BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste puntborst (brisket)

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Dit weekend gaat het eindelijk gebeuren, ik ga mijn eerste brisket maken. Al weken op dit forum maar ook via http://amazingribs.com/recipes/beef/texas_brisket.html het e.e.a. gelezen over het klaar maken van dit stuk vlees. En nu is het zover....
Afgelopen donderdag liep ik bij mijn plaatselijke slager naar binnen of vroeg aan hem of ik puntborst kon bestellen. Bestellen??? Joh dat hoeft niet, je kan meteen een stuk meenemen. Hij liep naar achteren en kwam met een enorm stuk borst aan, "zeg maar, wat wil je hebben"? "ehhhh, nou gewoon...een puntborst. Na wat heen en weer gepraat heeft hij een prachtig stuk afgesneden. Met het afrekenen vertelde hij dat hij een lager tarief heeft genomen maar daarvoor in de plaats wil hij een stuk klaar gemaakte puntborst terug (doet hij wel vaker :D).

Naar aanleiding van een stuk op amazingribs over het gebruik van zout, rubs brines etc (http://amazingribs.com/recipes/rubs_pastes_marinades_and_brines/zen_of_brines.html) besloten om de brisket in te spuiten met een keltische zout oplossing (1 deel zout, 6 delen water) en daarna ingewreven met keltisch zout. Morgenochtend vlees droog deppen en daarna insmeren met olijfolie en vervolgens inwrijven met een mengsel van BBQ guru rub en wat aanvullende specerijen. Als rookhout ga ik whiskey hout snippers gebruiken (geweekt in water). Tijdens het roken het vlees om de 30 min besprooien met appelsap. De druipbak vul ik met water.

Brisket ingespoten met Keltisch zout oplossing

Ingewreven met zout en afgedekt weggezet in de koelkast

Een beetje van BBQ Guru en een beetje van mezelf ;)

Brisket in de rub gezet

En hij ligt erop
          kern      rooster     
09.00  17        126  rookhout
09.30  34        121  rookhout - appelsap
10.00  45        125  appelsap
10.30  53        121  rookhout - appelsap
11.00  59        118  appelsap
11.30  63        120  appelsap
12.00  66        118  appelsap
12.30  67        118  appelsap - direct vuur om onderzijde "krokant" te krijgen
13.00  69        120  appelsap - nog steeds direct
13.10  71        120  ingepakt in bakpapier en alufollie
13.30  77        118
14.00  79        120
14.30  84        120
15.00  87        120
15.30  90        118
15.40  91        Brisket ingepakt in 2 handdoeken en vervolgens in "koeltas" gestopt.
18.00  uitgepakt en in potlood dikke plakken gesneden.

Nu weet ik niet hoe Brisket hoort te smaken maar dit vonden we zo ongelofelijk lekker,  dat gaan we vaker klaar maken. En, het is minder "moeilijk" als dat ik dacht.
Het vlees was naar ons inziens heerlijk mals. Bij het uitpakken zat er zeker 1 soepkom aan vleessappen in het bakpapier/alu. dit heb ik over het vlees heen gegoten nadat het op het bordje lag.
Als bijgerecht de zoete, gerookte witte bonen (van Steven) van Steven gegeten, ook dat is een blijvertje. Heerlijk die witte bonen met zoute van de bacon en het zoetige van de stroop. Op de bonen nog wat fijn gesneden bieslook en rode peper gestrooid e wat kruiels van uitbakken ontbijtspek.
Yoghurt, augurk sap, olie, augurk, 3 soorten basilicum (citrine, thaise en gewone), munt, augurk en kappertjes met staafmixer fijn gemalen en vermengd met rucola. We wederom een heerlijk maal van de Q gegeten.



na 1 uur op de Q

De hele buurt geniet mee

even boven direct laag vuur

Bij 71 gr ingepakt in bakpapier en alufolie

Ingredi?nten voor de  zoete gerookte witte bonen van Steven

Daar istie dan. Ruikt heerlijk en heel veel vleessappen

Voor mijn gevoel ziet hij er goed uit

Bordje opmaken met brisket en de witte bonen. De bloeiende bieslook mag "on top".

Het was een heerlijke maaltijd

Bedankt weer voor het kijken.... ;)
 
Rare vraag? Waarom een zout oplossing?
 
Lees vooral het stuk op amazingribs, waarin hij schrijft dat je vlees alleen met bouillon moet inspuiten, volgens hem heeft de rest geen zin. In  bouillon zit behoorlijk wat zout, vandaar mijn idee om het met een zout oplossing te doen.
 
Spannend! Bij mij staat deze ook hoog op de todo!
 
ben ook heel benieuwd, succes
 
Heel veel succes!
 
De met stipt op nummer 1 voor mijn To do (als mijn Q klaar is).
Ben erg benieuwd hoe het gaan verlopen, enorm veel succes en ga dit draadje volgen.
 
Succes, staat ook nog op mijn TODO lijstje.. Ben benieuwd naar het eindresultaat :D
 
Tom Hendriks zei:
Succes, staat ook nog op mijn TODO lijstje.. Ben benieuwd naar het eindresultaat :D
Het eindresultaat was "ONWIJS LEKKER". En het is makkelijker te maken als dat ik dacht. Dit gaan we veeeeeeeel vaker klaar maken :)
 
Mike v R zei:
Gefeliciteerd met je koetje.
Dank je, en jij ook gefeliciteerd met je 1e prijs voor de ribs en 5e overall!! Super gedaan  B-)
 
Binnenkort ook eens een puntje halen, deze ziet er in ieder geval heerlijck uit!
 
Mooie run Peet , krijg eigenlijk ook wel zin om eens een brisket te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan