BasBQ
Beef en Steak

Mevrouw Tok aan twee vorken

RaymondJ1985

Sprokkelaar
Berichten
30
Dag allen!
Mijn spit ligt sinds ik deze met kerst in de doos klaar om gebruikt te worden. Afgelopen zaterdag was het zover!
M’n allereerste kippetje van het spit.

2b7d0415e09261c32574971696d39adc.jpg


71d7826c6f17167706d32e90b099c0d0.jpg

Bij de Cajun rub heb ik nog wat gemalen komijnzaad en kerrie poeder bijgevoegd.
Gewoon omdat het kan.
Vervolgens het vel losgemaakt van het vlees en daar tussen rub gestrooid en de overgebleven rub gebruikt voor de buitenkant de kip.

f08e922e6e4c2427b62a776d4d16638e.jpg

En daar ging ze.

8bc22bc08d08e3b38c831c11e982f0fb.jpg


En klaar!

Wel veel ruimte voor verbetering.
De filet was te ver doorgegaard. Deze was te droog helaas.
Ook het vel was niet erg krokant. Het schijnt dat als je de temperatuur de laatste 10-15 minuten opstookt naar 200 graden dat dit opgelost is.
Tevens had ik de rub tussen het vel en filets gestrooid. Ik vond alleen dat ik een aantal stukjes had waarbij ik een hap half verwarmde rub in m’n mond had en dat vond ik niet prettig. Ook wil ik de volgende keer langer de tijd nemen zodat de rub goed kan intrekken. Ik proefde het niet in overvloede.
Al met al wel een hele leuke ervaring!
Dank voor het lezen!

Mvg Raymond


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ze ziet er wel prachtig egaal gebruind uit, dat chickie!
 
De kleur is perfect, je kunt de borst ook injecteren dan word het niet droog.
Op het eind inderdaad op stoken .
Ze mocht wel naast bij biertje liggen nu 😋.
 
Mevrouw Tok ziet er zeer smakelijk uit!
Ik ben zaterdag ook voor het eerst met mijn spit in de weer geweest… in mijn recept moest je een soort van kruidenboter (boter met de smaakmakers die je lekker vindt) onder het velletje doen. Dat voorkomt waarschijnlijk die hap rub.
En ik kreeg als tip om vooraf te pekelen maar dat vergt wel planning 😄
 
Lekker kippetje!
 
Ruimte voor verbetering is altijd goed maar als ik puur naar de foto kijk, zou je dat niet zeggen! Dat ziet er goed uit!
 
Mevrouw Tok ziet er zeer smakelijk uit!
Ik ben zaterdag ook voor het eerst met mijn spit in de weer geweest… in mijn recept moest je een soort van kruidenboter (boter met de smaakmakers die je lekker vindt) onder het velletje doen. Dat voorkomt waarschijnlijk die hap rub.
En ik kreeg als tip om vooraf te pekelen maar dat vergt wel planning

Goeie tip! En zo heb je twee mogelijkheden. Brinen wordt gezien de tijd en gezin situatie wat lastig. Dus wellicht is de op smaak gemaakte boter een goeie optie. Een vlees injector heb ik niet maar zou ook nog kunnen.
Dank allen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan