BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste rauwe ham

 
 
 

Gammetje

Kooltjesharker
Berichten
151
Ik volg al een tijdje met belangstelling diverse topics over rauwe ham.
Nadat ik bij de nieuwjaarsbijeenkomst een stukje heb mogen proeven was ik om; dit ga ik ook eens proberen!

Bij de slager heb ik een noothammetje van ruim 8 ons gehaald.
Deze 1,5 week gepekeld met daarbij een kruidenmengsel van laurier, kruidnagel, jeneverbes, peper, rozemarijn en tijm.

6eza2uge.jpg

buhyhe9a.jpg


Daarna een dag drogen en vervolgens ongeveer 20 uur koud gerookt op beukenhout.

enabagu2.jpg

yra4u8et.jpg

yramare9.jpg


Wat ruikt het dan al heerlijk...

Opgehangen in de schuur

du4eneru.jpg


Na een week de ham toch in de inpandige berging opgehangen i.v.m. de hoge luchtvochtigheid in de schuur (tussen de 90 en de 95%). Het is een houten schuur met goede ventilatie waar het normaal gesproken niet heel vochtig is. Maar door het herfstachtige weer klaarblijkelijk toch te vochtig.
In de inpandige berging was het ongeveer 17 graden met een luchtvochtigheid van 60 ? 70%.
Na totaal 2,5 week drogen de ham gewogen. Het vochtverlies bleek ca. 30% te zijn. Dit leek mij een mooie waarde om de ham aan te gaan snijden (daarnaast was mijn geduld ook op...)

ygazudyn.jpg

nuta9use.jpg


En wat vonden we ervan? Het was heerlijk. Zoutgehalte precies goed waarbij de kruiden subtiel terug te proeven was.
Snel weer naar de slager voor wat hammetjes.

 
Mooi project! En wat kost zo'n noothammetje bij jouw slager? Ik heb geen idee?
 
Ik heb per kilo 50 gram colorozozout gebruikt. De kruiden heb ik op gevoel gedaan. Volgende keer maar even noteren.
De kiloprijs voor het noothammetje was ca. ? 13,-
 
nou ik die het er voor! mooie kleur, erg smakelijk!
 
Ziet er prima geslaagd uit.
Ik vind het leuke van dit soort bewerkingen dat je er weinig aan kunt doen.
"Het gaat zo het gaat"
 
netjes hoor
 
Heel netjes! Als ik het zo zie heb je gewoon het vlees gezouten en weg gelegd? Heb je het nog geseald of in vacu?m gedaan?
 
Boel0037 zei:
Heel netjes! Als ik het zo zie heb je gewoon het vlees gezouten en weg gelegd? Heb je het nog geseald of in vacu?m gedaan?

Ik heb de ham in een ziploc gedaan en iedere dag gekeerd.
 
Laat je nog iets voor mij over?? :D :D
 
Erg leuk project hoor Gammetje  B-)
Ziet er top uit allemaal.
Hoe lang heb je de ham gerookt ?

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan