Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork, ever ... met ruimte voor verbetering

Geert010

Tondelzoeker
Afgelopen zondag mijn eerste pulled pork gemaakt. Mijn eerste low&slow uberhaubt.

Een procureur van de slager van zo'n 1,5kg en de werkmethode van https://www.bbq-nl.com/simpele-pulled-pork/ er als los-vaste handleiding naast. Mijn ADHD brein is niet zo goed in het volgen van recepten dus deze is gemaakt volgens de "ik doe maar wat en hoop er het beste van methode"

Het vlees lekker ingesmeerd met franse mosterd en daarna rijkelijk bestrooid met een rub die ik nog achterin de kast vond. En toen de kamado (of Q zoals ik hier overal lees) klaar gemaakt op 120 graden indirect met een stuk eiken whiskeyvat rookhout chunk tussen de kolen en een lekbak met appelsap op het hitte schild. Kernthermometertje erin en dan wachten...

Toen de kern temperatuur 75 graden was volgens mijn Lidl thermometer het vlees ingesmeerd met bbqsaus en wat extra vocht in de lekbak gedaan.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 09.18.34.jpeg

Het viel mij op de de lekbak toch wel na een uurtje of twee helemaal droog stond en er een verbrande appelsap karamel ontstond zoals je hieronder kunt zien.
Ik weet of dat de bedoeling is, maar toch maar besloten de lekbak te verwisselen voor een schone.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 09.18.34 (1).jpeg

Toen de bbq saus redelijk was opgedroogd en plakkerig aanvoelde alles in folie gedaan en terug op Q gelegd tot het 95 graden bereikt had eh alles in een braadslee gelegd om geen vocht te verliezen. Ik maakte me wel een beetje zorgen over de hoeveelheid vocht die eruit kwam en was bang dat het droog zou worden.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 09.18.34 (2).jpeg

En toen het stukje waar ik eigenlijk heel erg naar uitkeek, het 'pullen'... Ik weet niet waarom, maar met je eten spelen blijft gewoon altijd leuk.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 09.18.34 (3).jpeg

Alles uit elkaar getrokken en door het vocht en nog een beetje saus gekneed. Uiteindelijk toch te veel vocht gebruikt want het was een beetje klef geworden, maar dat is beter dan droog denk ik dan maar. De vers gebakken broodjes met huisgemaakte koolsla moet je er even bij denken want daar hebik geen foto's van gemaakt.

Maar het smaakte prima, niet fantastisch, maar gewoon prima.

Volgende keer pulled pork toch maar even proberen wat nauwlettender een recept aan te houden. En investeren in kwaliteit rub en saus kan ook geen kwaad merk ik.

En de verhouding vlees/vocht is voor mij ook nog een raadsel. Doen jullie altijd alle het vocht dat uit je folie komt weer door het vlees of was dat gewoon een vergissing van mij?

• Leuk
Waarderingen: A3N
Mooi werk, gefeliciteerd met je knor. Ik doe al het vocht weer bij het vlees

Mooie PP. Gefeliciteerd met je Knor.
Yep. Hier ook alle vocht weer terug met soms een heel klein beetje saus, dat doseer ik liever per portie.

Terug
Bovenaan Onderaan