Beef en Steak

met turf koud voor roken

• Onderwerp starter Onderwerp starter AV
  • Startdatum Startdatum

AV

Gemarineerd
2x beenham en 2x haxe.
van beide 1stuk in mn smoker en met brokjes smeulend turf nu al 3 uur koud rokend.
temperatuur was 10 graden en schommeld  tussen 15 en 20 graden.
en laat t nog een uurtje gaan zo.

morgen gaan alle 4 dr op voor een slow sessie, en daarna is kijken hoe t smaakverschil is.

ook wat vet spek en een brok ouwe kaas dr op.

Hoi AV, is er aan te geven wat het verschil is tussen roken met turf en gewoon hout? Ik heb dat nooit gedaan en ben daar wel nieuwsgierig naar.
Groeten van Jeroen.

quote uit mn vorig  turf draadje.

AV zei:
noskos zei:
ik vind het lekker ruiken

dat doet t ook.
is ook niet met houtgeur te vergelijken.
zachter ,zoeter.weeig las is ergens en dat klopt.
stukjes hout roken of branden heftig en kort .
turf brand niet maar smeult en rookt dus langer en constanter.

El -F : dit  is mn 2e ervaring met turf en gebruikte daarvoor alleen kersen hout want daar heb ik een hele partij van.
k ben geen liefhebber van een sterke rooksmaak en met hout ging dat wel is fout.
met turf blijft t voorlopig natte vinger werk, maar de 1e turf sessie  was de smaak boven verwachting en reden om ermee door te gaan.

k ga de ervaring van deze 3 daagse sessie morgen vol vertrouwen in een smakelijk afloop posten.(zo niet ook )

tot dan.

net de kaas en spek binnengehaald.
maar ik ruik niks,ben snip neus verkouden en een dikke strot.
proef en ruik zelfs mn wiskey niet( maar t werkt wel) 8) 8)

meissie weet van niks, en heb dr  net een stukje kaas aangeboden.

die kaas is niet goed zeg ze. :o
nou dat beloofd wat.
maar ach k neem t niet serieus, ze is gestopt met roken en lust zelfs geen rookworst meer in de stamppot of snert.

als je kaas gerookt hebt, moet je die een week in de vacuum laten staan voordat je die gaat eten, anders is het net een asbak die je opeet  :)

okee:op die fiets dus.

zal t opbergen.
ben zelfniet gek op kaas, alleen gesmolten wel.
vetspek volgend weekend is uitbakken.
dit was ook bijzaak ,maar toch ook wel een leermoment.

t vetste is morgen: misschien wat terug vriezen om later te proeven :-\

laat over een week nog maar eens weten wat ze er dan van vind  :)

Leo zei:
als je kaas gerookt hebt, moet je die een week in de vacuum laten staan voordat je die gaat eten, anders is het net een asbak die je opeet  :)
Leo, ik ben blij dat ik komende week mijn Foodsaver V2860-I vacumeerapparaat binnen krijg. Gisterenavond laat besteld via Pixmania, ook in ander draadje beschreven.
En onmisbaar voor b.v. gerookte kaas naast regulair vacumeren t.b.v. de vriezer ;)

sinds ik zo fanatiek met de bbq bezig ben, heb ik al heel snel een foodsaver gekocht, is onmisbaar vind ik

Leo zei:
sinds ik zo fanatiek met de bbq bezig ben, heb ik al heel snel een foodsaver gekocht, is onmisbaar vind ik
Welk type heb jij?

RedFox zei:
Leo zei:
Welk type heb jij?

de V2860-I, is volgens mij dezelfde die Dominique heeft
is dus dezelfde die jij hebt besteld  :)

Ja Leo, dan hebben we dus alle drie dezelfde! :D
Kun je me een tip geven welke zakken/rollen het meest effectief en/of nuttig zijn op basis van jouw of Dominique's ervaring tot dusverre?
Er zit geloof ik in de doos next week een klein rolletje van ca 3 mtere bij + wat zakjes.
Morgenochtend moet ik even bij Sligro nog wat gehakt etc halen ivm de MOINK ballen voor zondag, kan dan evtl daar ook wat "plastic" meebrengen voor de Foodsaver...
Ik mag het apparaat overigens pas op 5 mei officieel openen, de dag dat ik verjaar en er een 6-je voor komt te staan.. ;)

ik heb de zakken uit duitsland, bevallen mij prima en zijn niet duur tov de foodsaver zakken die wel duur zijn

Dat is een prima informatie Leo, wil je de link en of de specs van die zakken delen? Mogelijk hetgeen hier in NL als Marmelot in de handel is?
Maar dan nog handig om te weten wat je inzet. Ook op rol of allen zakken?
Bij voorbaat dank voor feedback, alhoewel we nu wel off-topic bezig zijn en dit draad een beetje "gekaapt" hebben  ;)

ik zat er net aan te denken, laten we verder reageren in het draadje over de vacuum machine  :)

En weer terug naar het onderwerp, stelletje draadkapers..... tssk.... ;)

Leo zei:

onder  t motto :wie wat bewaard heeft wat.
tot nu toe niets voor mij: alle vlees mot as t kan gelijk weg.

k heb nl 2 lintwormen in ploegendienst in me :de 1vreet en de ander slaapt en andersom natuurlijk.

bot:

de 4 weer bijelkander, en is  verschil willen ruiken maar ik ruik niks.
das balen want kwijl loopt mn bek uit en weet nie waarom

noskos zei:
En weer terug naar het onderwerp, stelletje draadkapers..... tssk.... ;)
Gelukkig hadden we dit beiden al onderkend "big brother Dennis"  mea culpa, mea culpa....:D

RedFox zei:
  mea culpa, mea culpa....:D

maakt nie uit redfox: waar t hart vol van is ......................................?
en dat gooi je dr zo uit in ander draadje.

k heb ook 1000en1 verlanghebtodoodingen.
maar k ben stronteigenwijs en wil bbq liefst BT-basis houden :vuur/vlees/drank/sigaren.en laatste nieuwkomer SLOW. 8)
en die nieuwkomer  slow blijkt verrek heel goed te gaan met de 1ste 4.
en is mn mond of hart weet ik veel van over.

AV zei:
proef en ruik zelfs mn wiskey niet( maar t werkt wel) 8) 8)

haha, mooie reactie!
Mag ik vragen welke wiskey je proeft/drinkt/adoreert?

Terug
Bovenaan Onderaan