BasBQ
Beef en Steak

Mijn Bastard en hoge temperaturen

Marcel Birahij

Tondelzoeker
Berichten
10
Ik heb mijn Bastard sinds 2018. Low & Slow werkt deze perfect... en zeker nadat ik met wat hulp vanuit dit fantastische Genootschap mijn Inkbird isc-007bw eindelijk aan de praat heb weten te krijgen, waarvoor dank!
Echter... ben ik ook een fan van zelf pizza's maken, maar dan moet de temperatuur van de kamado boven de 300 graden komen... alleen dat lukt dus totaal niet.
Ik heb zoveel verschillende soorten houtskool gebruikt en onderin de luchtinlaat de looftlighter erin gestopt om extra hete lucht toe te voegen, maar hoger dan 280 komt ie niet. (en het searen van steaks gaat dus ook niet)

Op de site van Bastard kom ik geen steek verder.

Heeft iemand tips / tricks?

IMG_0018.JPG
 
Alle luchtgaten in de firebox zijn schoon?.
Misschien een upgrade doen van een kolemand er in zodat de lucht er beter omheen kan.
 
Haal je de dop aan de bovenkant er wel helemaal af?
Ik weet niet of het model 2018 ook een asbak heeft, maar anders eens proberen zonder asbak?
 
Marcel,
Welke houtskool gebruik je?
Nieuwe en wat grovere houtskool (luchtstroom) wil nog wel eens helpen.
Ik neem aan dat de setting op de foto niet je Pizza setting is :) ?
 
Haal je de dop aan de bovenkant er wel helemaal af?
Ik weet niet of het model 2018 ook een asbak heeft, maar anders eens proberen zonder asbak?
Top vent eraf, nieuwe houtskool, grote en middelgrote blokken, zelfs japans hardhout. Asbak eruit... en nog steeds niet heter te krijgen dan 250.
 
Marcel,
Welke houtskool gebruik je?
Nieuwe en wat grovere houtskool (luchtstroom) wil nog wel eens helpen.
Ik neem aan dat de setting op de foto niet je Pizza setting is :) ?
Ik heb echt alle soorten en maten geprobeerd... zonder succes.
Nee de foto was alleen maar om aan te geven dat low en slow prima gaat.
 
Alle luchtgaten in de firebox zijn schoon?.
Misschien een upgrade doen van een kolemand er in zodat de lucht er beter omheen kan.
Ik maak voor elke sessie de binnenkant schoon en heb een kolenmand... eronder heb ik niks zodat de lucht er direct langs kan
 
Ik maak voor elke sessie de binnenkant schoon en heb een kolenmand... eronder heb ik niks zodat de lucht er direct langs kan
Is misschien de thermometer niet goed.
 
Ik neem aan dat je dit alleen hebt bij indirecte opstelling? Anders eerst heet opsteken naar 300+ zonder platesetter en daarna pas de platesetter toevoegen. Dan heb je iig voldoende trek gehad in het begin. Met platesetter koelt het dan initieel wel af maar misschien trekt ie dat wel weer aardig bij daarna.

Qua houtskool heb je wel veel gelrobeerd. En moet je idd niet te kleine stukken hebben ivm de luchtstroom, maar ook niet te grote want dan heb je te weinig brandend oppervlakte wat juist weer hitte geeft.
Hoeveel houtskool doe je erin? Te veel houtskool kan ook belemmerend werken is mijn ervaring.

Dat gezegd hebbende, ik heb het ook wel eens. Maar vanaf 250 kun je op een goed verhitte steen echt uitstekende pizza’s bakken alleen heb je wel wat meer tijd nodig, wat bij veel eters jammer is.
 
Los van het feit dat er iets niet klopt, kan je wel searen. Voor RVS rooster is 270° voldoende en voor een gietijzer rooster 230° volgens de literatuur van ‘Hete Kolen’.

Zelf krijg ik mijn KJ vlot over de 400°, zelfs met de pizza opstelling.
 
Ik zou inderdaad ook eerst eens kijken of de thermometer wel goed werkt.
Mijn Bastard (2021 model) krijg ik gemakkelijk op 300 graden. Hoger heb ik hem eigenlijk nooit gestookt. Geef je barbecue ook genoeg tijd om goed warm te worden, ook zonder de platesetter. Er moet ook genoeg hitte in het keramiek komen en dat kan wel even duren.
 
Thermometers checken is nooit verkeerd!


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Maak eens een foto van je pizza opstelling dan. Ik gok dat het probleem in je platesetter zit. Alleen het rooster met daarop je pizza steen, dan moet hij echt heter worden. En verder meer kolen erin! de basket mag best overstromen, je kunt hem vrij ver vullen.
 
Maak eens een foto van je pizza opstelling dan. Ik gok dat het probleem in je platesetter zit. Alleen het rooster met daarop je pizza steen, dan moet hij echt heter worden. En verder meer kolen erin! de basket mag best overstromen, je kunt hem vrij ver vullen.
Toch zou je hem met onder alles open ook mét platesetter wel richting de 350 moeten krijgen
In de Summit gebruik ik altijd platesetter en pizzasteen.
Dit om een balans tussen onder en boven warmte te krijgen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gisteren nog pizza gebakken op een bastard large met cast iron platesetter. Heb even de topvent er helemaal afgehad en bij 350 weer teruggeplaatst.
 
Toch zou je hem met onder alles open ook mét platesetter wel richting de 350 moeten krijgen
In de Summit gebruik ik altijd platesetter en pizzasteen.
Dit om een balans tussen onder en boven warmte te krijgen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Lastig, zeker wanneer je nog als folie of zo om de stenen hebt, dan is de rand tussen de stenen en de vuurschaal erg klein.. ik zie ook niet het voordeel om 2 deflectors te hebben bij het gebruik van een pizza steen
 
Lastig, zeker wanneer je nog als folie of zo om de stenen hebt, dan is de rand tussen de stenen en de vuurschaal erg klein.. ik zie ook niet het voordeel om 2 deflectors te hebben bij het gebruik van een pizza steen
Bij de Summit is dit prima te doen.
Steen wordt direct boven het vuur heel heet en zelfs met een deflector haal ik makkelijk de 300+ graden steen temperatuur


Bij pizza is cruciaal dat de balans tussen de temperatuur van de steen en de bovenwarmte klopt zodat de bodem en de topping tegelijertijd goed zijn en niet verbranden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan