BasBQ
Beef en Steak

Low & slow beginnersset op een Weber kettle

Hoi,

Ik heb een weber en de MEATER+ en dat is een prima begin hoor! Wel moet je je realiseren dat in tegenstelling met een Komado de Weber meer zal gaan schommelen qua temperatuur en in grotere variaties... Low en slow kan natuurlijk, maar vereist wel continue aandacht. De deksel thermometer op een Weber is waardeloos, dus regel de temperatuur vooral in op basis van je meater ;-) ik zelf heb uiteindelijk een BBQ controller aangeschaft van BBQ Guru (ze hebben net nieuwe) die de ketel zelfs in slecht weer keurig op 1-2° houdt van de gewenste temperatuur... en dan zit je wel in Komado grill land qua nauwkeurigheid... kan je altijd nog doen... ik heb dus een oude Weber met controller zo omgebouwd dat ik uiteindelijk 600€ kwijt was in totaal, maar daarvoor wel veel meer oppervlak heb voor minder geld en heb erg veel plezier en lol van... maar volgens mij ben je al prima op weg... hierbij een fotootje van mijn bouwsel en brouwsel (Indische babi pangang spareribs)
9330b08f98d71cf09fb2f2aedffd22d2.jpg


Ribrekje komt bij IKEA vandaan en is eigenlijk een pandekselhouder geloof ik... een veel gebruikte hack op BBQ forums


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gave setup! Die UltraQ is wel een ultiem hebbeding
 
[...]dus regel de temperatuur vooral in op basis van je meater ;-)
Goeie tip, had inmiddels ook zelf al ondervonden dat er een verschil in zit. Nou is het wel zo dat de thermometer in de deksel hoger in de kettle zit dan de Meater (op het rooster). Een verschil in dat ook wel logisch. Toch zal ik (met mijn huidige spullen) de thermometer in de deksel moeten gebruiken om te bepalen wanneer de BBQ op temperatuur is gekomen om het vlees er op te doen. Want de Meater mag niet los op het rooster, moet in het vlees zitten.

ik zelf heb uiteindelijk een BBQ controller aangeschaft van BBQ Guru (ze hebben net nieuwe) die de ketel zelfs in slecht weer keurig op 1-2° houdt van de gewenste temperatuur... en dan zit je wel in Komado grill land qua nauwkeurigheid... kan je altijd nog doen... ik heb dus een oude Weber met controller zo omgebouwd dat ik uiteindelijk 600€ kwijt was in totaal, maar daarvoor wel veel meer oppervlak heb voor minder geld en heb erg veel plezier en lol van...
Gaaf ding! Maakt het allemaal wel heel makkelijk. Maar dit past niet in het budget van een simpele/beginnende low&slow hobbyist 😅
 
Goeie tip, had inmiddels ook zelf al ondervonden dat er een verschil in zit. Nou is het wel zo dat de thermometer in de deksel hoger in de kettle zit dan de Meater (op het rooster). Een verschil in dat ook wel logisch. Toch zal ik (met mijn huidige spullen) de thermometer in de deksel moeten gebruiken om te bepalen wanneer de BBQ op temperatuur is gekomen om het vlees er op te doen. Want de Meater mag niet los op het rooster, moet in het vlees zitten.


Gaaf ding! Maakt het allemaal wel heel makkelijk. Maar dit past niet in het budget van een simpele/beginnende low&slow hobbyist

Nee klopt... maar als je eenmaal de smaak te pakken krijgt... is het een prima investering vs een andere bbq ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goeie tip, had inmiddels ook zelf al ondervonden dat er een verschil in zit. Nou is het wel zo dat de thermometer in de deksel hoger in de kettle zit dan de Meater (op het rooster). Een verschil in dat ook wel logisch. Toch zal ik (met mijn huidige spullen) de thermometer in de deksel moeten gebruiken om te bepalen wanneer de BBQ op temperatuur is gekomen om het vlees er op te doen. Want de Meater mag niet los op het rooster, moet in het vlees zitten.


Gaaf ding! Maakt het allemaal wel heel makkelijk. Maar dit past niet in het budget van een simpele/beginnende low&slow hobbyist

Of je steekt de meater in een aardappel ;-) heb je meteen een gepofte aardappel later op de avond ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Of je steekt de meater in een aardappel ;-) heb je meteen een gepofte aardappel later op de avond ;-)
Goeie! Moet wel een flinke aardappel zijn dan (meater moet er voor een groot deel in). Daarna met handschoenen de hete meater uit de aardappel halen en in het vlees stoppen. Zal wel een aardig gat achterlaten in de aluminiumfolie, wat de rond de aardappel zit.
 
Ik merk dat ik nog 1 stukje materiaal mis; een "cooling rack" om het zogenaamde "bry drining" van vlees te doen in de koelkast.
Wie heeft er een tip waar je zo'n rekje/rooster koopt? En er moet natuurlijk een (ondiepe) bak/plaat onder, van ongeveer dezelfde afmetingen, om eventueel vocht op te vangen.
 
Goeie! Moet wel een flinke aardappel zijn dan (meater moet er voor een groot deel in). Daarna met handschoenen de hete meater uit de aardappel halen en in het vlees stoppen. Zal wel een aardig gat achterlaten in de aluminiumfolie, wat de rond de aardappel zit.

Kan prima hoor en de meater hoeft er maar in tot aan het streepje... krieltjes lukken natuurlijk niet en het gaatje in de folie is zo weer dicht gepropt... wat betreft Alu folie, die van de Lidl is en betaalbaar en super stevig, qua wrapping en low en slow prima te gebruiken...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik merk dat ik nog 1 stukje materiaal mis; een "cooling rack" om het zogenaamde "bry drining" van vlees te doen in de koelkast.
Wie heeft er een tip waar je zo'n rekje/rooster koopt? En er moet natuurlijk een (ondiepe) bak/plaat onder, van ongeveer dezelfde afmetingen, om eventueel vocht op te vangen.
Ik gebruik altijd deze....
 
DOH! :LOL: die had ik dus meteen mee moeten nemen toen ik de braadslede en de "rib rack" ging halen daar. Bedankt mannen, ik ga nog een keer!
 
DOH! die had ik dus meteen mee moeten nemen toen ik de braadslede en de "rib rack" ging halen daar. Bedankt mannen, ik ga nog een keer!
Protip: neem de vrouw niet mee. Dan ben je ongeveer 4,643 keer sneller

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
Ik heb zelf 2 keer nu pulled pork gemaakt op de simpelste kogelbbq. Met wat inventiviteit is dat te doen. Globaal heb ik deze handleiding gevolgd https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/ doormiddel van de snake method de briketten lange tijd laten branden. De tweede keer wel gelijk wat meer briketten dan de eerste maal zodat ik de temperatuur gelijk goed had. Als scheidingswand had ik 2 bakstenen (ook om temperatuur schommelingen iets te voorkomen) en wat aluminium folie gebruikt.
Wat het leven een stuk makkelijker maakte was de kernthermometer met draadje die ik op Ali had besteld. Zo kon de deksel dichtblijven Om de temp te checken. Heel veel hi tech heb je dus niet perse nodig

A8D02EC6-39BE-43E8-BB29-0C2F16B5F64A.jpeg


54AF113E-CB07-40BC-AA7C-45C666C8F475.jpeg


C8BF40F8-471E-47B5-B267-3255E60F99E1.jpeg


0BE06561-741F-4140-91C8-8AA0ADC1F90F.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan