Beef en Steak

Master touch of premium

Henk1985

Sprokkelaar
Beste bbq genoten,

Wegens de upgrade van een buitenkeuken is de master touch 67cm net even te groot.

Ik ben aan het kijken naar een master touch 57. Twijfel een beetje tussen de master touch 57 met gbs systeem of de master touch premium met scharnierende deksel en als extra de diffuser plate.

Werkt deze diffuser echt handig en heb je hierdoor een groter rooster bij indirect? Is het scharnierende deksel echt een voordeel?

Alternatief is evt een master touch 57 en een losse diffuser plate.

Ik hoef niet perse een nieuwe hoor. MP staat genoeg tussen. Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Trouwens de 67 staat te koop

Ik heb zelf de premium met dus het scharnier en diffuser plate. Ik gebruik die plate zelden tot nooit. Scharnier vind ik dan weer super handig!

Ik heb zelf de premium met dus het scharnier en diffuser plate. Ik gebruik die plate zelden tot nooit. Scharnier vind ik dan weer super handig!
Idem. Scharnier is handig.

Die plaat gebruik wel, werkt op zich goed.

Als ik zo naar afbeeldingen kijk vind ik het ergens wel jammer dat de bbq scheef moet staan om deksel recht te openen.

Voordeel van de diffuser plate lijkt mij de ruimte voor bijvoorbeeld spareribs e.d.

Nu bij de 67 schuif ik het deksel zo naar achteren over die rollers. En dat vind ik prima werken. Keuzes keuzes

Ik denk dat voor mij de 57 zonder scharnier prima werkt. Opties staat de bbq dan recht. Dank voor jullie reacties

Eens met @Robdijn. Scharnier is handig (al zorgt het soms ook voor problemen met afsluiten), die diffuser plate gebruik ik echt nooit. Dan nog kun je met een indirecte opstelling en een ribrekje easy 4 strengen ribs kwijt. Wel meer ook, als het echt zou moeten.

Wat je bedoelt met dat de bbq scheef moet staan snap ik niet. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig.

Ik heb slechte ervaring met de diffusor plate van de Weber. Doordat deze enkel wandig RVS is, zorgt hij voor best veel stralingswarmte waardoor het vlees aan de onderkant toch snel te hard gaat. Dit weekend had ik burgers op de Weber (Summit, dezelfde diffusor plate) liggen maar door het vet op de plaat rookte de bbq behoorlijk, en op een gegeven moment was de combinatie vet, hitte en zuurstof perfect om flame grilled burgers te maken... de hele plaat stond in de hens.
Normaal zet ik dan ook op de diffusor plate 3 mini keramische bloempotjes met hier op een pizzasteen om een dubbel indirecte opstelling te maken. Zo werkt het al een stuk beter.
Waarom ik dit weekend daar van afweek weet ik zelf niet, maar ik weet nu wel dat ik het nooit meer op deze manier ga doen.

Buiten dit euvel vind het het scharnierend deksel heerlijk om mee te werken, het losse deksel is altijd wat lastiger in de beugel te krijgen, en de beugel waar het deksel in komt kan krasjes op je keramiek veroorzaken. Het scharnier zorgt er voor dat je de bbq met 1 vinger of met volle handen nog steeds kan openen.
Mocht je een keer zonder deksel willen werken, dan is deze met het losdraaien van een vleugelmoer te verwijderen.

Dank voor de reacties, veel lof voor het deksel dus.
Op de afbeelding wel goed te zien. Wielen staan schuin als je het deksel recht wilt openen. Dat vind ik optisch wat minder mooi.

Qua krassen wel een goed punt. Nu op mij 67 merk ik dat ook wel inderdaad.

Keuze blijft nog best lastig dus.....

1000053570.jpg

ik ben blij dat jullie allemaal gelukkig zijn met de Weber.
die van mij was vorig jaar 20 jaar oud, en begon op de poten door te rotten.
ik heb een nieuw gekocht, maar...
ik vind om te beginnen dat hij maar wiebelig op zijn pootjes staat, ik ga hem binnenkort verwennen met een extra beugel of schoorverbandje.
de grootste ellende vind ik de deksel, wat een slap kolereding.Ik heb de scharnieren eraf gehaald , en de oude deksel in ere hersteld, die is -denk ik- 25% zwaarder en sluit veel mooier op (gelukkig) de zelfde maat vuurschaal. Weber zelf is prima natuurlijk, ik start hem op met 1 aanmaakblokje, en een piramide van kooltjes. De schuiven zijn niet echt veranderd, dus ik start direct naar 100 graden , en daar blijft hij rustig staan voor de hele dag.
ik heb ook nog een grote Patton in elkaar gezet, maar die staat al ruim een jaar nieuw te blinken, die Weber is zó vertrouwd werken dat daar geen problemen met het keteltje zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan