BasBQ
Beef en Steak

Makro dikvlees spareribs

wesleyvdbrink

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo,

Vanmiddag mijn eerste spareribs van de slager op mijn Bastard gehad en ze liggen in de prullenbak.. Taai, droog en beetje zwart.

De 321 3uur 2uur 1uur was toch iets te lang voor deze dunnere ribs.

Nu wil ik een doos van Rooi dik bevleesd van de Makro kopen.

Wat is jullie ervaring met 321?

Lees 3uur 2uur 1uur dat dit te lang is.
Sommige hebben het over 2 1 0,5.

Lekkerste is dat ze nog niet van het bot vallen :)

Hoor graag jullie mening.
 
Met boven genoemde ribs goede ervaringen.

Meestal wel 3 maar eerder 1-1,5 als 2.
Je kan voelen hoe stevig ze nog zijn.

Maar zwart? Heb je niet veel warmer gezeten dan je dacht? Als er suiker in je rub zit moet je zeker niet te heet zitten.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bij dunne ribben kan je beter voor de easterwood methode gaan.
Hogere temperatuur en kortere tijd op de Q.
 
Dank voor je reactie.

Het is te warm gegaan. Filmpje van youtube, maar die waren een stuk dikker.

Wil ze nu constant 110-120 doen.

Hoe moet ik dit lezen? "Meestal wel 3 maar eerder 1-1,5 als 2."
 
Wesley, ik koop altijd de gewoon ribben dat altijd lage prijs. 10kg voor rond de €50 uit de diepvries. Die zijn erg lekker en er zit best wel wat vlees op.
Ik doe altijd eerst kruiden erop uurtje voor ze in de kamado gaan, op 120graden voor 2.5 uren, dan 1.5 uur in folie dan 45 minuten op de rooster.
Hopelijk helpt dit advies?
 
Dank voor je reactie.

Het is te warm gegaan. Filmpje van youtube, maar die waren een stuk dikker.

Wil ze nu constant 110-120 doen.

Hoe moet ik dit lezen? "Meestal wel 3 maar eerder 1-1,5 als 2."
Ik was idd niet duidelijk.
Ik doe meestal de eerste fase 3 uur.
De inpak fase korter. 1-1,5 uur en even voelen.
Doorgaans is een klacht bij 3-2-1 eerder te gaar dan te droog .
Wat is je temperatuur geweest?
Als je de Easterwood https://www.bbq-nl.com/snelle-spareribs/ methode volgt ga je hoger in temperatuur.
Vaak lekkerder bij dunne ribs.
Maar slagersribs zit meestal toch wel vlees op?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
3 uur 110
2 uur 180
1 uur 150

Dit volgens filmpje van bbq experience.
Maar als ik alles hier lees, veel en veel te heet.
 
De eerste 3 uur zit ik meestal tussen de 110-120.
Ingepakt durf ik wel naar 130.
Aflakken ook 120-130 graden.

Alles gemeten op het rooster. De dome thermometer kan afwijken.

Goed inpakken met voldoende vocht.
Kijk anders even bij Noskos op youtube.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Alles is voor mij nieuw, lees de dome thermometer af. Geeft deze te veel of te laag aan als afwijking?
Dat weet je pas als je met een goede thermostaat ter hoogte van je vlees meet.
 
Ligt eraan wat je eraan uit wil geven.

Ik ben gestart met een thermometer van IKEA.
gebruik ik nog regelmatig.
f272bede8d82e2c5204ddc01fac295fc.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Je zou met een Fantast van Ikea met de voeler door een kurk of aardappel kunnen meten dan ben je voor een tientje klaar.

Of je kan voor een paar honderd euro een Signals van Thermoworks kopen. En daartussen zitten heel veel andere thermometers 🌡️
 
Moet zeggen dat de Fantast van onze "Zweedse BbQ winkel" het heel goed doet voor zijn prijs. Daar val je je geen buil aan .



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De 3 uur 2 uur 1 uur methode is er eigenlijk voor de grote, veel al dikke, Amerikaanse spare ribs. In Nederland maken wij vooral baby back ribs. Die toch wel dunner/kleiner zijn.

Mijn tip, stap over van 3-2-1 delen tijd, naar temperatuur. Dan hoef je niet te gokken en maak je de ribs, nagenoeg, altijd hetzelfde ongeacht hoe dik/dun ze zijn. Op temperatuur werk je nog steeds in 3 fases namelijk: rookfase, inpakfase en glace/aflak fase.
 
De 3 uur 2 uur 1 uur methode is er eigenlijk voor de grote, veel al dikke, Amerikaanse spare ribs. In Nederland maken wij vooral baby back ribs. Die toch wel dunner/kleiner zijn.

Mijn tip, stap over van 3-2-1 delen tijd, naar temperatuur. Dan hoef je niet te gokken en maak je de ribs, nagenoeg, altijd hetzelfde ongeacht hoe dik/dun ze zijn. Op temperatuur werk je nog steeds in 3 fases namelijk: rookfase, inpakfase en glace/aflak fase.
Interessant. Naar welke temperatuur kijk je dan?
 
Interessant. Naar welke temperatuur kijk je dan?
Roken tot 70/72 graden, dan inpakken, rondom de 90 graden pak ik ze uit. Beetje glace er nog op en tussen de 92 en 94 graden zijn ze Meestal zoals ik ze hebben wil. De vrouw heeft ze liever heel mals, dus die blijven Meestal tot 95/96 liggen.

De laatste stap is echt iets van 10 tot hooguit 20 minuten voor de glace een beetje sticky te maken.

Temperatuur rondom de 120 is altijd goed. Hoger kan ook maar dan is mijn ervaring dubbele deflectors erin (double indirect) geeft betere resultaten.

Voor bovenstaande zijn dikbevleesde ribben wel aan te raden. Het gaat ook met minder dik bevleesde, dan is het wat beter opletten 😂
 
Zat hier ook eerst mee te proberen en ook advies gekregen op het forum.

Onderstaande video heeft veel geholpen

 
Je meet dan de kerntemperatuur van een streng ribben?
Als het voor jouw werkt zeker niets aan veranderen maar daar zitten grote verschillen in.

Ik ( en ik denk veel anderen) richt me op de temperatuur op het rooster en voelen.
Al moet ik zeggen dat je het als je vaker dezelfde ribben hebt je de tijd aardig kan inschatten. Steekt ook niet zo nauw.

Dunne ribben doe ik eigenlijk altijd op de Easterwood methode .
Daarbij smaken verschillen. "Fall of the bone" of richting "Fall of the bone" wordt hier toch het meest gewaardeerd.
 
Je meet dan de kerntemperatuur van een streng ribben?
Als het voor jouw werkt zeker niets aan veranderen maar daar zitten grote verschillen in.

Ik ( en ik denk veel anderen) richt me op de temperatuur op het rooster en voelen.
Al moet ik zeggen dat je het als je vaker dezelfde ribben hebt je de tijd aardig kan inschatten. Steekt ook niet zo nauw.

Dunne ribben doe ik eigenlijk altijd op de Easterwood methode .
Ik meet op een paar punten met de thermapen inderdaad. En uiteindelijk is inderdaad echt het "voelen" wat de doorslag geeft. Temperaturen zijn indicatief maar nog nooit een te gare of niet gaar genoeg ribje gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan