BasBQ
Beef en Steak

Maple Cured Bacon bij windkracht 6 :)

D

D3xtar

Gast
Een weekje geleden had ik een pond spek al in de pekel gezet:

Met dank aan Noskos voor de Pink Salt :)

IMAG0387.jpg


IMAG0388.jpg


Dus dit weekend was het toch echt tijd om het spekje te roken :)

Zaterdag het spek uit de pekel gehaald en afgespoeld. Er had zich al een mooie pekel gevormd de afgelopen week.

IMAG0401.jpg


En toen was het zondag. Man wat waaide het hard. Windkracht 6 werd gemeld, en dat werd ook wel gehaald. Toen de lucht weer wat opklaarde in de middag toch maar de gok genomen:

Je hoort het niet, maar op deze foto waait het heel hard!
IMAG0406.jpg


En dat had ook zijn weerslag op de Q. Het ding was niet op temperatuur te krijgen. Kan ook te maken hebben met een laagje oude kolen die nog in de Q zat. Dat waren Weber kolen. Ik ben nog steeds niet kapot van die dingen.

Toen ze na een uur nog niet op temperatuur waren (Sterker, de temp zakte weer :() heb ik mijn pogingen maar gestaakt. Toevallig was ik maandag vrij. Dus om 6 uur de wekker gezet, en 7 uur stond ik buiten spek te roken :)

IMAG0407.jpg


Langzaam ging het licht aan :)

IMAG0408.jpg


Ik had er een lekkere hoeveelheid appelhout bij gedaan. Zo heeft de Q lekker staan te roken, voor een uurtje of 2. Temperatuur heel stabiel rond de 100C gehouden.

IMAG0409.jpg


IMAG0410.jpg


Stukje spek in plakken gesneden:

IMAG0413.jpg


En de smaak? Heerlijk! Even een zoetje en daarna een lekkere rook\baconsmaak. Deze had voor mij nog wel wat zouter gemogen, maar hij is zeer lekker!





 
Mooi resultaat D3xtar! Volgende keer een groter stuk spek pakken ;).
 
Mooi gedaan ik doe altijd de oude kolen op de nieuwe in de starter ik ben ook niet weg van die Weber kolen.
 
Ziet er erg lekker uit.

En inderdaad Weber verstikt zich zelf dus nu over op ecobrassa, en als het meezit binnen blackrach kolen op een primo, eerst zaterdag ff kijken. 8)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.047038,9.914739

Hmm geotag, eens kijken waar dat uit te zetten is in tapatalk
 
Altijd mooi bacon reportages :)
 
Het blijft altijd lekker hmmmm ;)
 
Wee ja, maak ons maar lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan