Beef en Steak

Messenslijper zonder de bank te breken

Smokie.

Pitmaster
Ik ben opzoek naar een messenslijper en zie dat er vanalles verkrijbaar is in diverse prijsklassen. Ik vraag me af of er voor een leuk prijsje iets verkrijbaar is dat een goed resultaat geeft. Het is puur voor eigen gebruik. Ik zag een Wustenhof en een Le Creuset. Beiden met goede reviews maar ik weet niet in hoeverre deze reviews betrouwbaar zijn.
Graag hoor ik van jullie of er goede ervaringen zijn met betaalbare messenslijpers.

Wustenhoff.png

Le Creuset.png

Laatst bewerkt:
Als je bereid bent er wat tijd in te steken, dan kun je je messen ook aan vlakke slijpstenen slijpen. Uiteindelijk geeft dit de meeste mogelijkheden en kan je hier de beste resultaten mee bereiken. Het vergt wel oefening, maar online zijn genoeg filmpjes en tutorials te vinden. Het is leuk om te doen en te leren!

Dit soort “pull through” systemen halen veel materiaal van je messen af en het resultaat is vaak matig. Voor het slijpen is een whetsteen het beste, maar daar zit ook weer een leercurve aan.
Ik gebruik voor onderhoud al 15 jaar met veel plezier de Sharpmaker van Spyderco. Maar er komt een punt dat ook deze een mes niet meer echt lekker scherp krijgt en dan heb je of een whetsteen nodig of iemand die het slijpen en uitdunnen voor je kan doen.

De witte keramische staafjes van de Spyderco zijn life-long use als je ze niet kapot laat vallen. Er zijn berichten dat de bruin-grijze staafjes op enig moment vervangen moeten worden maar zover ben ik in ieder geval nog niet. Af en toe afwassen met een warm sopje en ze zijn weer zo goed als nieuw. Dit combineren met een leren strop met een beetje compound en je hebt je messen in een mum van tijd weer vlijmscherp. (Een strop is van een oude leren riem en stukje hout makkelijk zelf te maken.)

Ik volg ook even :)

Heb zelf de onderste van je plaatjes, dat werkt wel maar naar mijn gevoel gaat er relatief veel van het mes af.
Daarnaast had ik de laatste keer na gebruik roest op twee messen zitten.
Na het slijpen spoel ik ze altijd af onder de kraan, droog ze af met een theedoek en dan gaan ze het messenblok weer in.
Ik denk dat ik die laatste stap de volgende keer pas een paar uur later doe.

Als je bereid bent er wat tijd in te steken, dan kun je je messen ook aan vlakke slijpstenen slijpen. Uiteindelijk geeft dit de meeste mogelijkheden en kan je hier de beste resultaten mee bereiken. Het vergt wel oefening, maar online zijn genoeg filmpjes en tutorials te vinden. Het is leuk om te doen en te leren!

Dit soort “pull through” systemen halen veel materiaal van je messen af en het resultaat is vaak matig. Voor het slijpen is een whetsteen het beste, maar daar zit ook weer een leercurve aan.
Ik gebruik voor onderhoud al 15 jaar met veel plezier de Sharpmaker van Spyderco. Maar er komt een punt dat ook deze een mes niet meer echt lekker scherp krijgt en dan heb je of een whetsteen nodig of iemand die het slijpen en uitdunnen voor je kan doen.

De witte keramische staafjes van de Spyderco zijn life-long use als je ze niet kapot laat vallen. Er zijn berichten dat de bruin-grijze staafjes op enig moment vervangen moeten worden maar zover ben ik in ieder geval nog niet. Af en toe afwassen met een warm sopje en ze zijn weer zo goed als nieuw. Dit combineren met een leren strop met een beetje compound en je hebt je messen in een mum van tijd weer vlijmscherp. (Een strop is van een oude leren riem en stukje hout makkelijk zelf te maken.)

Om het verhaal even volledig te maken, ik ben in mijn jonge jaren werkzaam geweest als fijnmechanisch gereedschapmaker, ik heb dus wel wat 'feeling' met metaal. Tot nu toe gebruik ik een setje wetstenen om de messen scherp te maken. De welbekende tomaat is mijn referentie. Als ik die niet meer vloeiende kan snijden dan wordt het mes meestal geslepen. Middels een messenslijper wil ik de hoeken aan mijn messen weer corrigeren en daarna nog even 'nalikken' met een fijne wetsteen. Na verloop van tijd wil de hoek van het mes wel eens wat gaan verlopen als je enkel uit de hand slijpt. Als ik jullie reacties zo lees zou mijn idee dus best kunnen werken. Bedankt voor jullie input.

Ik volg ook even :)

Heb zelf de onderste van je plaatjes, dat werkt wel maar naar mijn gevoel gaat er relatief veel van het mes af.
Daarnaast had ik de laatste keer na gebruik roest op twee messen zitten.
Na het slijpen spoel ik ze altijd af onder de kraan, droog ze af met een theedoek en dan gaan ze het messenblok weer in.
Ik denk dat ik die laatste stap de volgende keer pas een paar uur later doe.
Roest (corrosie) kan door 'besmetting' komen. Als je een onedel materiaal slijpt (een materiaal dat kan gaan corroderen) blijven er spaantjes in je slijpsteen zitten. Deze spaantjes kunnen op je mes komen en gaan corroderen. Daarmee 'besmet' je als het ware edel staal en gaat het toch corroderen.

Ik ga met Sinterklaas de HORL 3 Cruise krijgen (denk ik).

Om het verhaal even volledig te maken, ik ben in mijn jonge jaren werkzaam geweest als fijnmechanisch gereedschapmaker, ik heb dus wel wat 'feeling' met metaal. Tot nu toe gebruik ik een setje wetstenen om de messen scherp te maken. De welbekende tomaat is mijn referentie. Als ik die niet meer vloeiende kan snijden dan wordt het mes meestal geslepen. Middels een messenslijper wil ik de hoeken aan mijn messen weer corrigeren en daarna nog even 'nalikken' met een fijne wetsteen. Na verloop van tijd wil de hoek van het mes wel eens wat gaan verlopen als je enkel uit de hand slijpt. Als ik jullie reacties zo lees zou mijn idee dus best kunnen werken. Bedankt voor jullie input.
Helder! Als dat je doel is dan is de Spyderco met de vooraf ingestelde hoeken van 30 of 40 graden ideaal als je het mij vraagt. Ik herstel de microbevel na gebruik op de Spyderco en dan de strop. Het volledig slijpen op de stenen.

Dat is correct, maar alles is afhankelijk van je messen uiteraard. Mijn (voorlopig) duurste mes dat hier dagelijks gebruikt word is van fiskars en kost +- 30 euro in promo (santoku edge). Ga ik echt niet van wakker liggen als dit stuk is hoor, dan bestel ik gelijk wel een nieuw. Uiteraard bij duurdere messen zou ik dan iets voorzichtiger zijn. Maar het het scherpt een mes, kost niet veel. Je kan niet alles hebben uiteraard. Maar ik ben al een duimtopje kwijt, en in mijn vingers snijden (neem toch 1x per jaar) gaat even goed met een goedkoper mes (ga ik van uit en ben ik eigenlijk 200% zeker van!) als met een duur mes. Nu ik heb nog nooit een "duur" mes gehad en ook zeer weinig interesse in. Een mes moet snijden voor mij, zelfs 2 familieleden die in een sterrenrestaurant werken zeggen dat een duur mes langer meegaat, maar dat is het dan ook. Het moet gewoon goed in de hand liggen en dat is het allerbelangrijkste. Mij zegt het ook weinig, maar er zijn er hier genoeg die een "messen" hobby hebben :). Een gerecht gaat niet beter smaken met een mes van 200 euro dan eentje van 30-40 euro. Het gemak om mee klaar te maken of hoe het in de hand ligt is een verschil. Ik heb gewoon voor bepaalde dingen altijd een "prijs" voor ogen, en aan sommige dingen geef ik "weinig" geld uit, aan andere moet het dan de créme de la créme zijn

Hier was iemand die zo een horl voorstelde, dat zou nu wel wat voor mij zijn, lijkt me relaxerend en staat op de "to buy" list :)

Ik heb hier een bij elkaar geraapt setje messen, elk met zijn eigen specifieke doel. Opinel, een Duits merk waarvan ik de naam ben vergeten en een 2 tal van de spaaractie. Mits goed geslepen doen ze het prima, dat vind ik het allerbelangrijkste. Ik heb dus geen messen tik maar wel graag een setje messen dat goed scherp is. Die Horl lijkt me een prima ding en lees er goede berichten over maar ik vind hem te duur. Ik denk dat ik voor een wat eenvoudigere slijper ga, om af en toe de slijphoek te corrigeren en dat ik de final touch geef met de wetstenen set die ik heb liggen.

Zelf gebruik ik tegenwoording een rollende slijper, bij andere slijpers worden mijn messen op een raadselachtige manier alleen maar botter.
Daar zit een blok bij met verschillende graden om je mes tegenaan te plakken.
Met het rollertje erlangs en ze zijn weer redelijk tot goed scherp.
De slijpgedeeltes zijn een soort wetsteenachtige plaatjes. 2 verschillende fijn en superfijn
Voorbeeldje

IMG_0966.jpeg

Een originele of imitatie Horl?

Ik ben opzoek naar een messenslijper en zie dat er vanalles verkrijbaar is in diverse prijsklassen. Ik vraag me af of er voor een leuk prijsje iets verkrijbaar is dat een goed resultaat geeft. Het is puur voor eigen gebruik. Ik zag een Wustenhof en een Le Creuset. Beiden met goede reviews maar ik weet niet in hoeverre deze reviews betrouwbaar zijn.
Graag hoor ik van jullie of er goede ervaringen zijn met betaalbare messenslijpers.
Dergelijke apparaten zou ik echt altijd ver van weg blijven als je mooie messen hebt die je lief zijn, nemen zoveel materiaal weg.

Zelf gebruik ik al 20jr+ wetstones en stroppen. Het is zeker zo dat de hoek wat van veranderen, maar dat is ook oefening. Daarnaast wil ik niet alle messen onder dezelfde hoek slijpen en zijn ook niet alle messen 50/50 geslepen, maar dat is allicht weer wat andere materie. Systemen zoals dat van Spyderco zijn een mooie compromis tussen zelf slijpen, maar niet de techniek perfect in de vingers hoeven krijgen.

Tussendoor onderhouden met een goed aanzetstaal en evt. strop neemt je ook nog eens een hoop werk uit handen. Je zou zelfs kunnen overwegen om hiernaast op z'n tijd het mes naar een goede slijper te brengen ipv zelf slijpen. Dat kost echt geen fortuin en een goede slijper neemt niet onnodig veel materiaal weg en zet een goede snede. Veel profs hanteren ook deze methode, de meeste koks hebben niet echt een interesse specifiek voor messen :-).

Terug
Bovenaan Onderaan