BasBQ
Beef en Steak

Meatloaf Herfst style

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
IMG_4645.jpg

Herfstig MeatLoaf​


Ingrediënten
- 900 gr. rundergehakt
- 300 gr. varkensgehakt
- 1 rode middelgrote ui. Fijn snipperen
- 3 á 4 tenen knoflook (minimaal) .
- 1 dikke lenteui. Fijn snipperen
- 2 eieren
- 150 gr. Gebakken kastanje champignons of herfstmix van pado's.
- 100 gr gedroogde abrikozen en/of appel
- 1 el Dyon mosterd
- Paneermeel als nodig.
Kruidenmix
- 2 tl kaneelpoeder
- 1 tl venkelpoeder
- 1 tl komijnpoeder
- 7 gehakte kruidnagels
- 1 tl kurkuma
- 1 tl gemberpoeder
- 2 theelepels gemalen zwarte peper
Topping
- bbq saus van ketchup met wat shiracha en honing. Beetje pittig.
- 10 plakjes ontbijtspek met een dikte van 1,5 mm

Voorbereiding:
Bak de champignons met de appel. Laat vocht verdampen / afgieten. Af laten koelen
Daarna mengen met de fijngesneden abrikozen.

Maak de kruidenmix.
Meng het gehakt met de kruidenmix, twee eieren, ui, knoflook, mosterd en lenteui
Mix alles lekker door elkaar.
Doe al laatste de gebakken champignonsmix erbij.
Indien nodig paneermeel toevoegen om een stevige bal te maken.

Doe het gehaktmengsel in een met folie beklede kom (bv een cakedoos), druk goed aan en laat opstijven in de koelkast

IMG_5204.jpg


Sla een aluminium grill bakje plat of pak een aluminium schaal en prik daar veel gaten in. (vet moet weg kunnen)
Opgestijfde gehaktmix uitstorten op de alu schaal. Beetje ronde hoekjes geven.
Insoppen met bbqsaus en afdekken met plakjes ontbijtspek. Smeer het restant van de saus over het ontbijtspek

IMG_5205.jpg
IMG_5206.jpg


Op de Q.
Q voor indirect garen voorbereiden op 150 - 160 C roostertemp. Dome temp rond de 180 C.
Ik heb twee kolenbakjes links en rechts geplaatst. Per bak 12 koude en 7 hete kokosbriketten.
Tipje. Plaats een vetvangbak, minimaal de afmeting van het gehaktbrood.

IMG_5207.jpg
IMG_5209.JPG


In het midden, indirect, boven een lekblak plaatsen en lekker laten garen tot een kerntemp van 73 á 75 C.
Voor het rokerige heb ik twee kleine blokjes kersenhout toegevoegd.
Tijd pakweg 2 h.

IMG_5210.JPG


Dan eraf halen, ff laten staan en vervolgens attaque.
Ik gebruik het liefste goed rundergehakt. Om te droog worden te voorkomen heb ik 1/4 deel porky gehakt toegevoegd.
Dit is ieder zijn smaak.
Met de abrikozen / appel / champignons wordt eea niet te droog. Bij mij was aan 1 zijde (de kolen stom verdeeld) de kerntemp. opgelopen tot 78 C.

IMG_4647.jpg


IMG_4642.jpg


IMG_4642A.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk om een meatloaf te maken met deze ingrediënten, alleen bij kruidnagel wordt ik altijd wat huiverachtig.
Bedankt voor het delen.
 
Ziet er erg lekker uit en ik zou er graag een bordje van mee hebben gegeten, leuk idee om zo een gehaktbrood te maken.
Ik zou zelf de kruidnagels vervangen door gemalen kruidnagel, als mijn vrouw in haar eten ( wat dat ook mag zijn ) een (stukje)kruidnagel tegen komt is ze meteen uitgegeten en dat zou zonde zijn van de spullen en het werk ( ik weet niet of dat bij anderen ook zo is met kruidnagels .. ? )
 
Prachtige reportage en recept, bedankt voor het delen. Nu lust ik bijna alle groentes maar gekookte rode kool daar gruwel ik van.
In de rauwkostsalade vind ik het weer wel lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan