BasBQ
Beef en Steak

Mijn PID CAC controller incl onderdelen SSR DC DC versie

Mijn Controller, Cheap Ass Controller, CAC

Ik heb voor mijn UDS een CAC gebouwd en die werkt voor mij perfect. Een heatermeter zou vooral leuker zijn maar die is me te kostbaar.

Omdat ik wat vragen kreeg over wat ik gebouwd heb zet ik hieronder een kort bouwverslag met de door mij gebruikte onderdelen. Alle onderdelen heb ik via Aliexpress besteld en ingebouwd in een Tissuedoos van de Action :D :D :D

Ik vermeld alleen de onderdelen die ik heb gebruikt. Je kunt ook andere of extra onderdelen gebruiken maar dat is aan jezelf. Wat betreft de controller: ik gebruik een rex C700 maar een Rex C100 wordt veel vaker gebruikt maar ik heb de vervelende eigenschap ?nieuwere? dingen te willen gebruiken :D denk niet dat het nodig is geweest

Verzendkosten Aliexpress: Ik gebruik zoveel mogelijk de methode ?Aliexpress Standard Shipping? dit gaat namelijk via postnl en is behoorlijk snel. Maar voor kleine goedkope onderdeeltjes is dat dan vaak in verhouding weer te duur. Probeer ook zoveel mogelijk bij dezelfde leverancier te bestellen en vraag dan om alles in 1 pakket te versturen met Aliexpress Standard Shipping, dat scheelt vaak veel verzendkosten. Als je niet teveel haast hebt zou ik zeggen neem even de tijd en laat alles zo goedkop mogelijk komen. Soms duurt dat 3 weken maar goed. Kun je niet wachten dan kun je beter wat meer verzendkosten betalen.

Korting bij Aliexpress: let op: als je via de site op je pc besteld zijn de prijzen vaak (iets)hoger dan wanneer je via de app op je telefoon besteld. Even de app installeren dus zou ik zeggen

Gebruikte onderdelen:
De controller: Rex C700 V*AN SSR uitvoering (set 1) ?14,10 incl verzenden. Ik heb de SSR verzie gekozen omdat ik niet continue een relais inde controller wil horen schakelen en omdat zo?n relais uitvoering wat slijtagegevoeliger is omdat je fan heel vaak aangestuurd gaat worden
https://www.aliexpress.com/item/temperature-controller-REX-C700-temperature-controller-meter/32607096542.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dTBj3T5

De Fan: een 7cm centrifugale fan ?2,95 incl verzenden. Qua vermogen perfect voor mijn UDS. Als je hem in een Offset wilt gebruiken met een niet al te grote firebox kunnen je waarschijnlijk beter af met iets minder vermogen. Je kunt ook een POTmeter monteren zodat je het vermogen van de fan wat kunt regelen. Deze fan was voor mij perfect om op een 22mm kogelkraan aan te sluiten.
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Original-For-BFB0712H-7530-DC-12V-0-36A-projector-blower-centrifugal-fan-cooling-fan/32808938777.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dUYA1lD

De 12 volt voeding: 12volt 25 watt 2,1A ?4,93 incl verzending via Aliexpress Standard Shipping Dit is de voedig voor je Fan. Er gaat rechtsreeks 220volt in en de 12v die wordt uitgegeven wordt verbonden met de SSR module. Die wordt vanuit de PID controller geschakelt en geeft 12v DC uit naar de Fan
https://www.aliexpress.com/item/DC-Power-Supply-Switch-Switching-12V-360w-200w-120w-60w-30w-25w-12w-Driver-Transformer/32779847230.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dUYA1lD

De connector om mijn fan aan de controller aan te sluiten.?2,- incl langzame verzending.  Het is gewoon makkelijk om deze los te kunnen koppelen maar het hoeft niet, je kunt je fan ook rechtsreeks aan de voeding vastzetten en ook dat werkt prima
https://www.aliexpress.com/item/Screw-Locking-2-1MM-x-5-5MM-DC-Power-Connector-Female-Plug-Metal-Panel-Mount-Socket/32790883652.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d3b6Iii

