BasBQ
Beef en Steak

Messen

Ik zou wat messen van Victorinox kopen en een wat zwaarder koksmes van Zwilling of Wusthof. De rest lekker in je zak steken 😏.
Ik gebruik al 8 jaar lang dagelijks messen van Victorinox... Nog steeds scherp en nog nóóit geslepen.

Hoe ga je er mee om...
 
Mijn persoonlijke messen collectie/voorkeuren:
- een Global G2 koksmes 20 cm. Een van de beste lichte messen die ik heb. Ruim 100 gram lichter dan de Wustof, scherp en niet vaak slijpen. Ligt door gewicht goed in de hand. Niet best voor zwaarder werk als een pompoen oid. Ziet er in geheel staal prachtig uit
- een Wusthof classic icon koksmes 20 cm, zonder bolst voor goed slijpen. Goed Duits mes, beter voor zwaarder werk
- een Miyabi koksmes met houten handvat. Super mooi, vlijmscherp, ideaal voor rauwe vis. Wel veel onderhoud nodig, daardoor kies ik in praktijk meestal de Global in gebruik. Ziet er wel prachtig uit!!
- een Victorinox fibrox hammes 30 cm, voor grote stukken vlees. Met kuiltjes zodat vochtige zaken niet blijven plakken. Niet zo mooi met plastic handvat
- fileermes, officemes en broodmes van Global (GS11, GS38, G9) zijn prima voor hun doel en passen mooi aan de muur

Zoals vele andere aangeven, zeer persoonlijk. Voor 600 euro kun je een mooie set bij elkaar kopen, kijk vooral uit naar een goed koksmes, die gebruik je 75% van de tijd.
 
Messen moeten niet duur zijn om goed te zijn, dat werd hier wel al een paar keer gezegd. Een mes dat zo schoon en duur is dat je het niet uit de schuif durft te halen daar heb je niets aan in een keuken.

Hou wat van dat budget over om degelijk slijpmateriaal te kopen want een bot mes is een veel gevaarlijker mes dan een scherp mes. Messen die eeuwig scherp blijven bestaan niet. Met respect gebruiken en correct onderhouden spelen een grote rol bij hoe lang scherp ze blijven.

Welk slijpmateriaal en de slijpmethode die bij jou passen kan niemand anders dan jezelf bepalen. Veel informeren en dan ervaring op doen door een paar dingen zelf uit te proberen is zowat het beste dat je kan doen. Persoonlijk heb ik gekozen voor diamant slijpplaten en om de zoveel tijd verzamel ik eens al wat moet geslepen worden in huis en zet ik er me een uurtje aan. Jouw situatie kan totaal verschillend zijn en misschien ga je een andere richting op zoals met de messen tot bij de slijpwinkel lopen. Het is maar wat je best past.
 
Al een ouder topic, maar voor wie er later nog een keer op terug komt:
Voor messen geldt wat mij betreft: ga naar een fysieke winkel. Een mes kan er prachtig uitzien, andere mensen kunnen er misschien heel fijn mee snijden. Dat is niet belangrijk. Het mes moet lekker in JOU handen liggen en JIJ moet er goed mee kunnen snijden.

Ik heb hele goede ervaringen bij https://www.firmamoes.nl/nl/
Kleine messenwinkel uit Amsterdam.

Ik heb daar met veel verschillende messen (en prijzen) gesneden. Eerlijk en goed advies. Ik zat te twijfelen tussen 2 messen met een prijs verschil van €100,-. Maar aan mijn manier van snijden zagen ze dat de goedkoopste voor mij een betere match was.
 
  • Leuk
Waarderingen: kale
Wat een reacties. Dank je wel. Ik weet niet of het er makkelijker op is geworden.

In eerste instantie gingen mijn gedachten naar een aantal mooie japanse messen die ik ook mooi kan weghangen/zetten in de keuken.

Sowieso dus eerst maar een winkel bezoeken. Ik woon alleen in brabant en weet niet of daar ook speciaalzaken zijn. En misschien moet ik dan ook gwn een slijpcursus doen, want dat is zo te lezen een belangrijk onderdeel van goede en scherpe messen.
ben eigenlijk wel nieuwschierig wat het is geworden namelijk ook opzoek naar GOED
 
Ik denk dat dit een topic is van zoveel messen, zoveel voorkeuren. Wij hebben al jaren de Porsche type 301 waar we heel tevreden over zijn en zo'n set valt ruim binnen uw budget. Ik heb de indruk dat ze een stuk goedkoper zijn dan toen wij ze gekocht hebben maar waren toen nog niet lang op de markt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan