Beef en Steak

Mijn “eerste” pulled pork

Hoogie

Gemarineerd
Gisteren heb ik pulled pork gemaakt. Dat had ik al eens eerder gedaan, ook die van Noskos met de gojuchang, maar toen was ik nog geen lid van het genootschap. Nu dus voor een knorretje.

1607340553244.png

Ik heb de basisrub van bbq-nl gemaakt en de procureur daar mee bestrooid.
Zo heb ik het een nachtje in de koelkast laten staan.

De volgende ochtend de Weber aangestoken en om 10:00 kon de procureur op de bbq. Op de briketten had ik nog wat appelhout gelegd.
1607340714303.png

Ik heb een barbecuesaus gemaakt volgens een recept dat ik op internet had gevonden. Die was wel lekker, maar iets teveel tomatenketchup naar mijn smaak. Ik heb daarom toch nog wat specerijen en kruiden toegevoegd.

Temperatuur regelen ging al een stuk beter dan de vorige keer, maar op een gegeven moment werd het toch boven de 120 graden. Hij heeft zelfs eventjes op 133 gestaan. Maar goed, alles even dichtgeknepen en toen ging het weer de goede kant op.

Na 4,5 uur heb ik de procureur ingesmeerd met barbecuesaus en er wat salie op gelegd.
1607340885444.png

Een half uur later kon het in de folie. Zo heeft het nog ca. anderhalf uur gelegen.
1607341184959.png

Het ging me net iets te hard met de garing. Zo zou ik veel te vroeg klaar zijn, dus ik moest het vlees lang warm kunnen houden. Daarom heb ik in de tussentijd een koelbox voorverwarmd. Toen de kerntemperatuur 95 C was, even uit laten dampen en in de koelbox ingepakt.
De koelbox isoleerde goed. Na twee uur in de koelbox, toen ik het vlees uit elkaar trok, was het nog steeds goed warm.

Familie en vrienden waren helemaal happy met het resultaat en minstens zo belangrijk, ik ook!
1607341427509.png

1607341447992.png

Prachtig uitgevoerd. Gefeliciteerd met je Knorretje.

Gefeliciteerd met je knorrie 🐷 mooie run!

Ja, daar zit ik dus ook een beetje mee te klooien.
Ik was bang dat ik idd bij zou moeten vullen, dus ik heb in de ring een flinke hoeveelheid (veel te veel bleek later) briketten gegooid. En een halve kleine starter gloeiende kolen erop gegooid.
A44BFADF-9E23-442B-AB23-0CA842DE55B3.jpeg

Door de grote hoeveelheid briketten werd het toch op een gegeven moment te heet denk ik.
Ik heb zelfs boven en onder eventjes helemaal dicht gehad om de temp weer naar beneden te krijgen.
Voorlopig blijf ik de diffuser nog wel gebruiken en dan dus met iets minder kolen, maar ik heb inderdaad wel nagedacht om ook de snake een keer te gebruiken en te kijken wat beter bevalt. Nooit gedaan, maar dat moet ook lukken. 😄

De temperatuur loopt nooit te hoog op door de grote hoeveelheid briketten maar door de aanwezigheid van teveel zuurstof (onderste schuif) moeten er wel voldoende briketten aanwezig zijn natuurlijk.
Ik heb in het begin ook de Minion methode zoals jij hem gebruikt gedaan zorgde altijd voor een ruime aanwezigheid van briketten en door het tijdig knijpen van de onderste schuif (soms bijna tot helemaal dicht) bleef hij redelijk op temperatuur liep die dan toch nog te hoog op wat wel kan gebeuren bij b.v. veel wind of valse lucht dan sloot ik de bovenste schuif tot ±½ m'n Weber O.T.G. 47 bleef dan redelijk in de buurt van 115 gr. C.
Als ik klaar was sloot ik alle schuiven vuur ging uit en (na afkoelen) verwijderde ik de as de briketten nog niet verbrand gebruik je de volgende keer gewoon weer.

Bij m'n nieuwe bbq met een 57cm grill heb ik voldoende ruimte voor een mooie snake en ik moet zeggen dat dat veel makkelijker op temperatuur te houden is dus dat geniet nu de voorkeur maar soms als veel ruimte op de grill nodig nog heb en gebruik moet maken van de diffuser plate gebruik ik nog de Minon methode en met wat meer aandacht voor de instellingen lukt dat prima.
Dus probeer die maar eens.
Succes bij je volgende L&S sessie. ;)

gefeliciteerd met je knorrie
mooi maaltje heb je daar op je bord

Niet vervelend toch om er één gemaakt te “moeten” hebben voor je 🐷 😉

Terug
Bovenaan Onderaan