BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS -> De BobBQ

 

Bob-BQ

Tondelzoeker
Berichten
17
Een aantal weken geleden kwam ik voor het eerst in aanmerking met een UDS. Ik wist meteen dat ik er zelf ook ene wilde bouwen! Dus na wat online research (waarbij dit forum ook zeer hulpvol was) de dag erna meteen een vat op de kop getikt via Marktplaats en aan de slag gegaan.
Het was oorspronkelijk mijn bedoeling om een low budget UDS te maken. Je kunt deze dingen natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Maar gaandeweg realiseerde ik me dat het oog ook wat wil (mijn oog tenminste...) dus toch maar wat meer ge?nvesteerd. Ben tot zover dik tevreden over het resultaat.

Na gister weer een dagje flink beunen ben ik eindelijk op het punt dat mijn UDS bijna klaar is.
Hieronder een klein fotoverslagje van mijn ervaringen en het (tot nu toe) resultaat!

Een aantal van de "specificaties":
- Asschaal op de kringloop gevonden
- Kolenmandje is gemaakt van 2 metalen manden van de Zeeman. Vroeg me af of dit wel dik genoeg zou zijn, maar gister in het vuur uitgebrand en het mandje hield prima stand, denk dus dat het met kolen erin ook wel goed zit.
- 1 57cm Weber rooster van de oude Weber van m'n pa gekregen / toegeeigend ;)
- 1 54cm rooster bij Van Cranenbroek gehaald voor nog geen 5 euro (wel een kwaliteitsverschil met die Weber)
- Handvat van de Ikea
- Ophanging zodat de roosters op verschillende hoogtes kunnen worden gelegd
- Temp meter bij Blokker besteld, en een Ikea Fantast gehaald
- Misschien wel de beste investering tijdens dit project, een setje van die staalborstels voor op je boormachine van de Praxis


20160713_190405_zpsfa71lvej.jpg

20160719_193735_zpsw5ksl7sb.jpg

20160719_213012_zpsorxencyo.jpg

20160731_170653_zpszgwlhgz1.jpg

20160731_171633_zpsvonmiow4.jpg

20160731_165646_zpsdp025vgd.jpg

20160804_113127_zps4nohrrym.jpg

20160804_164748_zpsxpriyarr.jpg

20160804_163254_zpsrlhlsvwj.jpg

20160801_162041_zpsvrwe6wnz.jpg

20160804_171432_zpsc52rmypk.jpg


Moet nog een aantal kleine dingen doen, zoals schoorsteentjes monteren (worden 2 knietjes 3/4 inch), wieltjes eronder (van de Action) etc.
Gister 2 Jumbo's bezocht op zoek naar Crisco, ze hadden het allemaal niet in huis. Uiteindelijk een pot Kokos olie meegenomen, denk dat dat het ook prima zal doen!

Volgende week ergens ga ik hem seasonen (zo snel mogelijk, want het is verbazingwekkend hoe snel alles weer gaat roesten als je het net mooi blank hebt geschuurd.....). Zag dat bij de Sligro de procureur in de reclame was, dus denk dat ik als eerste dan een PP ga maken! Ben benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte.

Cheersss
 
Goed bezig
 
Inmiddels in mijn UDS zo goed als af, geseasoned en een aantal malen al gebuikt. Zal later nog wat foto's van de ribs plaatsen, krijg ze nu niet geupdload.

Het blijft nog wel lastig om de UDS op temperatuur te krijgen en te houden. Het lijkt erop dat zodra ik de brandende briketten in de mand gooi en deze in de UDS plaats, zodra ik de deksel dicht doe, stijgt de temperatuur eerst vrij snel, maar als ik 1 of 1,5 luchtinlaat dicht draai, daalt de temperatuur weer en lijkt hij te verstikken. Deksel open, zodat hij weer meer zuurstof krijgt, dan stijgt deze wel weer. Maar het lijkt er op dat ook met alle luchtinlaten open hij geen hogere temperatuur dan 100-120 graden haalt. Heb al een extra luchtuitlaat in de deksel geplaatst.
Het is niet zo dat ik perse een hele hoge temperatuur wil halen, maar het lijkt me wel dat je een temperatuur van 100-110 graden juist zou moeten bereiken door te spelen met luchtinvoer. Niet dat met alles open de temp nog steeds terug loopt. Iemand enig advies?
 
Dank voor de reacties. Ik ga inderdaad n?g een extra uitlaat opening maken. Ga ook de pijp waar de kogelkraan op zit verkorten, omdat deze misschien te hoog ligt ten opzichte van de uitlaten waardoor hij geen lucht door die pijp aantrekt. Als dat niet werkt, nog wat extra inlaten. Zo zal ik er uiteindelijk wel komen..... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan