BasBQ
Beef en Steak

Low & slow beginnersset op een Weber kettle

Patriekvg

Sprokkelaar
Berichten
28
Hoe meer ik me verdiep in alle filmpjes en recensies online, hoe meer "bomen er bij het bos komen" qua materiaalkeuzes. Terwijl ik me wel besef dat ik eigenlijk nog een vrij basic setup wil om te starten met low & slow. Ook ben ik nog niet zo verknocht aan het barbecueën dat ik meteen >500.- Euro wil uitgeven. Wat ik al wel bepaald heb, is dat ik 't bij een kettle hou. Kan iemand me helpen door te vertellen of ik hier verder slimme keuzes maak?

Doel: zo'n 10 keer per jaar (zomerse vrije dag) low & slow pulled pork, ribs, gerookte zalm maken. Ook zal er een goeie steak gegrilld worden.
Budget: naast de kettle (die ik op Marktplaats koop voor 100.-) wil ik nog zo'n 200-250 Euro uitgeven aan materiaal.

Wat ik al gekocht heb:
- Weber kettle 57cm (een grote omdat je oppervlak verliest bij indirect bqq'en en ook omdat er meer accessoires zijn voor 57cm)
- BBQ Snelstarter (schijnt, zeker bij kokosbriketten, geen overbodige luxe te zijn)
- Kokosbriketten van EcoBrasa, die ik wil gebruiken in de snake method
- Aanmaakblokjes (bruine van Vuur & Rook, zaten in een voordeelpakket met bovenstaande)
- Een goedkope tang, spatel en metaalborstel (kan een miskoop zijn, maar probeer het)

Wat ik van plan ben om te kopen:
- Meater+ digitale thermometer (volledig draadloos, goede app)
- Wegwerp alu bak in het midden met kokend water. Zal zorgen voor stoom en dienen als druipbak
- Vleesinjector voor bij het maken van pulled pork
- Spuitfles voor het 'spritzen' van vloeistof bij low & slow
- Kwast voor het insmeren van vlees
- Rookplank van cederhout voor zalm
- Chunks van appelhout voor pulled pork, en eiken of hickory voor steak. Weet nog niet waar/wat.
- Heavy duty aluminiumfolie voor het inpakken van pulled pork (Lidl?)
- Een goed scherpe koksmes/vleesmes voor weinig geld. Iemand een tip?

Mocht iemand willen meedenken en suggesties hebben - alle tips zijn welkom!
Sowieso bedankt voor het lezen.
 
Laatst bewerkt:
Je bent al goed op weg en hebt jezelf goed voorbereid zo te zien.

Persoonlijk zou ik de meater+ wijzigen in de thermoworks smoke.

Een goed koksmes voor weinig zou ik eens kijken naar Victorinox, ik heb 2 uitbeenmessen, zalmmes, koksmes en broodmes van ze en ben er nog steeds erg blij mee. Nadeel is dat ze snel een slijpsteen kunnen gebruiken maar dat is te verwachten bij een goedkoper lees zachter lemmet.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Ik zou wel een goed vleestang kopen. Die kosten niet heel veel en dan gebruik je goedkope om kooltjes te verplaatsen en anders smerig spul. 1 keer je pulled porc laten glippen dan weet je waarom.
 
Bedankt voor de reacties, nu al!

Persoonlijk zou ik de meater+ wijzigen in de thermoworks smoke.

Een goed koksmes voor weinig zou ik eens kijken naar Victorinox, ik heb 2 uitbeenmessen, zalmmes, koksmes en broodmes van ze en ben er nog steeds erg blij mee. Nadeel is dat ze snel een slijpsteen kunnen gebruiken maar dat is te verwachten bij een goedkoper lees zachter lemmet.
Zou je me willen vertellen waarom ik voor de Thermoworks Smoke moet gaan? Nadeel dat ik zo snel zie; draden. En niet op voorraad in NL?
De Meater+ komt in vele recensies goed uit de bus en lijkt me qua gebruiksgemak ideaal (niet constant naar de bbq lopen om te checken). Ook schijnt de bijbehorende app heel goed de tijden bij te stellen op basis van de lezingen. Als leek lijkt me zo'n digitaal hulpje wel makkelijk!

Over het Victorinox mes, bedoel je dan dit vleesmes? Ziet er goed uit, ook qua prijs.

Ik zou wel een goed vleestang kopen. Die kosten niet heel veel en dan gebruik je goedkope om kooltjes te verplaatsen en anders smerig spul. 1 keer je pulled porc laten glippen dan weet je waarom.
Oké, dan ga ik die er ook bij aanschaffen! Goeie tip om ook iets fatsoenlijks voor de kolen te hebben (de goedkope tang die ik al heb).
 
Hallo Patriek.
Zoals je al opgemerkt had is er in de wereld van de bbq heel veel te koop en kan je kan je heel veel centjes kwijt met wat je van plan bent aan te schaffen kan je al redelijk uit de voeten.
Ik weet niet of je al wat ervaring op het gebied van bbq hebt maar ik mis nog een goed boek waar je het eea uit kan nalezen op dit gebied en als ik je mag raden dan zou ik als beginner het boek van Noskos '' het vuur de baas'' aan willen bevelen (is geen reclame hoor) maar daar staat heel veel info in over gebruik en matereaal.
Voor de rest is het gewoon veel doen en ervaring opdoen.
Succes. En oja we houden erg van fototjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je al wat ervaring op het gebied van bbq hebt maar ik mis nog een goed boek waar je het eea uit kan nalezen op dit gebied en als ik je mag raden dan zou ik als beginner het boek van Noskos '' het vuur de baas'' aan willen bevelen (is geen reclme hoor) maar daar staat heel veel info in over gebruik en matereaal.
Hoi Hans. Ik heb vorige week het boek "Smokey Goodness" van Jord Althuizen gekocht. Al lijkt het er op dat dat vooral veel mooie gerechten zijn en niet zo veel technische tips waar ik op hoopte. Ik ga naar je aanrader kijken! YouTube filmpjes van Noskos heb ik al wel bekeken.

En oja we houden erg van fototjes.
Ben al begonnen met een foto als avatar ;). Zodra ik m'n setup compleet heb zal ik foto's schieten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, nu al!


Zou je me willen vertellen waarom ik voor de Thermoworks Smoke moet gaan? Nadeel dat ik zo snel zie; draden. En niet op voorraad in NL?
De Meater+ komt in vele recensies goed uit de bus en lijkt me qua gebruiksgemak ideaal (niet constant naar de bbq lopen om te checken). Ook schijnt de bijbehorende app heel goed de tijden bij te stellen op basis van de lezingen. Als leek lijkt me zo'n digitaal hulpje wel makkelijk!

Over het Victorinox mes, bedoel je dan dit vleesmes? Ziet er goed uit, ook qua prijs.

Oké, dan ga ik die er ook bij aanschaffen! Goeie tip om ook iets fatsoenlijks voor de kolen te hebben (de goedkope tang die ik al heb).
Het is meer een persoonlijke voorkeur. Ervaring met bluetooth of wireless naar telefoon vreet over het algemeen batterij van je telefoon. Als je zoals ik in nieuwbouw zit kan je het al snel vergeten met het bereik, dat is niet gebaseerd op de meater+, daarvan heb ik ook gehoor dat het vrij ok is maar toch zie ik er nadelen in. Daarbij is de meater nogal dik, vind niet iedereen erg maar staat mij persoonlijk niet zo aan.

De smoke is daarbij zo snel dat je m bij gebrek aan een instant Read thermometer ook daar nog voor zou kunnen gebruiken. Ik heb destijds zelf voor de grilleye pro+ gekozen waar ik echt veel spijt van heb. De hoeveelheid probes was toen handig maar nu ik meer ervaren ben hoeft niet alles meer een probe te hebben.

De smoke heeft natuurlijk wel een ontvanger, je kan dus nog steeds lekker binnen gaan zitten.


Ik heb van Victorinox het 20cm koksmes. Fijne allrounder met een hoog lemmet, wat fijn is voor een hobby kok/beginner.

