BasBQ
Beef en Steak

Mijn smoker...

 
 

kruissie

Sprokkelaar
Berichten
40
Begin februari ben ik voorzichtig begonnen met de bouw van mijn eigen smoker. Ik was van plan om van het hele traject foto's te maken, maar helaas is dat mis gegaan. (Of zijn er een aantal foto's zoek geraakt.) Omdat ik 'm wilde spuiten moest ik even wachten op wat beter weer. Gelukkig was het laatst warm genoeg en stond er weinig wind. Tijd om 'm af te maken.

Op enkele handvaten na is de ton klaar; ik heb er al mee proefgedraaid. :) Op een kolenmand gevuld met ??n volle brikettenstarter liep de ton snel op naar de 160 graden (Celcius). Daarna heb ik de luchttoevoer wat afgeknepen tot ie op 120 graden stond. Bleef ongeveer 3 uur lang op deze temperatuur en begon toen langzaam terug te lopen. Omdat 't niet meer dan proefdraaien was heb ik huis-tuin-en-keuken briketten gebruikt. Geen kokos of zo.

Test geslaagd! Ik heb er alle vertrouwen in dat ik met een volle kolenmand met betere briketten lang genoeg kan smoken :D.

Nu nog een paar handvaten eraan, en misschien iets langere boutjes tussen de kolenmand en het dienblad eronder. Dan heb ik meer ruimte om de as op te vangen. En hoef ik niet bang te zijn dat de mand van onderen dichtslibt met as. (ipv. 30mm denk ik aan 50 of 60 mm)

O ja, en natuurlijk een andere thermometer. Ik moest en zou proefdraaien dus heb ik de oventhermometer uit de keukenla gehaald. :-S Die moet wel weer terug...


NB. De laatste foto is genomen door de vulopening. Is een wat warrige foto...


De foto's:

20150208_170055_zpsrkgr35uu.jpg
20150221_163033_zpsgdgvyvcr.jpg
20150410_181700_zps0evkpaq1.jpg
20150415_193906_zpsl5p1beq2.jpg
20150415_194356_zps4nuugdg2.jpg
20150415_200107_zps5b3w26mp.jpg
 
Ziet er goed uit hoor!
 
leuk project
 
Mooi tonnetje!
Als ik het goed lees heb je de kolenmand gevuld met alleen hete briketten?
Probeer de volgende keer de minion-methode: mand vullen met koude briketten en wat rookhout. Gooi hierop een twintigtal hete. Deze brandende briketten ontsteken langzaam de nog koude en moeten de ton met gemak op 120 graden krijgen en houden voor minimaal 12 uur...
 
Ceriel en Lowietje, bedankt voor de tip. Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Voor mij was de eerste lege run bedoeld om te seasonen en om te kijken of ik voldoende lucht in de ton zou hebben om 'm op temperatuur te houden. De kolenmand was nu maar voor een kwart vol denk ik. Voor een volgende keer ga ik me aan de minion methode houden. Is starten met circa 20 hete kolen gebaseerd op jullie ervaring? Het lijkt me nog teveel, als ik zie hoe snel de temperatuur opliep. Ik ga 't gewoon uitproberen. Binnenkort maar naar de toko en de poelier! :)
 
Mooi project!
 
kruissie zei:
Is starten met circa 20 hete kolen gebaseerd op jullie ervaring?
Is idd de hoeveelheid waarmee ik de UDS opstart, 3/4 kleine starter Ecobrasa's.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik een controller gebruik, ik weet niet wat de UDS doet zonder... :blush:

Succes met je eerste "echte" run!
 
Terug
Bovenaan Onderaan