Beef en Steak

Mijn eerste hele kippetje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bertje!
  • Startdatum Startdatum
De kip was zonder saus. Dit is gewoon het kleurtje van de rook :)

Droog pekelen is van oudsher idd een techniek om te conserveren maar in het recept wat ik gebruikte stond dat dit nodig was. Wie ben ik om dat dan over te slaan :D Volgende kippetje probeer ik het eens zonder te pekelen. Kijken wat beter smaakt.

Nice chicken hoor

Bertje! zei:
Droog pekelen is van oudsher idd een techniek om te conserveren maar in het recept wat ik gebruikte stond dat dit nodig was. Wie ben ik om dat dan over te slaan :D

Als je in dit recept i.p.v. pekelen kruiden leest wordt het duidelijker.
Die 12 uur heb je nodig om de kruiden en het zout goed door te laten trekken. Zeker omdat je daarna alles er af spoelt.
Zou je dit veel korter doen krijg je een smakeloos kippie.

Idd Bert, dat maakt een hoop duidelijk ;-)
@bertje, uiteraard snap ik dat je een recept volgt :-)

Ook worden magere stukken vlees (kip, varkensfilet, varkenshaas e.d.) vaak in een brine (natte pekel) gedaan. Door een proces dat osmose heet, de cellen willen een natuurlijk evenwicht in het zout. Zullen de celwanden het zoute water binnen laten. Deze stukken vlees, die snel droog worden op de barbecue, zullen dus meer vocht hebben en minder snel uitdrogen. Je kunt met het zoute water meteen wat smaakstoffen mee naar binnen smokkelen, het resultaat een smakelijker, sappiger stukje vlees. 

Dat is een verhelderend antwoord Dennis!

Dat is een heel mooi kippetje geworden

Ziet er heerlijk uit , mooi kippetje Bertje.

Mooi glanzend kippetje!

Ziet er top uit!

Terug
Bovenaan Onderaan