Daarbij kan ik je zeker het 16cm gebogen uitbeenmes aanbevelen. Dat is denk ik toch wel mijn meest gebruikte mesje.
Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Voor een goedkoop en goed mes zou ik inderdaad ook voor victorinox gaan, kijk anders eens op de website van knivesandtools, die verkopen alleen producten die ze zelf getest hebben en waar ze achter staan. Dan kies je daar een goedkoop exemplaar en zit je sowieso gebakken. Ik zou zelf ook niet meer voor de meater kiezen, ik heb de gewone meater en het bereik is echt belabberd. Ik heb het opgelost door mijn werktelefoon altijd naast de bbq te leggen maar het is niet ideaal dus ik zit wel te denken om een thermoworks smoke te kopen en de meater voor het spit bijvoorbeeld erbij te houden.
Een injectiespuit en spuitfles zijn niet per se nodig volgens mij. Ik heb geen injectiespuit en mis het ook niet. Als spuitfles gebruik ik een oude fles van schoonmaakmiddel die ik door en door gespoeld heb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hoi Nonsens.
Je weet natuurlijk pas of je een injectie spuit mist als je hem gebruikt hebt.
Ik heb ook lang zonder gedaan maar sinds ik er een heb en gebruik vind ik het zeker een welkome toevoeging.
 
voor de spuit, vleesinjector en kwast kan je eens op Ali kijken, duurt wel iets langer maar de prijs is een fractie.

Voor de prijs van de plastic spuit heb je op ali een inox versie.
 
Hoi Nonsens.
Je weet natuurlijk pas of je een injectie spuit mist als je hem gebruikt hebt.
Ik heb ook lang zonder gedaan maar sinds ik er een heb en gebruik vind ik het zeker een welkome toevoeging.

Dat is zeker waar. Maar als je lowbudget wil starten kan je prima zonder volgens mij, het is niet essentieel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da's waar maar ik zou het zeker niet op zij schuiven voor als je wat verder komt en wat wilt experimenteren.
 
Pulled Pork en Brisket injecteer ik sowieso altijd.
 
Patriek, mijn bescheiden mening.
Rustaaaaagh :)

Je hebt een mooie weber, je hebt een starter, je hebt goede briketten en aanmaakblokjes.
Ook een tang is aanwezig.
Een thermometer zou ik er nog bij doen, ik herinner me meater+ als erg duur, en niet iedereen was erover te spreken.
Bovendien zal je dan waarschijnlijk nog een andere nodig hebben om je keteltemperatuur te volgen..
Ik zou dus eerder gaan voor iets als een grilleye, herqs of thermoworks.

Daarna ben je echt al een heel eind, en zie ik de overige dingen echt niet als noodzakelijk.
je wegwerp alu bak zal ik vervangen voor de braadslede van ikea. worden hier op het forum erg veel gebruikt.
Kost (uit mijn hoofd) evenveel als degene die jij gelinkt hebt, maar dan heb je onbeperkt gebruik, gezien hij gewoon in de vaatwasser kan.
Rookplank moet je kopen hier op het forum, zie topic van Frits onder Forum Merchendise..
ikea link: https://www.ikea.com/nl/en/p/koncis-roasting-tin-stainless-steel-50055863/ < ook nog in grotere maten beschikbaar

Ik persoonlijk begon met een Picanha.
Een mooi stuk vlees die je kan grillen, en vervolgens indirect kan laten garen.
Of andersom, 'reversed sear', eerst garen, dan laatste stuk op het directe gooien.
Je hebt er alles al voor (op de thermometer na), en het is heel vergevend als je eens te hoog of te laag zit met je ketel temperatuur.
Steek je thermometer erin, zoek op wat de temp moet zijn, en t lukt altijd.

Injecteren van Pulled Pork is leuk, maar je kan ook beginnen met de simpele pulled pork (site bbq-nl.com), die is ook hartstikke lekker en voor een beginner alsnog spannend genoeg. Kan je daarna nog kiezen om hem wel te injecteren, leer je ook nog eens het verschil.

Bestel vandaag nog een spray hier bij ali en je hebt m eind juni binnen;
HTB1Q8imNzTpK1RjSZKPq6y3UpXak.jpg


Een scherp mes.. ja ik vind dat je die gewoon in huis moet hebben.
Als je die nog niet hebt, zoek dan een mooi blok waar alles in zit.
Slijpertje van de ikea erbij voor die paar euro en je maakt m hartstikke scherp.
Vakantieveilingen heeft op dit moment vaak mooie messen in de roulatie, die kan je met een beetje geluk wel voor 4 euro scoren (excl verzendkosten etc.) https://www.vakantieveilingen.nl/producten/koken-en-tafelen/messenset-bh2504_berlinger-haus.html
Kost je misschien een uurtje en dan heb je er wel een voor de prijs dat je m wilt hebben.
1588762664599.png
 
Volgens mij ben je er wel klaar voor.

