BasBQ
Beef en Steak

Mijn shaslicks en satehtjes worden zwart

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Sinds ik een Weber heb dacht ik dat vlees eigenlijk niet meer kon mislukken op de Q, maar ik krijg het toch voor elkaar  :-O

Ik dacht dat dingen als shaslicks en sateh op de directe kant van Q gegrild dienen te worden op hoge temperatuur? Maar bij mij worden ze dan toch (deels) aan de zwarte kant.

Karbonades, hambugers, procureurlapjes, kebab... doe ik allemaal ook op de hete directe kant van de Q en dat gaat allemaal prima. Maar die dingen aan een prikkertje lijken allemaal (te) snel zwart te worden :(

Wat doe ik hier verkeerd?
 
Eigenlijk is het heel simpel: als iets zwart wordt voor het gaar is, dan bak je het te heet. Ik doe mijn sat? meestal even indirect en als ze bijna gaar zijn bruin ik het even boven de kolen. Zeker als je dan kippedij pakt heb je altijd een sappig resultaat zonder zwarte korsten.
Het is ook afhankelijk van je marinade. Marinades met veel zoetigheid, zoals honing, suiker of stroop (ketjap bevat ook suikers....) worden veel eerder zwart dan marinades op andere basis.
Hamburgers en varkensvlees verliezen ook wat meer vet dan kip, waardoor de onderkant naar mijn idee ook meer kan hebben. Kip is vrij droog en wordt veel sneller (te) heet.

 
dromer1967 zei:
Heb je dan misschien een richtlijn over hoe lang, bijvoorbeeld kipdij, indirect moet en hoe lang tot slot direct? En hoe heet stook je je Q dan?
Ik doe kip (dijen/vleugels/drumsticks) op 180-200 graden ruim een half uur indirect. Als ik ze aflak met sauce dan nog een kwartiertje indirect, de ongelakte versie even direct tot de gewenste bruining.
Dit laatste is afhankelijk van de marinade, zoals Jeroen al aangaf.
 
dromer1967 zei:
Heb je dan misschien een richtlijn over hoe lang, bijvoorbeeld kipdij, indirect moet en hoe lang tot slot direct? En hoe heet stook je je Q dan?
Tijden heb je niet veel aan. Je hebt gewoon een digitale kernthermometer nodig. Kipfilet is gaar bij zo'n 65 graden en kippedij bij 75 ofzo. Als je geen thermometer hebt kun je ook proberen te voelen of het vlees gaar is, maar dat is veel minder betrouwbaar. Op tv zie je wel koks die met een spatel of tang op het vlees staan te duwen en dan op het oog bepalen of iets gaar is, maar dat werkt alleen als je heel veel ervaring hebt. Een digitaal prikthermometertje heb je al voor 2 tientjes ofzo. Die zijn dan niet zo snel als bv een Thermapen, maar ze werken prima. Zeker bij vis is zoiets eigenlijk onmisbaar om echt goed resultaat te hebben.

Ik stook mijn ketelBBQ meestal op tot een graad of 250. Dat is dan ongeveer de indirecte temperatuur. Boven de kolen is het natuurlijk veel heter. Maar bij die temperatuur kun je je spullen prima bruin bakken zonder boven de kolen te hoeven.
 
El Fumarole zei:
dromer1967 zei:
Heb je dan misschien een richtlijn over hoe lang, bijvoorbeeld kipdij, indirect moet en hoe lang tot slot direct? En hoe heet stook je je Q dan?
Tijden heb je niet veel aan. Je hebt gewoon een digitale kernthermometer nodig. Kipfilet is gaar bij zo'n 65 graden en kippedij bij 75 ofzo. Als je geen thermometer hebt kun je ook proberen te voelen of het vlees gaar is, maar dat is veel minder betrouwbaar. Op tv zie je wel koks die met een spatel of tang op het vlees staan te duwen en dan op het oog bepalen of iets gaar is, maar dat werkt alleen als je heel veel ervaring hebt. Een digitaal prikthermometertje heb je al voor 2 tientjes ofzo. Die zijn dan niet zo snel als bv een Thermapen, maar ze werken prima. Zeker bij vis is zoiets eigenlijk onmisbaar om echt goed resultaat te hebben.

Ik stook mijn ketelBBQ meestal op tot een graad of 250. Dat is dan ongeveer de indirecte temperatuur. Boven de kolen is het natuurlijk veel heter. Maar bij die temperatuur kun je je spullen prima bruin bakken zonder boven de kolen te hoeven.

Ik heb een digitale kernthermometer van Ikea. Werkt prima bij zalm en zo (en is inderdaad daar een must). Maar het leek me dat dat met zo'n klein stukkie vlees op een stokkie niet zo goed te meten was. Maar we gaan het eens proberen :)

Laat je de kip dan indirect garen tot de gewenste temperatuur (65-75 graden) en daarna nog even direct?

