BasBQ
Beef en Steak

Maiden run, Ribs met 3-2-1

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om niet een WSM aan te schaffen. Ze zijn bij de Intratuin normaal 399 euro en met 40% korting (duurt nog een week!) is dat slechts 239 euro en kleingeld. Maar, dan moest de normale 57 OTX de deur uit en ik wil ook op een normale manier de Q gebruiken. Ik heb daarom (wilde toch low en slow doen) maar eens lopen pluizen en op een systeem uitgekomen en toegepast.

2 ribracks gekocht bij de slager, geen marinade etc, 1 keer doormidden gesneden voor het makkelijke. Deze in de rub gezet en overnacht in de koelkast gehad. Rub was de Good Shit (past op alles, kip, rub en varkentjes). De Q aangepast en een laag Weber long lasting kolen erin en 15 Ecobrasa's warm gemaakt (Minion way). Laag warm water in het waterbakje en de Q op temperatuur laten komen. Schuif onder nagenoeg dicht, boven open en het werd een nette 130 graden. Vlees erop en wachten... Na een uur paniek omdat er een deel van de Weber kolen mee gingen doen. Schuif onderop helemaal dicht gedaan en de Q ging terug naar 130 graden. Prima dus. Na anderhalf uur een keer gemopt met appelsap en Jack Daniel's Hickory saus. Na 3 uur in de alu folie met wat van de appelsap en saus. 2 uur stomen en toen in totaal een dik uur op de Q om weer bij te trekken. Half uur in de Jack Daniel's Hickory BBQ saus gelakt voor de korst. 15 minuten rusten in alu folie en toen mochten we er eindelijk (!) aan beginnen

Conclusie:
Briljant lekker, goed op smaak, niet droog, wel goede textuur.

Voor de volgende keer:
Ikea rekje en veel meer ribs!

Plaatjes:

Na de O/N rub
k2dzs2.jpg


3 uurtjes op de Q
10q9cgn.jpg


Jas aan en stomen maar!
xkzst5.jpg


Prima constante temperatuur, verbaasde mezelf dat het zo makkelijk kon
ibbblk.jpg


Eindresultaat!
2yjr69k.jpg
 
Ja hoor!! schuif maar deze kant op!!! :p
 
Lekkere ribbels!!

Waarom moest de OTX de deur uit als er een WSM erbij kwam? Bij mij staan ze prima naast elkaar als de misses er wat van gezegd had, was ik fijntjes over haar laarzen collectie begonnen :D
 
structor zei:
Waarom moest de OTX de deur uit als er een WSM erbij kwam? Bij mij staan ze prima naast elkaar als de misses er wat van gezegd had, was ik fijntjes over haar laarzen collectie begonnen :D

Ja, had ik kunnen doen. Maar ze stond er echt op dat er dan 1 weg moest... En eerlijk gezegd, met deze methode werkt het ook prima, je hebt alleen maar 2/3de van je oppervlak die gebruikt kan worden.
 
Ziet er goed uit. Ik zou gewoon een beetje blijven praten over een smoker, vooral over de vele voordelen en de heerlijke producten die er dan af komen. Bij mij is het gelukt.  8)
 
Ik zeg niks, ik schuif gewoon weer een doos de schuur in.... " nee joh, die had ik al" whoehaa! Werkt met mijn kleding ook altijd " dat ouwe jurkje?" .
Soms schud er hier iemand met zijn hoofd, en wijst naar zijn voorhoofd. En dat laat ik dan maar zo.
 
structor zei:
Lekkere ribbels!!

Waarom moest de OTX de deur uit als er een WSM erbij kwam? Bij mij staan ze prima naast elkaar als de misses er wat van gezegd had, was ik fijntjes over haar laarzen collectie begonnen :D

Goed idee, met laarzen kun je het ook mooi visualiseren.  E?n stapeltje laarzen voor een OTX, ??n stapelje laarzen voor een WSM, en een berg laarzen voor een Primo als dan de kast nog niet leeg is. ;)

Bij mevr. Nosmo werkt het trouwens niet met laarzen, wel met bowling ballen en aanverwante zooi!

En als de volgende dag de huissleutels nog op de sloten passen, dan weet je ook dat ze echt van je houdt. :eek:
 
Nosmo zei:
structor zei:
Lekkere ribbels!!

Waarom moest de OTX de deur uit als er een WSM erbij kwam? Bij mij staan ze prima naast elkaar als de misses er wat van gezegd had, was ik fijntjes over haar laarzen collectie begonnen :D



En als de volgende dag de huissleutels nog op de sloten passen, dan weet je ook dat ze echt van je houdt. :eek:

En het feit dat jij zo vaak naar het buitenland gestuurd word voor je werk, zet dat je niet aan het denken ;)  ikzegniks,helemaalniks.....
 
heerlijk!
 
Ribs zien er prima uit.
Waarom er geen smoker naast je bbq zou mogen ontgaat mij volledig. Je kookt binnen toch ook niet op ??n pitje?
 
1 Q max ??? ..  Jammer jammer, want een grill en een smoker is een killer combinatie voor lekker avondje Q-en. 
 
Nosmo zei:
structor zei:
Lekkere ribbels!!

Waarom moest de OTX de deur uit als er een WSM erbij kwam? Bij mij staan ze prima naast elkaar als de misses er wat van gezegd had, was ik fijntjes over haar laarzen collectie begonnen :D

Goed idee, met laarzen kun je het ook mooi visualiseren.  E?n stapeltje laarzen voor een OTX, ??n stapelje laarzen voor een WSM, en een berg laarzen voor een Primo als dan de kast nog niet leeg is. ;)

Bij mevr. Nosmo werkt het trouwens niet met laarzen, wel met bowling ballen en aanverwante zooi!

En als de volgende dag de huissleutels nog op de sloten passen, dan weet je ook dat ze echt van je houdt. :eek:

Wat dus inhoud dat ik nog een HELEBOEL bowlingspullen kan kopen, YEsssssssssssssss.
 
Heerlijke ribs. Leuk opgelost zo met de BBQ.

En als het dan ook nog naar je zin is...wat wil een mens dan nog meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan