Omdat het leuk is om dingen zelf te bouwen, ben ik ook begonnen met het maken van een UDS. Ik heb gekozen voor het stapsgewijs maken van de UDS zodat hij zo snel mogelijk inzetbaar is.
Via Marktplaats liep ik tegen een mooie 60 liter ton aan. Deze was ongebruikt.
Nadat de deksel eraf was heb ik een paar gaten geboord zodat er een rooster in kan, en 3 luchtgaten van 10mm aan de onderkant van de ton.
Hier zie je de ton met een 24 cm vergiet gevuld met een kilo briketten.
Omdat een volle kolenstarter erg veel is voor deze ton, heb ik een bestekbak van de action gevuld met een paar kolen. RVS bakje met spiritus er onder en de kolen aangestoken. Het bestekbakje heeft niet voldoende luchtgaten aan de onderkant, dus dat moet nog even uitgeboord worden, maar verder werkt het best aardig.
Om half 2 de ton aangestoken.
Om 3 uur was hij rond de 135 graden.
Om 4 uur was hij rond de 145 graden
Om 5 uur 150 graden.
Om 5 uur heb ik een van de luchtgaten dicht gedaan. Waarna de temperatuur zakte naar 110 graden toen ik om 7 uur keek.
Daarna heb ik niet meer gekeken en bleek rond half 11 dat de kolen uitgegaan waren.
Nadat de UDS een aantal uren heeft gedraaid gister bleef dit over:
De volgende run zet ik de sensor van de Heatermeter in de ton, zodat ik beter kan volgen wat de ton doet.
Via Marktplaats liep ik tegen een mooie 60 liter ton aan. Deze was ongebruikt.

Nadat de deksel eraf was heb ik een paar gaten geboord zodat er een rooster in kan, en 3 luchtgaten van 10mm aan de onderkant van de ton.
Hier zie je de ton met een 24 cm vergiet gevuld met een kilo briketten.

Omdat een volle kolenstarter erg veel is voor deze ton, heb ik een bestekbak van de action gevuld met een paar kolen. RVS bakje met spiritus er onder en de kolen aangestoken. Het bestekbakje heeft niet voldoende luchtgaten aan de onderkant, dus dat moet nog even uitgeboord worden, maar verder werkt het best aardig.

Om half 2 de ton aangestoken.
Om 3 uur was hij rond de 135 graden.
Om 4 uur was hij rond de 145 graden
Om 5 uur 150 graden.
Om 5 uur heb ik een van de luchtgaten dicht gedaan. Waarna de temperatuur zakte naar 110 graden toen ik om 7 uur keek.
Daarna heb ik niet meer gekeken en bleek rond half 11 dat de kolen uitgegaan waren.
Nadat de UDS een aantal uren heeft gedraaid gister bleef dit over:

De volgende run zet ik de sensor van de Heatermeter in de ton, zodat ik beter kan volgen wat de ton doet.