Beef en Steak

Low & slow short ribs erg droog

rvoogel

Tondelzoeker
Hi Genootschap!

Gister +/- 1KG Iers Angus short ribs bereid op de kamado. Heb deze zaterdag in een koffie rub gerold, en een nachtje gevacumeerd in de koelkast laten liggen. Zondag rond 11 uur begonnen, en halverwege de mdidag kwamen de ribs op 65 graden, waarna deze ivm stall terug zakte naar +/- 61. Gedurende dit proces had ik de dome op 105 - 110 graden en had ik een drippan met cola hier onder staan. Hij bleef redelijk lang op 61 graden hangen, dus heb ik deze ingepakt in alu folie, met twee forse stukken roomboter.

Rond 18.00 een kerntemp van 95 graden bereikt, en de rib na licht uitdampen zo'n 30 tot 45 minuten laten rusten. Smaak van het vlees was ok, maar vlees was dusdanig droog dat dit niet lekker was.

Wat doe ik verkeerd? Of is dit gewoon pech met een stuk vlees?

*Ben sinds vandaag lid - helaas geen foto's beschikbaar.

Zonde, ik heb helaas nog geen ervaring met short ribs, maar er zal hier vast iemand rondlopen die er wel het e.e.a van weet. Altijd jammer als iets niet helemaal lukt zoals je gehoopt had!

Geen idee eigenlijk, want Angus zou normaal niet droog moeten worden. Ik heb ze zelfs al eens gemaakt van BWB en daar zit weinig vet in en waren ook niet compleet sappig, maar wel nog lekker eetbaar.

Je kunt nog injecteren op voorhand, maar bij BA denk ik niet echt nodig.

Dat is altijd zonde als het niet zo is geworden als je hoopte.
Ook het gebrek aan foto’s is jammer, die vertellen zoveel meer als woorden.
Het kan zijn dat je vlees te mager was en daardoor niet echt geschikt was voor low and slow.

Zodra je ziet dat je vlees temperatuur inzakt, inpakken! Je vlees ligt dan gewoon te zweten en verliest vocht, ofwel het wordt droog!

Wat zijn voor jou twee flinke plakken boter?

Voor een volgende keer veel foto’s maken.

Hey Frits,

Dank voor je uitleg. Ik ben bang dat ik hem dan te lang heb laten zweten, aangezien ik even heb gewacht mer inpakken. Wilde even kijken of en hoe ver hij verder zou zakken.

Twee flinke plakken —> +/- de helft (al dan niet ietsje minder) van een standaard pakje roomboter.

Terug
Bovenaan Onderaan