De SSR module: ?3,62 incl verzenden. LET OP!!! Je hebt een DD module nodig. Nem dus de SSR 25 DD versie. Bij de standaard sets met PID controller zit meestal een DA module daarom heb ik hem los besteld. Dit is een relais die 12voltDC uit de Rx700 schakelt die van de 12V trafo komt en die dan weer 12v DC uitgeeft naar je fan. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen maar in mijn setup is dit het type dat je nodig hebt.
https://www.aliexpress.com/item/solid-state-relay-SSR-25DD-25A-actually-3-32-DC-TO-5-60-DC-SSR-25DD/32606146278.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.378d4c4d7p4xnI

Langere en betere Themocouple: ?3,02 incl langzame verzending. Dit is een 10cmlange K-Type thermocouple en die is een stuk beter en degelijker dan de thermocouple die bij de controller werd geleverd.
https://www.aliexpress.com/item/50-600-C-K-type-Thermocouple-probe-100mm-Sensors-2m-cable-temperature-probe-sensor/32442316001.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d3b6Iii

Connector om termocouple aan controller te verbinden: ?1,01 incl langzame verzending Dit is en spciale connect voor thermocouples. Je ziet dat veel mensen de verbinding (proberen te) solderen en dat gaat heel erg lastig vanwege het gebruikte materiaal in de thermocouple bedrading. Deze stekker is hel mooi klein en degelijk en heeft schroefverbindingen. Echt aan te raden!!
https://www.aliexpress.com/item/Yellow-Plastic-Shell-K-Type-Thermocouple-Plug-Socket-Connector-Set/32838919740.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d3b6Iii

Connector om je controller aan 220v te verbinden: ?1,11 incl langzame verzending. Deze monteer je in je behuizing en daar plug je een standaard PC voedingskabel in (zal vast een andere naam hebben :D) Hier moet je nog wel even een losse zekering voor halen. Ik heb een 2A glaszekering geplaatst.
https://www.aliexpress.com/item/3-In-1-Fused-Holder-Switch-10A-AC-250V-IEC320-C14-Inlet-Male-Power-Socket-Connector/32854443760.html?spm=2114.13010708.0.0.3dcf4c4do5vpbd

Bedrading die ik gebruikt heb: ?11,36 incl. snelle verzending. Ik had geen bedrading meer liggen en dit is een mooie collectie van diverse kleuren die ik ook nog voor allerlei andere projectjes kan gebruiken. Hier kun je natuurlijk ook andere bedrading voor gebruiken, maar doe het in ieder geval veilig!!!! Het is toch 220V waar  je mee werkt.
https://www.aliexpress.com/item/30m-box-98ft-Hook-up-Stranded-Wire-18-AWG-UL1007-PVC-Insulated-Wire-Tinned-Copper-300V/32975326860.html?spm=2114.13010708.0.0.3dcf4c4do5vpbd

Naast bovenstaande onderdelen heb je natuurlijk degelijke kabelschoentjes nodig voor de verbindingen. Die had ik al in huis. Ook de 22m koppeling om mijn fan aan de uds te verbinden had ik al


Totale kosten:
Onderdelen Aliexpress: ?32,74 (exclusief  de kosten voor de bedrading)
Houten Tissuedoos Action: ?2,-

Aansluitschema:
hMqH9YQ.jpg



Zo ziet het er bij mij uit:

UpClBr4.jpg

TOiwbh1.jpg

toWW0UR.jpg

59XjlOu.jpg

5Ofs0c0.jpg



Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je vragen hebt hoor ik het wel
 
Btw??waarom ik een Action Tissuedoos heb gebruikt? Nou die paste precies onder het tafeltje dat aan mijn UDS hangt. Oftewel??het maakt niet uit waar je het inbouwt als je het maar veilig doet. Denk bij een metalen behuizing dus ook goed aan de aarding!!!!
 
BTW 2.....Het schema dat ik heb gebruikt heb ik gevonden op een engelse site maar kon niet meer achterhalen welke anders had ik dat vermeld. Ik heb zelf de teksten aangepast zodat wij Dutchies het ook snappen
 
Hoi Ejdb,

Na het lezen van je PID bouwwerk heb ik dankzij je linkjes bij Ali de onderdelen besteld.
Dit misschien met iets te veel enthousiasme. Ik loop namelijk vast bij het aansluiten van de verschillende onderdelen.
Zou je me kunnen hepen met foto?s van de verbindingen? Welk draadje moet waarin (PID) en waarop aan te sluiten?
Het Schema dat je erbij gevoegd hebt kan ik volgen alleen welke moet waarin achterin de unit.

Alvast mijn dank!
 
JackS zei:
Hoi Ejdb,

Na het lezen van je PID bouwwerk heb ik dankzij je linkjes bij Ali de onderdelen besteld.
Dit misschien met iets te veel enthousiasme. Ik loop namelijk vast bij het aansluiten van de verschillende onderdelen.
Zou je me kunnen hepen met foto?s van de verbindingen? Welk draadje moet waarin (PID) en waarop aan te sluiten?
Het Schema dat je erbij gevoegd hebt kan ik volgen alleen welke moet waarin achterin de unit.

Alvast mijn dank!

Bij mij staat er een schematje op de PID van alle aansluitpunten. Ik zal vanavond wel even een foto maken van de aansluitingen zoals ik ze heb. Maar let op: controleer altijd of jouw PID dezelfde aansluitingsvolgorde heeft. Want ookal zijn ze van hetzelfde type.....de aansluitingen willen nogal eens verschillend zijn. Zoals gezegd ik zal later een foto sturen
 
JackS zei:
Dat zou heel fijn zijn 👍

Dit is het schema van de aansluitingen op mijn PID. Op 2&3 komt de 220 binnen. Ik heb van daaruit ook direct 220v naar de 12volt transformator doorgetrokken

Op 6&7 zit de input naar de SSR module. Via die uitgang zorgt de PID dus voor de geschakelde aanvoer van 12v naar de SSR

Op 13&14 zit de Tempsensor (probe) Eeven goed kijken naar de + en -kabel van de sensor

VluVWxb.jpg




Op 1&2 zie je dus ieder 2 draden lopen. Dat is dus de aanvoer van 220 naar de pid en ook direct het doorlussen voor directe 220 aanvoer naar de trafo

D02it50.jpg



Hoop dat je er wat mee kunt. Succes!

 
Goud! Het aansluitschema is nog gelijk. Hiermee moet het mij gaan lukken.
Mijn dank voor de uitleg!
 
Het is gelukt, dank voor de duidelijke instructies en linkjes richting china👍.
Nu snel eens aansluiten op mijn UDS en vlammen.
 
JackS zei:
Het is gelukt, dank voor de duidelijke instructies en linkjes richting china👍.
Nu snel eens aansluiten op mijn UDS en vlammen.

Graag gedaan!  Ik heb ook veel gehad aan het forum dus zo helpen we elkaar!

Ik heb erg veel plezier van deze controller.  Tip: als je hem de eerste keer gebruikt laat dan 1x een autotune programma draaien. Duurt ongeveer 45 minuten en dan stelt hij zich goed in op jouw oven.  Bij mij heeft dat ervoor gezorgd dat hij tot op de graad nauwkeurig werkt.

Ik heb er later nog wel een schakelaar bij ingebouwd om de fan uit te kunnen schakelen op het moment dat ik mijn UDS open.  Doordat de temp dan ineens daalt  gaat hij anders te hard blazen om de temp weer op peil te krijgen. Als de oven weer dicht is gewoon even wachten tot de temp weer is opgelopen en dan niet vergeten weer aan te zetten h?  ;)

Veel rookplezier!
 
Hij gaat als de brandweer, echt heerlijk zo!
De meegeleverde handleiding is helaas in het Chinees.
Ik ga proberen van het weekend eens te spelen om te kijken of ik iets kan vinden.
Voor nu al mijn dank 👍
 
 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
114
Inmiddels al bijna een bejaard topic, maar ik zou voor dit geld best iets vergelijkbaars willen bouwen voor mijn Weber MT 57cm.
Twee vraagjes:
-1- Is de fan zoals jij hem hebt geselecteerd overkill en moet ik kijken naar iets kleiners?
-2- Hoe bevestig je dit nou aan je BBQ? :rolleyes:
 
Terug
Bovenaan Onderaan