BasBQ
Beef en Steak

Mijn allereerste pulled pork

S

SuzanneV

Gast
Gister was het dan zover, pulled pork op het menu! Ik heb mijn weber kettle pas een dag of 10, dus ik vond het best spannend. Vandaar dat ik waarschijnlijk anderhalf uur voor de wekker wakker werd en om half 7 's ochtends de eerste rookpluimen uit de bbq toverde. Het resultaat was erg lekker, maar misschien een beetje aan de droge kant. Ter indicatie, ik zou het zelf een 7 geven. Dit is wat ik heb gedaan, als iemand een tip heeft om de volgende keer een sappiger resultaat te krijgen hoor ik het graag :)

0bafb871-33c3-4f02-817c-e4164f7cf877.jpg
 
5f3a61c8-fa6d-4686-84ff-64cf4b69c12b.jpg
 
85631a68-374f-4326-a298-9b7edd112eb0.jpg
 
1acfb3e8-5e01-4138-b674-2ed34d0f72c8.jpg


Ik had een stuk procureur van 1,9 kg. Het grootste stuk wat zo bij mijn slager op voorraad was. Dat was voor mij dus al les 1: volgende keer daags van tevoren een groter stuk reserveren. Maar goed, het was evengoed een flinke bonk vlees dus het leek me als starter een prima stuk. Ik heb het 's avonds ingesmeerd met de bbq rub volgens het recept van Noskos. Netjes ingepakt een nachtje in de koelkast laten wachten. De volgende ochtend mijn Weber voorbereid. Een flinke stapel briketten met daartussen appel rookhout, en bovenop 12 brandende briketten. Bak met water naast het vlees, boven de briketten. Oventhermometer vlak naast het vlees en natuurlijk ook regelmatig de thermometer in het deksel gecheckt. Deze lag zo'n 20 graden hoger, dus om de deksel niet teveel te openen ben ik ervan uit gegaan dat de deksel-thermometer op 120 moest blijven om de 100 graden in mijn kettle te behouden. Dit ging de eerste 2 uur prima. Eigenlijk constant een perfecte temperatuur gehad. Vanaf de start een vleesthermometer in de pork gehad (dit kan toch gewoon de hele rit blijven zitten toch??), na een uur was de kerntemperatuur 42 gaden, na 2 uur 50 graden.

b3887e7e-e314-4035-ac15-2b56b349df87.jpg
 
8546d5af-54a5-4b42-a1f9-9a5efc756324.jpg
 
31838167-4581-4ff7-950d-13433869391f.jpg
 
2841c95b-8293-41e7-82d6-8dd9380375a6.jpg


Toen werd ineens de temperatuur in mijn kettle een stuk hoger. Zonder aan de schuiven te hebben gezeten. Naar mijn idee is dit het moment geweest waarop mijn cijfer 10 een cijfer 7 werd ;) Ik heb zelf 2 theorieen. De bbq stond rond dat moment ineens pal in de zon, het was een hete dag gister, zou dat van invloed kunnen zijn? Of waren er op dat moment teveel brandende kooltjes, aangestoken door de rest? Hoe dan ook, ik besloot te verhuizen naar een schaduwplek en tijdens het rollen morste er wat water op de kolen. Zowel onder als boven nog wat meer geknepen (startstand was 3kwart dicht onder en half boven) en toen kreeg ik de temperatuur weer onder controle.

Kerntemperatuur na 3 uur 57 graden, na 4 uur 60 graden. Bij de 60 graden ingesmeerd met glaze, ook volgens het recept van Noskos. Ik had tenslotte tijd genoeg die ochtend en maar meteen zijn bbqsaus recept geprobeerd en daar de pp glaze en uiteindelijk ook de pp eindsaus van gemaakt.

Na 5 uur zat ik op 65 graden, na ongeveer 6 uur op 70. Toen de pulled pork ingepakt in de folie. Hij voelde toen nog best taai aan, maar goed, aangezien dut ook nog voor de 'zone' was leek me dit wel te kunnen kloppen. Hoewel ik vaak genoeg pulled pork heb gegeten, heb ik geen vergelijkingsmateriaal qua bereiding, dus dat was wel eens lastig. Maar ik blijf oefenen hoor. Na een uurtje in de folie was de kerntemperatuur 80 graden en heb ik de pork weer uitgepakt, omdat ik wel graag een harde korst wilden hebben. Er kwam flink wat vocht uit de folie, welke ik netjes heb bewaard voor de eindsaus. De kerntemperatuur steeg toen erg snel, al na een minuut of 20 tikte ik de 88 aan. Opnieuw ingepakt in folie en laten rusten in een schaal. Om mezelf te behoeden er te vroeg naar te kijken maar even het huis uit gegaan, dus het vlees heeft zeker een uur, ik denk zelf anderhalf, kunnen rusten.

Bij het uit elkaar trekken had ik verwacht dat het vlees echt zo ongeveer vanzelf uit elkaar zou vallen als ik er een tik tegen zou geven. Dut was niet zo. Ik heb met mijn handen de pork uit elkaar getrokken, wat prima ging, maar ik had gedacht dat het gewoon net wat soepeler moeten gaan. Ook hier heb ik weer geen vergelijkingsmateriaal, en misschien moet ik niet zeuren want het zag er verder allemaal prima uit en smaakte GOED, maar mijn gevoel zegt dat het malser kan. Door het toevoegen van de eindsaus werd het natuurlijk nog veel lekkerder allemaal en voordat ik goed en wel mijn broodje had belegd had ik al vele stukken verorberd haha. Vooral die roze stukjes met korst: lekker zeg!

f33a4594-dd0e-4afd-9614-d8a125345c97.jpg
 
f299c61b-3219-4307-86de-fc3ec5f3af6b.jpg
 
56f4a783-3297-48bf-b0d5-8d73c4b8bb21.jpg
 
1634a466-061b-4759-9f1d-da386ab950c4.jpg


Er stonden ondertussen 2 bakjes baked beans op de weber, ook weer gebaseerd op een recept van Noskos (met de appelcompote). De bonen waren 'gewoon' van Heinz, en met de toegevoegde kruiden, saus, ui en paprika een heerlijk bijgerecht. Mijn witte broodje heb ik belegd met coleslaw, augurk en de zelfgemaakte bbq saus en natuurlijk een flinke hand pulled pork en daar werd ik toch wel erg gelukkig van :) Ook vriendlief (eet al ruim 15 jr geen vlees meer) kon zich (net als bij mijn beercan chicken vorige week) weer niet inhouden en heeft lekker wat stukjes meegegeten. Er liggen nu nog wat kleine porties in de vriezer voor wat eenvoudigere volgende experimentjes, zoals pulled pork nachos, pulled pork fries en pulledpork taco's. Op het Best Kept Secret festival at ik dit jaar een heerlijke cheeseburger met pulled pork dus die gaat ook zeker geprobeerd worden hier.
 
Ziet er wel heerlijk uit.
De temp. Schommeling is inderdaad nadelig voor de malsheid.
Persoonlijk denk ik dat het weer terugleggen uit de folie ook niet geholpen heeft.
 
Pablo zei:
Ziet er wel heerlijk uit.
De temp. Schommeling is inderdaad nadelig voor de malsheid.
Persoonlijk denk ik dat het weer terugleggen uit de folie ook niet geholpen heeft.

Ja dat terugleggen daar twijfelde ik ook over. Heb zoveel filmpjes en posts gelezen vantevoren en soms werd dit wel gedaan en soms niet.. Een hardere korst leek me wel lekker maar de volgende keer ga ik het zeker eens zonder terugleggen proberen. Ach ja, oefening baart kunst toch? :)
 
Het credo hier is dat je altijd en excuus hebt om het nog een keer te doen.  :p
 
Het ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Het goed er goed uit hoor.
Gefeliciteerd met je knorretje
 
Mooie reportage, gefeliciteerd met je knorretje!
 
Jeroen_S zei:
Van harte met je knorrie, geloof dat ie best gesmaakt heeft.

--offtopic--

hoe heb je die foto's zo gekregen? dit moet een standaard worden ipv die grote foto's :D

Haha thanks! Ik heb ze bijgesneden naar 250x250 dpi. Dat kan in photoshop maar ook gewoon in een programma als photobucket. Ben zelf grafisch vormgever dus waar mogelijk doe ik graag mijn best om iets er beter uit te laten zien ;)
 
En gefeliciteerd met je knorretje! Die heb je binnen. Nu kun je gewoon rustig je PP recept gaan verbeteren als je dat wil ;)
 
De eerste keer is het altijd even proberen!

Geen verkeerde eerste run! Ga zo door :)
 
Bij 80? uitpakken en terugleggen is de boosdoener. Je gaat dan vocht aan de buitenkant verdampen met als resultaat een droger stuk vlees. Eerst naar 88?C en dan terug maakt al verschil omdat je kunt stoppen wanneer je wilt want hij is al gaar.
En waar komt toch dat idee vandaan dat de buitenkant knapperig moet zijn?
 
Als ik lees dat je van 80 naar 88 in 20 minuten bent gegaan zonder folie snap ik wel dat het niet uitelkaar viel. Dat is wel erg snel voor de laatste 8 graden die normaal tergend lang duren.

Er kunnen twee dingen mis gegaan zijn; de temperatuur is op het eind te hoog geweest of de meting niet goed geweest.

Die laatste 8 graden duren "normaal" toch al gauw 1 tot 2 uur.
 
Mooie rapportage hoor, ik heb steeds handen tekort voor de foto,s. Ziet er lekker uit.
 
Leuke post en dito foto's. Misschien dat het helpt om de PP te injecteren. Heb daar zelf positieve ervaringen mee. Andere mogelijkheid is dat de temperatuur omhoog is gegaan door te weinig water in waterbak? Verdampt natuurlijk. Ik vul de waterbak af en toe bij. Ik zeg niet dat dit het zeker is geweest, probeer even mee te denken. Gefeliciteerd met je knor en alle reden om het snel nog een keer te maken ;)
 
Dank voor alle tips! Dat einde vond ik zelf ook erg snel gaan. Heb ik het laatste deel dus verkeerd aangepakt.. Ik ga het snel weer proberen met deze adviezen. Verder smaakte het gelukkig heerlijk, dus fijn vooruitzicht dat ik nu weet dat het nog lekkerder kan :) :)
 
Gefeliciteerd met het knorretje,

wat een mooi verhaal met duidelijke foto's, inderdaad lekker leesbaar en ook wel goed te zien. Mooie foto's en geeft een mooie impressie hoor!
Smaak is belangrijk, je gevoel natuurlijk ook, maar gewoon nog 1 x proberen! Ja een mooi credo moet ik ook onthouden.

B-)
 
ondanks de snelheid toch een prachtig resultaat, gewoon nog een keer maken  ;)
gefeliciteerd met je knor
 
Terug
Bovenaan Onderaan