Mijn persoonlijke messen collectie/voorkeuren:
- een Global G2 koksmes 20 cm. Een van de beste lichte messen die ik heb. Ruim 100 gram lichter dan de Wustof, scherp en niet vaak slijpen. Ligt door gewicht goed in de hand. Niet best voor zwaarder werk als een pompoen oid. Ziet er in geheel staal prachtig uit
- een Wusthof classic icon koksmes 20 cm, zonder bolst voor goed slijpen. Goed Duits mes, beter voor zwaarder werk
- een Miyabi koksmes met houten handvat. Super mooi, vlijmscherp, ideaal voor rauwe vis. Wel veel onderhoud nodig, daardoor kies ik in praktijk meestal de Global in gebruik. Ziet er wel prachtig uit!!
- een Victorinox fibrox hammes 30 cm, voor grote stukken vlees. Met kuiltjes zodat vochtige zaken niet blijven plakken. Niet zo mooi met plastic handvat
- fileermes, officemes en broodmes van Global (GS11, GS38, G9) zijn prima voor hun doel en passen mooi aan de muur
Zoals vele andere aangeven, zeer persoonlijk. Voor 600 euro kun je een mooie set bij elkaar kopen, kijk vooral uit naar een goed koksmes, die gebruik je 75% van de tijd.