 voor een beetje luchttoevoer is mij te gek. Dan maar zo, is tevens goed voor het schoorsteeneffect.
290vjo1.jpg

Heb natuurlijk geen zin om dat ding elke keer te tillen, dus een steekkar uit de berging getrokken en gekeken of dit ging passen.
ild4jm.jpg

Mijn favoriete klusje, het afschuren van de verf. Zelfs met een staalborstel op de flex nog een heel karwei met overal verfstof als gevolg.
2yttx93.jpg

Maar wel een prachtig resultaat, helemaal blank en in de terpentine gezet. Ook de luchtklep heeft nog een houten handvat gekregen.
dz9zjk.jpg

Buiten gezet en in matzwarte hittebestendige verf gespoten.
w2boua.jpg

Vervolgens een stapeltje hout in de kolenmand gelegd, aangestoken en in het vat laten zakken zodat de verf kan inbranden. Niet helemaal volgens het boekje, maar het werkt.
65bds7.jpg

Volgende dag, verf uitgehard dus weer verder gegaan. Weer passen en meten op de steekkar, die inmiddels ook zwart is.
o53m90.jpg

Man man man, alles past nog steeds.
15zf9ed.jpg

En het eindresultaat. Heb een tweede olievat gebruikt als deksel en zo ook de originele doppen weer kunnen gebruiken voor het regelen van de luchtstroom. Zocht eerst een tweedehands Smokey Joe voor de deksel, maar dit werd me te prijzig. Liever wat extra verf en tijd kwijt dan ?40 voor iets waarvan ik alleen de deksel gebruik. Het hitteschildje onder het handvat is nog iets omhoog geplaatst, maar er moest en zou vlees in die avond dus het werd een haastklusje op het einde. Desalniettemin brandde hij als een tierelier.
 
Mooi project. Ik wist het wel als ik handig was ;)
 
haha prachtige UDS, heb je je maiden run al gehad?
 
Netjes , er lopen hier toch een hoop vakmannen rond  =D>
 
Super tip, die deksel!

Heb die vaatjes hier op werk liggen, had er al eentje thuis voor een eventueel DIY projectje. Zal er nu snel nog eentje in de kofferbak gooien :D

Ik moet zo en zo nog naar de Action deze week, dus voel al wat borrelen.
 
mooi in elkaar geknutseld  B-)
vooral met die luchtaanvoer ben je de 1ste zover ik weet die t in een drum uitvoert.
en zo hoort t ook ,althans zo heb je de beste temp regeling is mijn ervaring. B-)
 
man, chapeau!!!
wat een geweldig mooi ding, EN op een steekkar!!!!
hoe praktisch wil je het hebben?????

knap gemaakt hoor
 
j1nx zei:
Super tip, die deksel!

Heb die vaatjes hier op werk liggen, had er al eentje thuis voor een eventueel DIY projectje. Zal er nu snel nog eentje in de kofferbak gooien :D

Ik moet zo en zo nog naar de Action deze week, dus voel al wat borrelen.

In eerste instantie was het ook niet mijn bedoeling om de deksel zo te maken, maar achteraf ben ik er super blij om. In de hoogte is het toch zo'n 15 cm extra dus genoeg voor een tweede rooster. Daarnaast houdt het zo ook wat meer de charme van een olievat, het moet ook weer niet te strak worden tenslotte.

AV zei:
mooi in elkaar geknutseld  B-)
vooral met die luchtaanvoer ben je de 1ste zover ik weet die t in een drum uitvoert.
en zo hoort t ook ,althans zo heb je de beste temp regeling is mijn ervaring. B-)

Bij de Oklahoma smokers enzo zie je het inderdaad wel op de schoorsteen dus hier ook maar snel op deze manier gedaan. Eigenlijk uit gierigheid ontstaan en het was nog best een gepruts om alles passend te krijgen, maar zoals je zegt is het de beste temperatuurregeling helemaal waard.
 
Mag ik een bod uitbrengen?  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan