Beef en Steak

Mijn eerste Brisket

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jet
  • Startdatum Startdatum

Jet

Gemarineerd
Afgelopen zomer wilde ik al een brisket maken maar wegens wat klachten van de gezondheid ging dat niet door, nu gaat alles weer goed en ben ik voor de brisket gegaan.
Heb mijn wederhelft een brisket laten meenemen :D het was een flat met ik denk nog een klein stukje van de point eraan, mijn wederhelft heeft ook de brisket getrimd (op een of andere manier vertrouwt hij mij niet helemaal met een mes  =)))
Heb een injectievloeistof gemaakt van rundvleesjus met uitjes en Madeira, daarna het vlees een Dalmatian rub gegeven.
Heb geen rookhout gebruikt omdat ik de brisket zo puur mogelijk wilde houden.
Had wel wat problemen om de Primo op temperatuur te houden, of 3 graden boven de 121 of 3 graden eronder maar uiteindelijk had ik hem op 121  :D
De brisket eerst indirect 6 uur op de BBQ gegaard daarna de Texas crutch tot een kerntemp. van 95 graden, toen met een probe geprikt maar hij gaf nog te veel weerstand. Uiteindelijk was de kerntemperatuur 98 graden en heb hem toen van de BBQ gehaald en een uur warm laten rusten alvorens aan te snijden.
De brisket was heerlijk, mals en smaakvol.

GueLnCz.jpg

fJ1e1Tz.jpg

WgIM4qU.jpg

DExHGqT.jpg

Lv9N89w.jpg

91Dp8VZ.jpg

NwcokrW.jpg

lMBzKO2.jpg

6JUgsot.jpg

WR6IxT7.jpg

h59m96u.jpg

SExhTBQ.jpg

3cot1e7.jpg

R3JeJO1.jpg

Lekkerrrrrr!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ziet er heel netjes uit, heerlijk volgens de regels der edele kunst.
Eet smakelijk straks.  ;)

Dat ziet er goed uit zeg.
Wat een mooie injecteer set is dat zeg.Waar heb je die vandaan?

RvH6511 zei:

Dankjewel.

De injecteerset is de Spitjack Magnum Meat injector, die heeft mijn wederhelft via internet in Amerika gekocht, hij had het weer via Noskos, die heeft er ook 1.
Ze zijn niet goedkoop, 2,5 jaar geleden  $99,- plus $30,- verzendkosten plus invoerrechten 20 euro X(. nu kost hij $125,-
Maar ja, hij heeft nu eenmaal een zwak voor dit soort degelijke mechanische instrumenten.
Werkt heel prettig en nauwkeurig, je kan met een ring de hoeveelheid vloeistof die je injecteert instellen.
https://www.spitjack.com/category/MEAT-BRINE-INJECTORS.html

Lekker hoor, gratz met koetje!

Mooie reportage Jet, welkom bij de grote drie.

Jet zei:
RvH6511 zei:

Dankjewel.

De injecteerset is de Spitjack Magnum Meat injector, die heeft mijn wederhelft via internet in Amerika gekocht, hij had het weer via Noskos, die heeft er ook 1.
Ze zijn niet goedkoop, 2,5 jaar geleden  $99,- plus $30,- verzendkosten plus invoerrechten 20 euro X(. nu kost hij $125,-
Maar ja, hij heeft nu eenmaal een zwak voor dit soort degelijke mechanische instrumenten.
Werkt heel prettig en nauwkeurig, je kan met een ring de hoeveelheid vloeistof die je injecteert instellen.
https://www.spitjack.com/category/MEAT-BRINE-INJECTORS.html

Dank je wel voor de info, ga de site opslaan.
Ik heb familie en kennissen welke nog wel eens naarAmerika gaan. Wellicht kan ik dat via hun bestellen en laten meenemen.

Ziet er goed uit deze wil ik ook nog eens maken.
Deze ziet er smakelijk uit en gefeliciteerd met je sticker  :)

Ziet er geweldig mals uit. Knap gedaan. Lees bij de meeste beginners vaak droog ervaring maar jij hebt spot on gemaakt. Zou gelijk aanmelden voor een wedstrijdteam :D

YEEEEEAAAAHHHHH ik heb een KOEI  :D, dankjewel Frits :-* en natuurlijk iedereen bedankt voor de lovende woorden :-* vond het erg leuk om te maken.
De rest van de brisket ligt nu in een pannetje langzaam op te warmen op de indoorpit, heerlijk in een rundvleesjus met wederom Madeira, echt een gouden combinatie.
Gisteravond zijn er al buren wezen snoepen, die buurman heeft zelf al meerdere malen brisket gemaakt en vond deze ook erg lekker, nu net nog een paar stukken bij andere buren gebracht, met de mededeling als ze het niet lekker zouden vinden zou ik het weer mee terug nemen, nou ze vonden het heerlijk en ging weer met lege handen naar huis :)
Zo de rest nog even opsnoepen en dan gaan we weer verder voor het eten voor vanavond, de Q brandt alweer :D

KamadoNovice zei:
Ziet er geweldig mals uit. Knap gedaan. Lees bij de meeste beginners vaak droog ervaring maar jij hebt spot on gemaakt. Zou gelijk aanmelden voor een wedstrijdteam :D

Ik was ook echt bang dat het niet goed zou gaan, had al via via van iemand van het beheer gehoord "de eerste verkloot je toch" ;) maar had mezelf al aardig ingelezen en met de bereidingswijze uit het boek van Noskos is het helemaal goed gekomen  #:-S

Nou om mezelf nu aan te melden voor een wedstrijdteam..........dacht het niet, volgens mij was dit gewoon beginners geluk :) oh en had ik al gezegd dat ik snel last heb van heimwee en niet kan slapen zonder mijn 5 poezenbeesten  =))

Mooi resultaat voor de eerste! Fijn dat mijn boek heeft geholpen :D
Je had inderdaad een stukje point erop zitten, het vet in het midden is de scheidslijn tussen de flat en de point.

noskos zei:
Mooi resultaat voor de eerste! Fijn dat mijn boek heeft geholpen :D
Je had inderdaad een stukje point erop zitten, het vet in het midden is de scheidslijn tussen de flat en de point.

Dit blijf ik nog altijd moeilijk te onderscheiden vinden.

Jetje ik ben trots op je, je eerste brisket en dan al zo'n mooi resultaat.
Hij smaakte heerlijk.

Ewald zei:
Jetje ik ben trots op je, je eerste brisket en dan al zo'n mooi resultaat.
Hij smaakte heerlijk.

Ik lees dat je wel een beetje geholpen hebt  ;)  :D

Tokkie, knorretje en koei je hebt ze nu alle drie  ;)
Gefeliciteerd daarmee. <:-P

Terug
Bovenaan Onderaan