BasBQ
Beef en Steak

Maiden cook WSM 47

 

Roker

Kooltjesharker
Berichten
121
Afgelopen zaterdag mijn WSM 47 opgehaald, en zondag moest het er natuurlijk meteen van komen : mijn allereerste slow cook! Veel geleerd van de eerste keer, en dat doe je natuurlijk het best door fouten te maken  :D.

Zaterdag bij de slager zo'n twee kilo baby back ribs gekocht. Ik heb het maar niet te ambitieus gemaakt voor de eerste keer (had gelezen dat het bij de eerste keren op een nieuwe WSM moeilijk kan zijn om de temperatuur te houden), dus de ribs leken mij een veilige keus.

Ik had het verder druk die dag, dus bij de plaatselijke supermarkt even snel een kruiden mengsel opgepikt. Dat was dus fout nummer 1, de kruiden vielen mij ietwat tegen, dus ik moet aan de slag met een eigen rub, dan wel een goede kant en klare rub op de kop zien te tikken. Suggesties?

Fout nummer twee was dat ik de ribs diepgevroren kreeg aangeleverd, terwijl ik ze de volgende dag wilde gebruiken. Ik had dus de keuze tussen diepgevroren in de kruidenmix zetten en zo een nacht in de koelkast laten ontdooien, of eerst laten ontdooien, de volgende morgen netjes het witte vlies verwijderen en vervolgens maar heel kort in de kruiden zetten. Ik heb voor de eerste optie gekozen (was overigens niet echt storend).

Om een uur of 1 de briketten aangestoken met de minion methode, ging allemaal prima! Vervolgens de cooker in elkaar gezet, waterpan erin, en op zoek naar een kan om de waterpan mee te vullen. Dat was dus fout nummer drie, een wat serieuzere deze keer.  :( Bij het opgieten van het water was de pan inmiddels al zo heet dat er een flinke wolk stoom kwam bij het opgieten. Van de schrik toch wat water naast de pan gemorst. Voor de volgende keer moet die kan met heet water dus gewoon al klaar staan zodra ik die pan erin doe! Door het morsen van het water kwam de WSM qua temperatuur toch wat moeilijk op gang, dus toch maar wat briketten met de starter bijgestookt, waarna het toch weer voorspoedig ging (temperatuur rond de 115 graden).

Als rookhout had ik de snippers van Weber gekocht. Ik vond dit eerlijk gezegd niet ideaal en moet voor de volgende keer op zoek naar grotere brokken hout.

Tot zo ver de aanloop problemen! De ribben gegaard middels de 3-2-1 methode, d.w.z. voor de baby backs aangepast naar 3-1-1. Een uurtje in de folie was genoeg om ze lekker mals te krijgen. In het laatste half uur heb ik ze nog twee keer "geglazed"met een kant en klare BBQ saus, waardoor ze er prachtig uitzagen!

Onderstaand nog wat foto's, want anders is het natuurlijk niet gebeurd...

Ik kreeg het grootste compliment van mijn zoon: hij vond ze lekkerder dan van de sparerib lijn! Als je dan bedenkt dat er nog veel kan verbeteren zitten we op de goede lijn!

Hier staat ie nog te glimmen!



Ribs nog rauw...



Klaar! netjes in de glaze!



 
mooi hoor, inderdaad heel snel vies maken en vetstoken die WSM
 
Mooi verslag, zelf een rub maken is niet moeilijk, en goedkoper dan een potje ;). All purpose rub van BBQ guru is een fijne rub om in huis te hebben
 
Mooie en lekkere eerste ervaring zeg ik !
 
Gelukkig heeft het goed gesmaakt. Volgende keer beter voorbereiden en hij smaakt nog beter!
 
Gauw even langs de Ikea voor een ribrekje
 
Eddeped zei:
Gauw even langs de Ikea voor een ribrekje

Is al in de bestelling, maar ze pasten er nu nog prima op! Zodra de vrienden er lucht van krijgen, heb ik wel meer ruimte nodig, dus hij gaat er wel komen!  ;)
 
Ziet er goed uit hoor! Van fouten kun je leren! Ik was afgelopen zaterdag pas een keer tevreden over de ribs doe ik heb gemaakt!
 
Als het maar gesmaakt heeft, dat telt.
En daar ziet het wel naar uit.
 
Zoals we wel eens vaker lezen hier op het forum: "Daar ga je veel plezier van hebben!"  ;)
 
Das een pracht smokert!!
 
Welkom bij de WSM familie... nee, eerlijk had hem veel eerder moeten kopen.
 
Lekker bezig met je mooie nieuwe aanwinst!
Een simpele en lekkere rub kun je zelf snel in elkaar gooien. Ik gebruik deze vaak voor varkensvlees, erg lekker:
http://amazingribs.com/recipes/rubs_pastes_marinades_and_brines/meatheads_memphis_dust.html

Als je als basis de zout/suiker verhouding aanhoudt, samen met de paprika, dan kun je verder de smaak van de rub aanpassen met verschillende kruiden en specerijen. Ik gooi er i.p.v. rozemarijn ook wel venkel door bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan