BasBQ
Beef en Steak

Master touch of bbqsmoker

Haagsedennis

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik zit momenteel te kijken naar een master maar kom nu ook de bbqsmoker tegen.
Wat ik ook wel heel geweldig vind!
Ik lees ook dat er veel verschil in kwaliteit is.
Wat zijn de voor en nadelen ik bbq zelden voor een grote groep.
Ik ben op zoek naar een dealer van een  bbqsmoker hier in de buurt van het westland om eens te kijken.
Alvast bedankt Dennis
 
En met een "bbqsmoker" bedoel je een offset smoker? Of een rookoven?

Het voornaamste is dat een Weber ketel een alleskunner is.
D.w.z. je kan ermee roken, bbq'en en grillen, en dit alles zowel direct als indirect.

Een offset smoker is ook een redelijke alleskunner, alleen zit je voor een goede boven de 500 euro.
Ook is het niet bepaald een instap bbq, omdat het een hele kunst is zo'n apparaat op temperatuur te houden.

En een rookoven is ook geweldig, alleen dan voor erbij.
Je zal voor de snelle en grill sessies toch een normale bbq moeten hebben.

Als dit je eerste bbq is die je aan wil schaffen is het misschien een idee eerst voor een goedkope kogel bbq te gaan en daar een jaar (of 2) op oefenen en kijken of het aan je verwachting voldoet.
Als dat het geval is, dan kan je een goede Weber (of Outdoorchef) ketel kopen. Mocht blijken dat het het toch niet helemaal is voor jou, dan kan je alsnog kijken voor een offset smoker (o.i.d.).
 
Bedoel een offset smoker Niels.
Ik weet wel hoe ik moet bbqen maar wil een tandje groter en van alles wat.
En de gene die er alle voors en tegens over weten zitten hier.
Wil idd later geen spijt krijgen!
 
Haagsedennis zei:
Bedoel een offset smoker Niels.
Ik weet wel hoe ik moet bbqen maar wil een tandje groter en van alles wat.
En de gene die er alle voors en tegens over weten zitten hier.
Wil idd later geen spijt krijgen!
Nou ik kan de pro's en con's wel even voor je op een rijtje zetten.

Weber ketel
+ Alleskunner (roken, bbq'en en grillen)
+ Veel accessoires
+ Goede service
+ Veel informatie op fora e.d.
+ Hoogwaardige materialen die jaren meegaan
+ Vergeleken met een offset relatief goedkoop in aanschaf
+ Vergeleken met een offset veel makkelijker op temperatuur te houden, en je hoeft er niet constant bij te zijn

-  Vergeleken met een offset heb je (over het algemeen) minder ruimte

Offset smoker
+ Redelijke alleskunner (direct grillen niet mogelijk, tenzij je kolen in de rookkamer legt)
+ Veel ruimte
+ Hoogwaardig materiaal dat bij goed onderhoud een leven lang (of langer nog) meegaat
+ Kan zowel op hout als op kolen worden gestookt. Zo heb je geen rookhout meer nodig.
+ Je hebt er niks aan, maar zo'n monster staat gewoon prachtig in de tuin

-  Een goede is erg duur in aanschaf
-  Duurt lang voor je het onder de knie hebt
-  Je moet veel met de schuiven en hout spelen om de temperatuur op pijl te houden bij low&slow sessies, hierdoor zul je er veel bij moeten blijven.
-  Vergt een redelijke hoeveelheid onderhoud om de smoker netjes te houden

Zoals ik al zij, het is geen instapmodel. Mijn buurman heeft een hele dure Oklahoma Joe, en ik vind het een prachtig apparaat, maar ik zou het niet als vervanging voor mijn weber kunnen hebben. Een El Cheapo voor erbij is altijd leuk, maar voldoet niet als main Q.

Ik hoop dat je zo je keuze een beetje af kan wegen, en zoals ik al zei, als je er niet uitkomt, koop een goedkoop keteltje. Dat kost je dan een keer 30 euro, maar als je later spijt krijgt van je keuze voor een offset of Weber is dat natuurlijk helemaal zonde geld.
Let wel dat het voor ons erg moeilijk is jou te helpen bij je keuze. De een zweert bij een Weber, de ander bij een offset (ik denk dat iedereen wel zweert bij een mooie Kamado, maar dat de prijs het voor velen niet toelaat  :p). Zoals Dominique in een ander topic al aangaf; "Het gaat om de kok, en niet om het materiaal."

Mocht je voor de keuze gaan voor een goedkoop keteltje, laat het dan even weten, want er zijn dan wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden!
 
Niels bedankt
ik denk dat ik toch voor de weber ga.
En kamado komt er Miss ooit nog eens als Gaston starreveld voor de deur staat met een postcode kanjer :)
Heb altijd een barbecook gehad sinds dit jaar smokey Joe erbij maar de barbecook haalt het bij lange na niet bij de joe.
Maar de Joe vind ik toch te klein.


 
Haagsedennis zei:
Niels bedankt
ik denk dat ik toch voor de weber ga.
En kamado komt er Miss ooit nog eens als Gaston starreveld voor de deur staat met een postcode kanjer :)
Heb altijd een barbecook gehad sinds dit jaar smokey Joe erbij maar de barbecook haalt het bij lange na niet bij de joe.
Maar de Joe vind ik toch te klein.
Naar mijn mening de goede keuze! En zoals Bidle zegt, ik wacht de foto's af! :)
 
Komt goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan