Beef en Steak

Mijn eerste hele kippetje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bertje!
  • Startdatum Startdatum
B

Bertje!

Gast
Hoi,

Aangezien ik zoveel mooie recepten op het forum zie zal ik zelf ook een duit in het zakje doen.
Een forum is namelijk niet om alleen mee te lezen maar ook om mee te praten natuurlijk. Zodoende hierbij mijn eerste probeersel op mn smoker. Aangezien ik nog onervaren ben met low en slow bbqen ben ik eenvoudig begonnen met een hele kip.

Als eerste heb ik de kip 12 uur droog gepekeld

Pekelverhouding: 200 gram zout, 100 gram bruine basterd suiker, 15 peperkorrels, 3 tenen knoflook, eetlepel provinciaalse kruiden.

foto12bi.jpg

Daarna heb ik de kip afgespoeld met koud water en droog gedept met keukenpapier. Vervolgens heb ik m een half uur laten hangen in de smoker (die uit stond) om verder te drogen

image3ktd.jpg

Hierna kon hij echt gerookt worden. De smoker heb ik opgestookt met briketten. Koude ring in de smoker. Wat hete uit de starter in het midden. Als rookhout heb ik beuken gebruikt. Hiervan heb ik een keer of 5 een handje op de gloeiende kolen gegooid. Bij een tuincentrum hier in de buurt vond ik een zak beukensnipper voor dierenhokken van +/- 10 kilo gok ik. deze was 7 euro. Dit was maar 1 euro meer dan de zak eikensnippers van barbecook die ik ook meenam maar deze keer niet heb gebruikt.

foto13szb.jpg

De waterbak heb ik in het begin trouwens leeg gelaten. Hierdoor steeg de temperatuur snel tot 120-130 graden, Door bier in de bak te gieten heb ik tijdens de hele sessie de temperatuur zo tussen de 90 en 100 graden weten te houden

Na 2,5 uur roken was de kerntemperatuur 77 graden en heb ik de kip van de smoker gehaald en een half uurtje in aluminiumfolie laten liggen. Hierna was het smullen geblazen.

Het resultaat vond ik verbluffend. Zonder twijfel het lekkerste kippetje wat ik ooit heb gegeten. Supermals, het vlees viel van het bot. Het beukenhout heeft een uitstekende smaak bij kip en deze eerste actie beloofd mij dat er veel meer gerookt gaat worden en ongetwijfeld nog veeel lekkerdere dingen zijn.

Het eindresultaat:

foto8lz.jpg

foto11wt.jpg

hele mooi kip man.
en zo van t bot af : jaloers lekker leest dat.

Mooi gerookt kippetje.
Die beukensnippers gebruik ik ook vaak.
Je kunt er een pakketje van maken met aluminiumfolie. Paar gaatjes bovenin prikken en dan op de kolen leggen. Dan roken ze wat langer.

dat is een heerlijk kippetje geworden zie ik
well done  :)

Kip ziet er idd erg mooi uit maar waarom pekelen? Wordt op een redelijk hoge temp gerookt. Ben benieuwd  ;D

Prachtig mooi kippie!

Dat ziet eruit als een smakelijk kippetje!

Klinkt als een heerlijk kippie!

Bert, Thanx voor de tip. Die ga ik volgende keer gebruiken!

Maussie waarom pekelen?

Ik heb dit gelezen in het boek "Roken, Drogen en Pekelen"
Dit zou bevorderlijk zijn voor de smaak en structuur van het vlees. Het heeft het in ieder geval geen kwaad gedaan.

Wordt je vlees niet erg snel droog als je het niet zout/pekelt? (lees: onervaren en kan dit niet ergens op baseren)

Ik ben daar wel huiverig voor en was eigenlijk ook van plan het komende weekend mn rack of porc een paar uur een pekelbad te geven voor ik die op de smoker gooi. Of zit ik er nu gewoon helemaal naast en is dit niet nodig? 

Mooie kip goed idee dat rooster er boven kan hij niet weg vliegen. :P

Mooie kip! Heb je er nog saus opgesmeerd of glimt ie zo mooi van zichzelf?

Bevordelijk voor smaak en structuur? Mijns inziens is dat niet de reden om voedsel te pekelen. Voornamelijk om voeding langer houdbaar te houden en vervelende zaken zoals botulisme tegen te gaan. Maar misschien mis ik iets hoor :-)

Ziet er lekker uit hoor,spontaan zin in kip!!  :)

Terug
Bovenaan Onderaan