En bedoel je met 250 graden, de temperatuur die de dome thermometer in de deksel dan aangeeft?
 
dromer1967 zei:
Laat je de kip dan indirect garen tot de gewenste temperatuur (65-75 graden) en daarna nog even direct?

En bedoel je met 250 graden, de temperatuur die de dome thermometer in de deksel dan aangeeft?

Ik gaar mijn sat? tot zo'n 60 graden indirect en dan nog even direct tot een graad of 65 bij filet en 75 bij kippedij. Dij heeft iets meer nodig.

250 graden is inderdaad de dome temperatuur. Beetje afhankelijk van de briketten zal het ergens tussen de 220 en 250 graden zijn.
 
Als je sateh, varkenslapjes en shashlick's direct grillt is het wel een kwestie van vaak draaien. Sateh draai ik bijna continu voor het beste resultaat.

Maar de methode die boven beschreven staat werkt ook prima. Een kerntemperatuurmeter doet ook wonderen.
 
Ik dacht nou juist dat je met een goede Q zoals de Weber de deksel er juist op moest laten. En dan kun je lastig veel draaien.

Maar bij sateh is een optie dus de deksel er af en veel draaien :) Dan kun je het echter lastiger combineren met andere dingen die je op de indirecte zijde hebt neergelegd. Je verliest immers toch veel warmte als de deksel eraf is?
 
Als je indirect barbecued moet de deksel erop, anders werkt de convectie niet.

Bij direct grillen kan de de deksel er alleen op bij stevige stukken vlees maar ook dan maar kort zeg een minuut anderhalf omdat het anders verfikt.

Shashlicks, en sateh zijn kleine, dunne stukjes vlees die daarbij nog vaak gemarineerd zijn in iets zoets dat verfikt vlug.

Dit heeft niets te maken met een dure, of goed barbecue dit geld voor allemaal.
 
Frits zei:
Bij direct grillen kan de de deksel er alleen op bij stevige stukken vlees maar ook dan maar kort zeg een minuut anderhalf omdat het anders verfikt.

Dit geldt dan blijkbaar alleen bij bepaalde marinades voor sateh en shaslick?

Want kebab, hamburger, schouderkarbonade, procureurlapje, ook gemarineerde dingen, leg ik op de directe kant en draai ze maar ??n keertje tussentijd om waarbij de deksel op de Q blijft. Dan zit ik op een minuutje of 3-5 per kant en dat gaat eigenlijk altijd prima.

Alleen bij sateh en shashlick lukt me dat dus niet. Dus ga die eens proberen deels indirect, of met deksel eraf veel draaien :)


Frits zei:
Dit heeft niets te maken met een dure, of goed barbecue dit geld voor allemaal.

Het heeft in die zin iets te maken met een goede Q, dat alleen bij een goede Q de deksel goed aansluit (afsluit). Toen ik nog een gamma ding gebruikte was de deksel erop zeker niet zo'n succes als nu bij de weber :)

Maar bij de direct methode maakt het inderdaad geen bal uit. Alhoewel ik de weber toch wel heel fijn vind als het om temperatuurregeling gaat. Met het gamma ding was het zo'n beetje aan of uit  :D
 
Ik zie het al: ook jij bent bijna toe aan je 2e BBQ :)
 
Denk niet dat dat er voorlopig van gaat komen  :D

Maar, mochten beginners dit ooit lezen: ik dacht dat ik me bij de aankoop goed had voorbereid en ben ook zeer tevreden over de Weber an sich.

Ik maakte echter de fout door te denken: wat moet je met zo'n grote Q? De 47cm is ruim voldoende voor met zijn tweetjes. Maar had ik geweten wat ik nu geweten had....  :-S

Als je er in de praktijk mee werkt en probeert meerdere dingen tegelijk te bereiden, aardappeltjes, paprika's en vlees.... dan is 47cm toch eingelijk wel behoorlijk krap en had ik, als ik hem nu zou moeten kopen, gekozen voor de 57cm  B-)

Dus op termijn denk ik dat de 47cm wel een 57 gaat worden.

Hmmm... had je dus toch gelijk El Fumarole  :-O
 
ik adviseer iedereen ook altijd die mij om advies vraagt om een 57 cm aan te schaffen
 
Hier ook een 57cm Weber nog geen moment spijt van gehad..... heb je daarna gelijk een goed excuus om er een WGA bij te kopen. ;)
 
Misschien komt er inderdaad op termijn nog wel een WGA bij. Met twee Q's heb je in ieder geval de ruimte, verkopen van mijn 47cm Q voor een 57  lijkt me een zak geld weggooien, en de WGA ziet er ook erg handig uit om mee te nemen op vakantie of een keertje naar vrienden  :D
 
Marktplaats goed in de gaten houden daar komen ze geregeld voorbij voor een appel en ei ;).
Beetje TLC en ze zijn weer als nieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan