Beef en Steak

Mijn eerste BBQ voor....

Dr. Truffel

Tondelzoeker
Beste mensen,

In mijn voorstel topic heb ik aangegeven geen enkele ervaring te hebben met zelf BBQ en ben nu opzoek naar mijn eerste BBQ. Op advies ben ik gaan kijken wat voor soort BBQ's er zijn en heb in ieder geval al een keuze gemaakt voor kolen en met deksel. Verder dan dat ben ik nog niet en dit is dan ook mijn eerste ingeving.

Ik wil op kolen voor het plezier en de beleving, en wens graag de rooksmaak. De wens voor een deksel zit hem in het gelijkmatig garen en deels uitdroging te voorkomen. Voor mij persoonlijk richt ik mij eerst op spiesen. Allemaal iets makkelijker, vele keuze, niet te groot en prima om meer te leren over vlees/gevogelte, marineren, kruiden en etc. In formaat denk ik dan aan een 25 bij 40 (rechthoekig en compact) om mee te beginnen, met het idee dat ik dan zelfs indirect kan werken. Eventueel zou ik het fijn vinden als er een extra rooster aan de bovenzijde zit, hoewel ik nog niet exact weet waarvoor dit allemaal kan dienen, maar de gedachte is dat ik daar dan iets warm kan houden of heel langzaam kan voor/nagaren.

Als leek en op basis van de gedachte dat ik eerst alleen maar de aankomende maanden spiesen ga maken, zoek ik dan iets wat lijkt op onderstaande. Ik verwacht dat er wel iets te koop is voor een schappelijke prijs en deze erbij kan houden in de toekomst of hem na een jaartje weer weg te gooien (heel goedkoop zal wel snel "af" zijn).

1200x1200.jpg

Als ik dit nu voor een leuk bedrag kan aanschaffen, kan ik ook een investering doen in diverse soorten kolen (volgens mij is een zakje ook snel een 20 euro). Wie weet kan ik zelfs iets met hout doen voor extra smaak, maar dat is al heel ver voorbij de absolute beginner ervaring denk ik. Ik denk ook dat een maat als wat ik omschreef groot genoeg is voor mij of eventueel een keer met iemand anders erbij, maar feitelijk is de BBQ voor mij alleen.

Nogmaals, ik heb dus echt geen enkele ervaring en moet zelfs leren hoe ik de BBQ aankrijg. Mijn doel is de aankomende twee maanden elke week spiesen te gaan maken en daarvan te leren. Dus geen groot vlees of ander ingewikkeld gedoe, want iets op smaak brengen zal al wel eerst moeite kosten voor mij. Ik leef dus ook op kant en klaar maaltijden en kook zelf amper.

PS: Budget voor de BBQ... 100 euro denk ik.... geen idee wat het kost en heb nog niets gevonden wat hier op lijkt.

Laatst bewerkt:
Als je zoiets zoekt zou ik gaan voor de Weber Go Anywhere ofwel WGA.
Deze kost nieuw 100 euro als kan jij in de aanbieding goedkoper zijn natuurlijk.

Soms heb je een mooi exemplaar op Marktplaats te koop.

Om te beginnen werken spiesen heel goed maar ook kipvleugels omdat die niet snel te droog worden.

Zo de van het geld. Kijk op Marktplaats voor een weber kettle van 57 cm met aspan
Daar kan je prima Spiezen op maken, maar vooral makkelijk van direct naar indirect barbecuen wisselen. Ook kan je makkelijk doorgroeien naar een beer can chicken, spareribs en wat al niet meer

Bevalt het niet verkoop je hem voor het zelfde geld weer op marktplaats.

@Frits +1.
Gebruikte Weber 57 cm met aspan en technisch gezien kan je alles.
Op marktplaats regelmatig voor rond de € 100-150 te koop.
Gebruikt schrijf je er eigenlijk niets op af.
Krijg je geen spijt van.
Bij twijfel hier op forum vragen.
Zijn zoveel gebruikers die je kunnen helpen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

@Frits +1
Als het echt rechthoekig moet zijn. ik ben meer dan tevreden met mijn WGA en die hoef je achteraf ook niet weg te doen (is bijvoorbeeld mijn standaard saté bbq)

Wat Frits zegt idd. Als je de smaak te pakken krijgt en hier veel leest kan ik je garanderen dat je snel uitbreiding wilt. met de weber 57 zit je altijd goed.elfs in het gekste geval dat de (rook)smaak je niet te pakken krijgt...

Mee eens. Een aantal maanden geleden precies hetzelfde gedaan. Van gas weer terug naar de kolen, en ook een Weber 57 cm gekocht op Marktplaats. Staan er genoeg op, en ze zijn goed te reinigen om ze weer richting nieuwstaat te krijgen. Zeker het proberen waard.
Een WGA is ook een super mooie optie, zeker omdat je, na uitbreiding, deze nog steeds mee kan nemen op vakantie. Top-ding!
Succes!

Allen bedankt voor het goede advies!

Optie 1: WGA voor een 80 euro nieuw. 2e hands nergens in de omgeving te vinden (Veendam). Leuk voor nu om de basis te leren met spiesen, maar zal er binnen een paar weken uitgegroeid zijn en is dan wel weggegooid geld. Dit is dan ook wel de minste optie van allemaal.

Optie 2: Marktplaats Weber Smokey Original 37cm voor 20 euro. Leuk om te hebben, kan er spiesen op maken en geen weggegooid geld om erbij te houden of weg te geven aan de buurman als ik optie drie kan vinden. Voor 20 euro een leuk koopje als de verkoper akkoord gaat en vlakbij op te halen.

Optie 3: Weber 57 met aspan en wachten tot er iets in de omgeving vrij komt, staat nu niets in de omgeving binnen een redelijke afstand wat de moeite waard is. Feitelijk geheel toekomst gericht voor een paar jaar en vele losse onderdelen beschikbaar. Ik zou dan mijn Dutch oven ook kunnen gebruiken en de kippetjes ook in het geheel aan een spies prikken. Eigenlijk gewoon de beste optie en weet al dat deze er ook gaat komen zodra ik 1 op marktplaats vind.

-----

Het komt hier te staan (*zie foto) en heb eventueel hout over om er direct iets moois van te maken in het geheel als buitenkeuken(tje).

Edit: Ik kan de Weber 37cm ophalen voor 20 euro, dus kan dan deze week nog beginnen. Dan is het nu marktplaats goed in de gaten houden voor een 57 met asbak.

IMG_3920[1].JPG

IMG_3916[1].JPG

Laatst bewerkt:
Weber 57 is beste optie maar WGA is geen weggegooid geld. Je geeft aan dat je voor 1 persoon grilt. Oppervlakte is groot genoeg en kan met dicht deksel ook indirect. Veel forumleden hebben de WGA als we BBQ voor een 2e gerecht of voor op vakantie omdat hij zo draagbaar is.

Weggegooid geld is een verkeerde woordkeuze, immers vind ik het een mooi toestel en was het ergens ook wel mijn eerste voorkeur; ook in gedachte om mee te kunnen nemen. Voor mij was nu de keuze dat ik niets in de buurt had op marktplaats en geen weken wil wachten om te beginnen. Op zich is voor 20 euro de 37cm geen slecht iets en ga hem zo flink aanpakken en tot nieuwstaat brengen.

Ik vind het wel wat hebben om er even mijn best voor te moeten doen zodat ik er ook meer waarde aan hecht en het de eerste Weber is van de ..... - mompelt in gedachten over series en verzamelingen - Mocht iemand tips hebben voor schoonmaak of eventueel direct iets aanpassen, dan hoor ik het graag.

IMG_3921[1].JPG

Leuk! Die heb ik hier ook nog staan :)
Kruidvat ovenreiniger is echt top-spul voor het reinigen van ketels. Inspuiten en daarna goed schoonmaken. Het rooster kun je met dasty weer redelijk goed krijgen, zeker in combinatie met een staalborsteltje of schuurspons. Hij ligt op de foto wel verkeerd om in de barbecue.
Dus: gewoon goed poetsen, en dan kun je er zeker plezier van hebben. Succes!

Terug
Bovenaan Onderaan