BasBQ
Beef en Steak

Minder slimme vraag...maar nu opgelost

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.643
Ik wil komend weekend een complete stoofschotel maken
- vlees en boemboe aanbraden in stoofketel op hoge temp. 220 C
- daarna op lage temp garen 120 C

Hoe krijg ik de Q snel in temp omlaag?
Kolen eruit halen ? En dan een minion met nieuwe kolen?
 
Het ligt er een beetje aan hoe groot je vuur inmiddels is na het aanbraden, maar tot nu toe lijk ik nog redelijk weg te komen door bij het aanbraden de pan dicht bij de kooltjes te zetten (mijn DO heeft pootjes duur ik dan op het kolenrooster zet), en voor het sudderen zet ik de pan verder van de kooltjes, direct of indirect. De bbq zelf hoeft zo helemaal geen 220 graden te zijn voor het aanbraden.

Soms is de temperatuur dan net wat hoger dan ik eigenlijk op wilde mikken, maar ik heb daar nog niet veel problemen mee ondervonden.

Brandende kolen er uit halen kan ook vast wel wat helpen, maar ik ga daar niet aan beginnen.
 
Ik zou eerst met wat kolen de BBQ op temperatuur krijgen om vervolgens 'koude' kolen of houtskool erop te mikken. Je kan daarna de temperatuur gaan knijpen.

Mensen, verbeter mij als ik het verkeerd heb.
 
Aanbraden op de Weber 47 en stoven op de Weber 57 je hebt immers 2 BBQ's ;)
 
Ik zou het vlees op het rooster aangrillen tot mooi korstje, daarna de koude stoofpan op het vuur en daar je boemboe in aanzweten en daarna alles in de stoofpan lekker gaar en smakelijk sudderen.
 
Ik heb van alle goede adviezen een combi gemaakt
- stoofketeltje, 2,5 ltr, op stenen op het kolenrooster.
- tijden het stoven naar het vleesrooster verplaats
Ga dit ook eens met een grotere ketel doen. Voor de stenen ga ik eens een stalen steuntjes maken.
Verslag volgt

1603607333805_IMG_4176.jpg
IMG_4181.JPG


 
Laatst bewerkt:

Steuntje is klaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan