BasBQ
Beef en Steak

Measuring cups

 

elhopo

Kooltjesharker
Berichten
104
In veel Amerikaanse recepten zie je dat maten in cups, spoons en teaspoons zijn. Die maten zijn vaak lastig om te rekenen naar grammen, dus is een setje van die cupmaten wel handig. Ik heb ze gevonden bij Action, voor 79 cent:

IMG_20150527_170509.jpg


dus mocht je nog op zoek zijn...
 
Goede tip, dank daarvoor
 
Ik heb deze, gekocht bij Albert Heijn XXL, het lastige van die schepjes lijkt mij vloeistof afmeten, dat gaat met een cupje denk ik eenvoudiger.
Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Het leuke aan deze cupjes vind ik ook dat er in elk cupje een halve maatstreep aan de binnenkant staat, zo kun je elk cupje voor de volledige of de halve maat ervan gebruiken. maten 1, 1/2, 1/3, en 1/4 cup.
Maar de Cup is makkelijk om te rekenen naar ml.
1 cup is 237 ml, die ronden we voor het gemak af naar 240 ml die paar druppels verschil merk je echt niet.
240 is een veelvoud van (15,30,60) 1/2 cup = 120 ml. 1/3 cup = 80 ml. 1/4 cup =  60 ml. en 1/4 cup is ook 4 el. (1 el. = 15 ml.) en 1 el. = 3 tl. (1tl. = 5 ml) :) :)
btw. eetlepel/tl. maatschepjes hebben ze ook bij de Appie XL.

Tip-cups-amp-spoons-2.jpg
 
elhopo zei:
In veel Amerikaanse recepten zie je dat maten in cups, spoons en teaspoons zijn. Die maten zijn vaak lastig om te rekenen naar grammen, dus is een setje van die cupmaten wel handig.

Ook met deze set (of een andere) zijn cups lastig om te rekenen naar grammen... maar waarom zou je dat ook willen? Cups zijn een volume maat, geen gewichtseenheid.

Ik heb zelf ook cups ooit bij Dille en Kamille gekocht, maar al gebruik je een kopje (aha, ook een cup dus!) van niet exact diezelfde maatvoering, zolang je de verhoudingen in het recept maar gelijk houdt gaat er niets mis...
 
Sander72 zei:
Ook met deze set (of een andere) zijn cups lastig om te rekenen naar grammen... maar waarom zou je dat ook willen? Cups zijn een volume maat, geen gewichtseenheid.

Ik heb zelf ook cups ooit bij Dille en Kamille gekocht, maar al gebruik je een kopje (aha, ook een cup dus!) van niet exact diezelfde maatvoering, zolang je de verhoudingen in het recept maar gelijk houdt gaat er niets mis...
Ja, de verhoudingen, daar gaat het om! Het vervelende is alleen dat als je spoons met cups gebruikt, dat dan de verhouding wel wat belangrijker wordt. Een mok is nu eenmaal meer dan een koffiekopje zeg maar. Als je geen cups hebt dan kan je online soms wel vinden hoeveel gram suiker er in een cup gaat, vandaar de grammen.

Anyway, als je geen AH XL in de buurt hebt, of je hebt er geen 5 euro voor over dan kan je nu je voordeel doen met  deze cups.

Dat omrekenen naar ml is wel handig, mocht je een keer geen cups hebben (op vakantie bijvoorbeeld).
 
Terug
Bovenaan Onderaan