BasBQ
Beef en Steak

Meedraaien in een BBQ-team?

Ik ga zeker bij de komende meatings en georganiseerde wedstrijden langs, lijkt me echt hartstikke leuk.

Ik weet niet wat voor stijl (culinair of American) ik de voorkeur heb, ik weet niet eens wat voor een verschil daar in zit.. ik dacht dat het allemaal culinair was en van de bbq moest komen.

Als er een oefensessie is wil ik wel eens meekijken, ik denk dat ik alleen maar in de weg zou lopen bij een wedstrijd op dit moment en dat zou ik niet willen. En als er nog mensen denken om een team samen te stellen (het liefst in Noord-Holland of de randstad) dan hou ik me aanbevolen!!

 
Bij Amerikaans barbecue heb je vier vaste categorie?n. Kip, ribs, pork shoulder en brisket. Die moeten low & slow worden bereid en worden in een styrofoambox aan de jury gepresenteerd. Je mag sla of peterselie als garnering gebruiken en qua opmaak mag niets er uitspringen omdat anders de jury misschien zou kunnen weten van wie de box is. Er wordt dus blind gejureerd.

Bij culinair barbecue?n hoor je ruim van te voren de ingredi?nten en maakt daarmee de gerechten. Bij de hoofdingredi?nten mag je van alles serveren en het zo opmaken als je zelf wilt. Maar er is een percentage dat van de barbecue moet komen. Grillen, low en slow etc. allemaal toegestaan. Bij dit soort wedstrijden wordt vaak een deel blind getest maar ook een deel door een tafeljury die bij je in de tent komt.

@DutchCraft, wij komen een paar keer per jaar samen, verder hebben we de categorie?n dit jaar een beetje opgesplitst, is wat rustiger voor iedereen ;)
 
Sander, dat is een beste CV, denk niet dat iemand daar hierbij in de buurt komt.

Voor de meeste mensen wordt de Tony Stone hun eerste barbecue wedstrijd, voor sommige hun tweede en een enkeling heeft er drie Low en Slow wedstrijden op zitten.

De jury cursus is erg verhelderend omdat je daar precies te horen krijgt waar je als jury lid op moet letten, wat goed is en wat niet.

Van daaruit wordt het makkelijker omdat je weet wat er van je verwacht wordt als team.

Bij wedstrijden als de Tony Stone wordt er met strikte regels gewerkt van de Kansas City Barbeque Society. komt er grof gezegd op neer dat je dat je een styrofoam bakje inlevert met voldoende vlees voor alle jury leden om te proeven, het enige extra in de bak mag simpele sla of peterselie zijn.
Bij het NK barbecue gaat het daarentegen om culinair barbecuen waar je naast het stukje witvis voor de wedstrijd gewoon kreeft en caviaar mag leggen, een heel andere wedstrijd dus.

Omdat het voor velen de eerste wedstrijd is moeten zij nog heel veel ontdekken en proberen, begrijp wel dat ze het niet fijn vinden als er dan veel mensen van buiten het team in de lopen.

Misschien is het een idee, als daar vraag naar is, dat we een keer een wedstrijd barbecue workshop geven waar we de ins en outs van een barbecue wedstrijd uitleggen en voordoen.
 
Frits zei:
Misschien is het een idee, als daar vraag naar is, dat we een keer een wedstrijd barbecue workshop geven waar we de ins en outs van een barbecue wedstrijd uitleggen en voordoen.


Leuk idee Frits, ik vermoed dat er best wel animo voor is als het tenminste uitvoerbaar is
 
Count me in.
 
Frits zei:
Misschien is het een idee, als daar vraag naar is, dat we een keer een wedstrijd barbecue workshop geven waar we de ins en outs van een barbecue wedstrijd uitleggen en voordoen.

Dat lijkt me super! Ik denk dat er wel animo voor is, wellicht een nieuw draadje openen? Ik wil wel meehelpen met organiseren als dat nodig is :)
 
Ik zou zeggen doe een oproep voor teamleden en spring in het diepe, er zijn hier genoeg mensen die je digitaal kunnen ondersteunen en vragen kunnen beantwoorden.

De meeste (en wij ook) zijn op een goed moment begonnen, ons eerste wedstrijd was in Belgie, we keken onze ogen uit, maar wat hebben we het naar ons zin gehad. Vooral omdat je nog geen verwachtingen hebt, is er ook geen druk en dat maakt het o zo gezellig. Binnen ons team is er nog steeds geen druk, we zien het nog steeds als een gezellig samenzijn, en dat is de juiste instelling. Je maakt heel snel nieuwe vrienden. Dus gewoon doen!
 
Spiffs, je hebt helemaal gelijk. Ik heb een nieuw topic geopend om een nieuw team samen te stellen... Lijkt me leuk om het diepe in te springen :) ik hoop dat we onze vragen allemaal hier mogen stellen :))
 
Terug
Bovenaan Onderaan