BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste BBC

V

Visje

Gast
Afgelopen weekend voor het eerst aan de slag op een echt Q.
Ik had een OTP 57 aangeschaft en was natuurlijk gaan rondneuzen wat je er allemaal op kon maken.

Mijn oog viel op de BBC. Na een aantal stukjes te hebben gelezen, wild eik die wel gaan maken.
Op het blog van Noskos vond ik het basisrecept voor de rub, helemaal geweldig. Dus aan de slag.

De kip gewassen, afgedroogd, in de olie gezet en toen de rub er overheen... Dat zag er al goed uit.
Ik had nog wel even vraagtekens over waar ik de thermometer moest plaatsen. Ik heb een Fantast van Ikea genomen.
Stond eerst naar andere te kijken, maar met zo weinig ervaring, wilde ik eerst aan de slag en uit proberen.

De Q opgestookt, lekbakje met water neergezet (ik begreep dat de temperatuur dan beter onder controle te houden is), en toen Hennie de Hen erop.


Zoals jullie zien heb ik de thermometer van boven in de kip geplaatst.
Ik zat eerst nog te denken aan de dij, maar dit werd het.

De Q dicht gedaan en toen vol spanning wachten.
Waarschijnlijk ben ik ook met te veel briketten begonnen, want ik kreeg af en toe moeite met de juiste temperatuur.
Soms schoot 'ie door naar de 200+, zodat ik moest temperen, en dan zakte 'ie weer te ver.
Ik moet daar nog aan wennen. De brikettenstarter zal helemaal vol.
Volgende keer probeer ik het het 3/4 gevuld.

Ik had nog wat rookhout erbij gegooid, maar ook daar moet ik even naar kijken hoeveel.
Een handje rookhout zorgde voor spontane hoestbuien bij mijn buren, dus die snippers heb ik er snel afgehaald en toen aan elke kant een snipper of drie geplaatst. Dat werkte beter.

Na een klein uurtje (dat verbaasde me wel) ging de thermometer af (stond in gesteld op 76 graden).
Ik heb alles nog even laten staan tot de kern temperatuur 81 graden was, met het risico dat het vlees te droog zou worden, maar dat viel mee.

Daarna alles eraf en dan....


Heerlijk stukje kip... niet droog, waar ik eerst bang voor was en dat met een klein uurtje.

Zeker voor herhaling vatbaar. De kinderen vragen er al weer om.

Hebben jullie nog tips over de temperatuur en de plaatsing van de thermometer hoor ik ze graag.

Cheers,
Marcel...
 
dat is een heerlijk kippetje geworden, gefeliciteerd met je tokkie  ;)
 
Dat een vis een heerlijke tokkie kan bereiden! Gefeliciteerd
 
Mooi kippetje hoor. Gefeliciteerd met je TOK.


Plaatsing van de probe is goed hoor. Mooi in de borst, niet tegen de botjes aan, dat geeft een vertekend beeld.



 
Dat is toch echt een heerlijk dame!!!! :D
 
Ziet er smakelijk uit... Ben toch benieuwd waar BBC voor staat  ;)
 
Bedankt allemaal.
Een BCC is toch wel erg lekker.
Hopelijk volgend weekend de tijd om eens wat anders uit te proberen :)

vogels zei:
Ziet er smakelijk uit... Ben toch benieuwd waar BBC voor staat  ;)
Oeps, weer eens last van vette vingers denk ik  :)

Maccie zei:
... Plaatsing van de probe is goed hoor. Mooi in de borst, niet tegen de botjes aan, dat geeft een vertekend beeld.
Dank je Maccie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan