BasBQ
Beef en Steak

Makro dikvlees spareribs

Samenvattend voor Wesley de topic starter:

- meet je temperatuur op het rooster.
- Kijk de youtube video van Noskos m.b.t. de 3-2-1 methode en probeer die. Resultaat gegarandeerd goed en vandaar uit kan je zelf wel e.e.a. aanpassen.
- probeer de Easterwood methode ook eens .

Je ontwikkeld vanzelf je eigen voorkeur.
 
Roken tot 70/72 graden, dan inpakken, rondom de 90 graden pak ik ze uit. Beetje glace er nog op en tussen de 92 en 94 graden zijn ze Meestal zoals ik ze hebben wil. De vrouw heeft ze liever heel mals, dus die blijven Meestal tot 95/96 liggen.

De laatste stap is echt iets van 10 tot hooguit 20 minuten voor de glace een beetje sticky te maken.

Temperatuur rondom de 120 is altijd goed. Hoger kan ook maar dan is mijn ervaring dubbele deflectors erin (double indirect) geeft betere resultaten.

Voor bovenstaande zijn dikbevleesde ribben wel aan te raden. Het gaat ook met minder dik bevleesde, dan is het wat beter opletten 😂

Ik heb nu 1x spareribs gemaakt, volgens de 3-2-1 methode, maar ik heb daarbij bovenstaande temperaturen gebruikt. Ik heb dus niet 3 uur, 2 uur en 1 uur aangehouden, maar gekeken naar de kerntemperatuur (met een thermapen). Ik kwam uit op 2 uur roken (70 graden), 1 uur stoven (93 graden) en een half uur aflakken. Ze waren heerlijk!
 
Samenvattend voor Wesley de topic starter:

- meet je temperatuur op het rooster.
- Kijk de youtube video van Noskos m.b.t. de 3-2-1 methode en probeer die. Resultaat gegarandeerd goed en vandaar uit kan je zelf wel e.e.a. aanpassen.
- probeer de Easterwood methode ook eens .

Je ontwikkeld vanzelf je eigen voorkeur.
Gevonden en ga hem zo bekijken.

Thanks allemaal voor jullie heldere antwoorden!
 
Ik doe het eerste deel altijd 3 uur. Het gaat me daarbij niet om temperatuur maar om hoe de kleur is en hoe goed de kruiden vastzitten. Voor mij is dat altijd pas goed na een uur of drie. Korter en dan vind ik ze te licht van kleur.

Maar dat is hoe ik het doe 😁 Er is geen goed of fout.
 
Dat gaat smullen worden

IMG_20240613_173844.jpg
 
Meteen in de herkansing dat zien we graag
Zien er prima uit. Dat zal gaan smaken

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik doe meestal 2,5 - 1,5 - 0,5 uur.
Alles rond de 120 vanaf het rooster gemeten.
 
Volgende week familie over en er moeten er 4 opgaan. Ben alleen bang dat de ribs te groot zijn voor mijn bastard medium.

Kan ik er 2 klaar maken en de laatste stap uren of een dag later doen? Of is de smaak dan minder?
 
KAN maar 4 gaat passen:
Met het IKEA deksel rek kan je fase 1 er veel meer kwijt. Als je er toch bent kijk eens naar de ovenschalen met handige rekjes en de thermometer....
In gepakt kan je gewoon stapelen.
Aflakken doe je dan net zoveel als je er plat op je rooster kwijt kan.
Sowieso kijk dit filmpje even
 
Ik gebruik inderdaad voor de eerste stap (bij 3-2-1) regelmatig een rekje (de IKEA oplossing is inderdaad een hele handige! :)) om er meer kwijt te kunnen op het rooster.
Bij de 2e stap stapel ik ze vaker op elkaar in 1 pakket, dat gaat prima!

Het aflakken gaat natuurlijk het makkelijkst wanneer ze plat op het rooster liggen, maar volgens mij kan dit prima in delen als niet alles in één keer op het rooster past. Na het inpakken zijn je spareribs meestal al goed en deze stap is dan vooral voor het aflakken en het zorgen voor een mooie glaze.
 
@Peter_V +1
Ik pak wel elke streng apart in. De pakketjes zelf stapel ik gewoon op.
 
Calibreer eens je thermometer..
 
Nu wil ik een doos van Rooi dik bevleesd van de Makro kopen.
Om hier trouwens nog even op terug te komen: 2 weken terug liep ik in de Makro voor wat anders en zag ik deze ook liggen. Om te proberen toch eens een doos meegenomen. Had nog niet eerder spareribs gekocht bij de Makro, maar ik vind ze tegenvallen. Er zit best veel verschil tussen de spareribs met de nodige shiners ertussen.

Leuk om een keer te proberen, maar persoonlijk haal ik mijn spareribs volgende keer weer ergens anders :)
 
@Peter_V shiners? Weet je wel zeker dat je de dikbevleesde variant gepakt hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan