Beef en Steak

Messen gehaktmolen

chckstrk

Pitmaster
Ik heb een gehaktmolen gekregen van iemand en wil beginnen met worsten draaien. In ieder geval grillworst, droge worst en braadworst.

Probleempje is dat er alleen een plaat van 4.5 bij zit. Ik vermoed dat ik iets meer keuze nodig heb, dus m'n vraag is eigenlijk: welke maten platen heb je minimaal nodig om een beetje leuk te beginnen met worsten draaien?

Voor grillworst een 3mm en voor droge worst is een 6 of 8mm wel handig.
Hiervoor natuurlijk even shoppen bij onze sponsor Vuur&Rook!

Kun je meteen een doorvoerplaat, een extra mes, vulpijpen en wat darm meebestellen.... ;)

chckstrk zei:
Braadworsten zijn makkelijker?
Gewone 'verse' worst of braadworst is eigenlijk niet zo moeilijk. Met een handmolen is het een beetje een gedoe omdat je moet draaien en vullen tegelijk, maar met zijn twee?n is dat goed te doen.
Belangrijkst bij worst maken is goede binding te geven aan het worstdeeg, anders wordt je worst nogal los van structuur en voelt hij wat rul in de mond.

Hier staan wel wat leuke recepten om te proberen: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/recepten-worst-workshop-vuur-rook-26-oktober-2013/
Afgelopen weekend heb ik zelf de Knoflook/venkel en Chorizo weer eens gemaakt. Niks zo lekker als je eigen worst met je eigen kruiden en smaaktweaks!

Verder gebruik ik voor dat soort worsten eerst de 8 mm en dan de 3 mm plaat. Ik draai het gehakt dus tweemaal door de molen voordat ik het tot deeg kneed  en de darm ga vullen.

chckstrk zei:
Bert, waarom de 8mm schijf en het mes bij elkaar houden?

Mes en plaat werken op elkaar in. Als je die bij elkaar houdt werkt het het best en langst.

Hoe zit het met merken handmolens? M'n prehistorische keukenmachine met gehaktmolenopzetstuk is inmiddels overleden dus er moet vervangend materiaal komen.
Nu zie ik dat Porkert we h?t merk is. Maar hoe zit het met merken als swr, alexanderwerk, fleischwolf en westmark? Een pot nat, of is echt alleen een Porkert goed genoeg?

chckstrk zei:
Hoe zit het met merken handmolens? M'n prehistorische keukenmachine met gehaktmolenopzetstuk is inmiddels overleden dus er moet vervangend materiaal komen.
Nu zie ik dat Porkert we h?t merk is. Maar hoe zit het met merken als swr, alexanderwerk, fleischwolf en westmark? Een pot nat, of is echt alleen een Porkert goed genoeg?

kijk eens bij Vuur & Rook, die heeft een hele grote sortering, en hij kan je met alles van advies dienen

chckstrk zei:

Ik heb onlangs bij vuur&rook ook enkele nieuwe platen en een mes besteld voor m'n alexanderwerk 10 van oma's dus misschien wel 65 jaar oud. Op de site van vuur&rook staat welke enterprise je nodig hebt.

Ja sorry, misschien had ik een nieuw topic moeten openen, maar het gaat me inmiddels dus om de molen zelf. Platen en messen heb ik inmiddels van V&R, alleen nu dus geen machine meer. Ik was vooral opzoek naar er aroma van mensen met de verschillende machines qua duurzaamheid en kwaliteit.
Ik heb inmiddels een westmark mogen bekijken, maar ik vond daar toch wel wat plastic onderdelen aan zitten die ik misschien bij andere merken niet zou verwachten.

Terug
Bovenaan Onderaan