BasBQ
Beef en Steak

Marabu Black Ranch vs Flames&Flavour

€50 voor 26 kg inclusief bezorgen is netjes. Dozen lijkt me ook geen nadeel. :unsure:

Ik vindt trouwens de houtskool links op de foto niet verkeerd. zolang er maar geen berg stof en gruis in zit.
Heb het ook wel eens gehad dat met te veel grove stukken dat hij niet lekker doorbrandde......
Maar zoals ze zeggen alles waar "te " voor staat.....
Prijs vind ik ook prima, BR Marabu haal ik meestal in de aanbieding bij de groothandel, en dan zit ik vaak net onder de €2 per kg.
De hoeveelheid gruis is wisselend bij BR, heb goede zakken gehad, maar ook een paar echt matige met veel gruis. Lager op de pallet is naar mijn ervaring vaak ook meer gruis…
 
Na weer een aantal drukke weken heb ik eindelijk de kans gehad om mijn kamado weer aan te steken met de marabu van F&F om de lijm van mijn nieuwe gasket uit te laten harden en een pot zuurvlees op te zetten.

Het aansteken van de kolen ging vergelijkbaar met de marabu van BR die ik veel gebruikt heb. Er waren wel wat vonken en gekraak, maar voor mijn gevoel niet meer dan dat ik gewend ben van BR. Ook met F&F 2-3 minuten nodig om met de looftlighter de boel goed aan te hebben. Bijna geen rookvorming en een subtiele geur van de kolen. Tot dusverre zeer tevreden over de marabu van F&F!
 
Goed bericht! ik heb 26 kg staan.....
Hoop dat ik dezelfde positieve ervaring heb.
 
Ok, bij 2 positieve reacties wil ik me wel weer wagen aan F&F.
Nog even geduld moet eerst nog wat ander spul op maken maar zal zeker mijn bevindingen posten.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Net het 2x13kg Marabu pakket bij houtskool.nl besteld. Ik vind Marabu fijn, maar lastig aan te krijgen, naar nu ik zo'n looflighter heb is dat geen issue meer.

Hoe zwaarder de houtskool hoe gunstiger de prijs per kg bij deze winkel. Zal wel met het standaard doos formaat te maken hebben. Acacia haal ik wel bij de bbq juwelier in de buurt, is te duur in die dozen.
 
Net het 2x13kg Marabu pakket bij houtskool.nl besteld. Ik vind Marabu fijn, maar lastig aan te krijgen, naar nu ik zo'n looflighter heb is dat geen issue meer.

Hoe zwaarder de houtskool hoe gunstiger de prijs per kg bij deze winkel. Zal wel met het standaard doos formaat te maken hebben. Acacia haal ik wel bij de bbq juwelier in de buurt, is te duur in die dozen.
Ik heb gisteren weer een directe sessie gedaan met deze kolen, 2-3 min en de kolen waren aan met een goede vlam zonder rook. Ik ben zeer tevreden tot noch toe!
 
Ik heb gisteren Namibiaans houtskool van houtskool.nl binnengekregen. Wat een brokken zijn dit zeg! Kan niet wachten om het te testen. Laatst ook bij de Welkoop een paar zakken Quebrancho gehaald en die bevalt mij ook prima (€14,- voor 10 kilo).
 
Deze week ook 2 dozen marabu besteld van FF, de dozen waar de houtskool in zit, zijn heel handig om te stapelen in mijn tuinhuis.
Over de sortering van de houtskool heb ik ook niet te klagen.
Om de houtskool aan te krijgen een paar wokkels in de kamado gemikt en binnen enkele minuten waren de kolen aan.

Na een aantal teleurstellende ervaringen met 'restaurant' houtskool uit tuincentra en andere winkels is dit echt een verademing.
FF zal hier de huisleverancier worden van het zwarte spul.
 
Ik heb gisteren Namibiaans houtskool van houtskool.nl binnengekregen. Wat een brokken zijn dit zeg! Kan niet wachten om het te testen. Laatst ook bij de Welkoop een paar zakken Quebrancho gehaald en die bevalt mij ook prima (€14,- voor 10 kilo).
Quebracho van Welkoop heb ik vaak gebruikt maar bij de laatste 2 zakken nogal een teerlucht

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Quebracho van Welkoop heb ik vaak gebruikt maar bij de laatste 2 zakken nogal een teerlucht

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Oh dat is minder! Ik heb er nu één keer mee gewerkt en merkte er niks van. Hopelijk is dit ook zo bij de andere twee zakken :)
 
5 zakken prima.
Dacht "mijn houtskool" gevonden te hebben...
Teerlucht is misschien overdreven maar wel duidelijk iets petroleumachtigs.................

