BasBQ
Beef en Steak

Meerdere dagen koud roken: csg geschikt?

Miki

Stoker
Berichten
280
Het lijkt mij erg leuk om een aantal producten te roken die ik hier wat minder makkelijk kan krijgen,
namelijk gerookte Hongaarse kolb?sz ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolb%C3%A1sz ) en gerookte ganzenpoten.
De overeenkomst is dat beide volgens de recepten meerdere dagen koud moeten worden gerookt (3 tot 5 dagen).

Mijn vraag is of een cold smoke generator, de varianten van gaas, daar geschikt voor is. Ik las op het forum dat deze
minder rook genereren dan bijvoorbeeld een externe met pompje. Betekent dit dat ik veel langer dan de toch
al lange vijf dagen zou moeten roken?
 
Het proberen waard, lijkt mij.
Zo'n gazen ding produceert op zijn best zo'n 10 tot 12 uur rook, dus als je tweemaal per etmaal je houtmot kunt bijvullen, moet het in principe wel lukken.
 
kolb?sz.....heerlijk....!
glaasje palinka erbij...
 
Ik lust beide, maar de Palinka heeft toch mijn voorkeur :),  Kolbasz is ook niet verkeerd, over 1,5 week ben ik daar weer.
 
Lijkt me, als je zorgt dat de rookruimte goed dicht is, dat je er niet langer over doet. Als er geen of weinig rook kan ontsnappen, hangt het te roken de hele tijd in de rook. En meer rook als de ruimte vol rook kan toch niet. Maar dat is mijn kijk op de zaak.

Groet,
Henk
 
helldaddy zei:
Lijkt me, als je zorgt dat de rookruimte goed dicht is, dat je er niet langer over doet. Als er geen of weinig rook kan ontsnappen, hangt het te roken de hele tijd in de rook.
Rookruimte helemaal dicht kan niet, want dan zal nl. ook de zuurstof op een gegeven moment op zijn en dan gaat je CSG uit. Maar naast dit praktische probleem moet de rook ook ververst worden en het is dus sowieso niet raadzaam om alles dicht te zetten zelfs al zou dit kunnen. 'Oude' rook komt de smaak niet ten goede.

Ik denk dat het best kan om 5 dagen lang te roken. Zoals Jeroen al zegt zal je dan minimaal twee keer per dag de CSG moeten opnieuw moeten vullen, aangezien met een volle vulling je tussen de 10-12 uur zal doen afhankelijk van type hout en fijnheid van de mot. Ik zou dan persoonlijk ook een wat sterkere houtsoort nemen, dus bv. Hickory i.p.v. Beuken.
 
Leuk dat jullie p?linka en kolb?sz kennen. Er is een erg leuk jaarlijks festival in Budapest dat beide combineert
http://www.palinkaeskolbasz.hu/eng/index_eng.html. Je kan dan bij verschillende kramen van de producenten vleeswaren
proberen (hammen, kolb?sz, veel Mangalica producten) en er zijn vooral heel veel verschillende p?linka stokerijen aanwezig.
Mocht je het niet kennen, probeer ook eens verschillende stokerijen, zoals M?rton ?s l?nyai, of Gyulai, die hebben heel veel
p?linkas van verschillende soorten fruit.

Dank voor de reacties. Ik zag bij vuur en rook dat er een behoorlijk aanbod van csg is. Sommige gaan
zelfs tot 20 uur: http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/?_globalsearch=cold%20smoke%20generator

Ik heb een Hongaarse video gezien over het koud roken van onder andere hammen en worst. Het boeiende
was dat deze meneer 's nachts niet rookte alleen overdag. Dit zou voor mij mogelijk een idee zijn, alleen
ben ik bang dat ik dan bacteri?n een kans geef. Is dit een gerechtvaardigde angst?

 
t vlees is toch gepekeld en droogt toch zonder rook ook verder en  dus hebt bacterie toch geen kans
 
Ik heb meerdere verslagen gelezen waarin koud gerookt werd, in verschillende sessies en niet aan een gesloten.
Het moet dus mogelijk zijn, denk wel dat je tussen het roken, je waren koud moet opslaan, daarom is november ook slachtmaand. Vroeger hing het gewoon buiten. Ik zal volgende week eens navraag doen bij mijn hongaarse slager, hoe hij dat met de Kolbasz doet. Hij maakt ook Hazpalinka, dus kom daar graag :)
 
Je kan idd enige tijd tussen de sessies inlaten. Dus als het buiten niet te warm is (dus zoals nu) dan kan je na een sessie de boel laten liggen en dan ga je de volgende dag verder.
Hou er wel rekening mee dat je dan uiteraard wel de totale tijd langer maakt; als je normaal 5 dagen moet roken en nu ga je alleen overdag roken, dan ben je dus minimaal 10 dagen bezig als elke sessie 12 uur duurt.

Vanzelfsprekend wel zorgen dat er geen (on)gedierte bij kan komen. De rook houdt deze weg, maar in de tijd tussen de sessies hebben ze natuurlijk vrij spel.
 
Wat Danny en Jackass zeggen. Gezien de temperaturen in deze dagen lijkt het mij ook een veilige boel. Zeker omdat je ook met gepekeld vlees werkt.
Ik zou alleen even oppassen als je gaat roken in een zwart geemailleerde BBQ. Als de zon daarop schijnt, kan het binnenin nog aardig warm worden overdag. Ik weet niet of de pekel dan nog genoeg is om de bacteri?n buiten te houden.

Verder zou ik zeggen: go for it en laat de worst lekker proeven op de januari meating ;)
 
Jeroen +1!!
 
Bedankt voor de tips en informatie. Ik ga ermee aan de slag. Ook een goede tip over rook en
insecten, daar had ik nog niet over nagedacht. Als ik met mijn koud rook project ben begonnen
dan zet ik het op het forum.

Nu heb ik net een prachtig stuk brisket opgehaald bij de slager en ga ik eerst weer warm roken (pastrami).
 
Terug
Bovenaan Onderaan