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb gisteren Namibiaans houtskool van houtskool.nl binnengekregen. Wat een brokken zijn dit zeg! Kan niet wachten om het te testen. Laatst ook bij de Welkoop een paar zakken Quebrancho gehaald en die bevalt mij ook prima (€14,- voor 10 kilo).
Die heb ik van de week ook binnen gekregen. Eerste aanblik zeer positief. Mooie verdeling ik grote van de stukken en mooi hart. Hoop ze van de week te kunnen proberen.
Tot nu toe enkel de bruine zakken Gamhar houtskool gebruikt maar helaas momenteel uitverkocht. Tevens laatste paar zakken was ik niet helemaal meer tevreden over de kwaliteit.
 
Die heb ik van de week ook binnen gekregen. Eerste aanblik zeer positief. Mooie verdeling ik grote van de stukken en mooi hart. Hoop ze van de week te kunnen proberen.
Tot nu toe enkel de bruine zakken Gamhar houtskool gebruikt maar helaas momenteel uitverkocht. Tevens laatste paar zakken was ik niet helemaal meer tevreden over de kwaliteit.
Laat vooral even weten hoe het bevalt. Ik ben heel erg benieuwd :)
 
Deze is trouwens ook niet verkeerd....
fd938ba446e584130f799d496016f116.jpg

Ooit eens een zakje bij de Makro vandaan gehaald maar prima wat sortering en geur betreft. Brand vlgs mij wel wat sneller op dan bijv. Marabu

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@Beun en @JasperBoZ, toevallig de Namibiaanse houtkool al geprobeerd?
Ik heb een week of twee geleden een sessie met spareribs gedaan. Mijn bevindingen zijn als volgt:

- Uitermate geschikt voor low & slow. Na 6 uur had ik nog behoorlijk wat houtskool over.
- Temperatuur blijft mooi gelijk, geen gekke schommelingen gehad.
- De stukken zijn groot, sommige (in mijn ogen) te groot. Ik had echt stukken erbij die van mij wel door de helft mochten. Zo kan je het ook beter verdelen.
 
Ik heb een week of twee geleden een sessie met spareribs gedaan. Mijn bevindingen zijn als volgt:

- Uitermate geschikt voor low & slow. Na 6 uur had ik nog behoorlijk wat houtskool over.
- Temperatuur blijft mooi gelijk, geen gekke schommelingen gehad.
- De stukken zijn groot, sommige (in mijn ogen) te groot. Ik had echt stukken erbij die van mij wel door de helft mochten. Zo kan je het ook beter verdelen.
Ik ben nu bijna door mijn eerste doos heen.
De stukken zijn mooi, soms beetje zoeken naar wat kleinere stukken om een mooi verderdeling te hebben. Geen gruis in de doos.
De kolen geven wel een geur af, maar voor mij niet hinderlijk.
Heb er een paar keer pizza mee gemaakt. Gaat prima en verbruik is dan ook goed.
Low en slow ben ik er nog niet helemaal over uit of ik ze prettig vind. Verbruik is goed. Maar heb meerdere runs gehad dat zonder iets te wijzigen of openen van de dome de temperatuur ineens omhoog schoot. En dan bedoel ik ineens 10C erbij. Dan moest ik alles knijpen om temp te laten zakken. Vervolgens weer wat openen om op de juiste temp terug te komen.

Ik ben er dus nog niet uit of dit voor mij de ideale houtskool is vanwege die plotselinge doorschieters. Ik heb nog een doos staan deze maak ik wel ook op om te bepalen of dit “mijn” nieuwe houtskool is of niet.
 
Ik ben nu bijna door mijn eerste doos heen.
De stukken zijn mooi, soms beetje zoeken naar wat kleinere stukken om een mooi verderdeling te hebben. Geen gruis in de doos.
De kolen geven wel een geur af, maar voor mij niet hinderlijk.
Heb er een paar keer pizza mee gemaakt. Gaat prima en verbruik is dan ook goed.
Low en slow ben ik er nog niet helemaal over uit of ik ze prettig vind. Verbruik is goed. Maar heb meerdere runs gehad dat zonder iets te wijzigen of openen van de dome de temperatuur ineens omhoog schoot. En dan bedoel ik ineens 10C erbij. Dan moest ik alles knijpen om temp te laten zakken. Vervolgens weer wat openen om op de juiste temp terug te komen.

Ik ben er dus nog niet uit of dit voor mij de ideale houtskool is vanwege die plotselinge doorschieters. Ik heb nog een doos staan deze maak ik wel ook op om te bepalen of dit “mijn” nieuwe houtskool is of niet.
Betreft de temp, kan dit komen door de sortering van het houtskool?
 
Terug
Bovenaan Onderaan