Gewoon gaan !

En merk vanzelf wat JIJ mist.

Zelf gebruik ik alleen een thermapen mk4 om te checken of iets gaar is.
Zowel handig bij het grill werk als bij low and slow. Bij dat laatste steekt het ook niet op een paar graden.
Kost een paar centen maar echt een top apparaatje.

Braadslee van ikea is ook top! (Ik heb 3 maten) de middelste gebruik ik het vaakst.

Cheap tangetje voor kolen etc is ook handig.

Wat ik nog wel mis op je lijstje zijn handschoenen !

En nu aan het werk

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het is meer een persoonlijke voorkeur. Ervaring met bluetooth of wireless naar telefoon vreet over het algemeen batterij van je telefoon. Als je zoals ik in nieuwbouw zit kan je het al snel vergeten met het bereik, dat is niet gebaseerd op de meater+, daarvan heb ik ook gehoor dat het vrij ok is maar toch zie ik er nadelen in. Daarbij is de meater nogal dik, vind niet iedereen erg maar staat mij persoonlijk niet zo aan.
[...]
Ik heb van Victorinox het 20cm koksmes. Fijne allrounder met een hoog lemmet, wat fijn is voor een hobby kok/beginner.
[...]
Bedankt voor de argumenten! Gelukkig zijn geen van deze redenen een nadeel voor mij. De Meater+ heeft een veel beter bereik doordat de houder als het ware een versterker/bridge is. Ik woon in een simpel huisje en ben maximaal 20 meter van de probe af, dus dat komt zeker goed.

Het mes van Victorinox ga ik waarschijnlijk kopen!
 
Voor een goedkoop en goed mes zou ik inderdaad ook voor victorinox gaan, kijk anders eens op de website van knivesandtools, die verkopen alleen producten die ze zelf getest hebben en waar ze achter staan. Dan kies je daar een goedkoop exemplaar en zit je sowieso gebakken. Ik zou zelf ook niet meer voor de meater kiezen, ik heb de gewone meater en het bereik is echt belabberd. Ik heb het opgelost door mijn werktelefoon altijd naast de bbq te leggen maar het is niet ideaal dus ik zit wel te denken om een thermoworks smoke te kopen en de meater voor het spit bijvoorbeeld erbij te houden.
Een injectiespuit en spuitfles zijn niet per se nodig volgens mij. Ik heb geen injectiespuit en mis het ook niet. Als spuitfles gebruik ik een oude fles van schoonmaakmiddel die ik door en door gespoeld heb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ook jij bedankt voor je reactie! Goeie tip van de oude spuitfles van schoonmaak.
 
[...]
Een thermometer zou ik er nog bij doen, ik herinner me meater+ als erg duur, en niet iedereen was erover te spreken.
Bovendien zal je dan waarschijnlijk nog een andere nodig hebben om je keteltemperatuur te volgen..
Ik zou dus eerder gaan voor iets als een grilleye, herqs of thermoworks.

[...]
je wegwerp alu bak zal ik vervangen voor de braadslede van ikea. worden hier op het forum erg veel gebruikt.
Kost (uit mijn hoofd) evenveel als degene die jij gelinkt hebt, maar dan heb je onbeperkt gebruik, gezien hij gewoon in de vaatwasser kan.
[...]
Injecteren van Pulled Pork is leuk, maar je kan ook beginnen met de simpele pulled pork (site bbq-nl.com), die is ook hartstikke lekker en voor een beginner alsnog spannend genoeg. Kan je daarna nog kiezen om hem wel te injecteren, leer je ook nog eens het verschil.
[...]
Slijpertje van de ikea erbij voor die paar euro en je maakt m hartstikke scherp.
Vakantieveilingen heeft op dit moment vaak mooie messen in de roulatie...[...]
Weer een topreactie, bedankt!

Over de Meater+, die voorziet in 2 sensors; eentje in het vlees en eentje die aan de kop van de probe, buiten de vlees de temp in de barbecue meet. Daarnaast zit er ook een thermometer in de kap van de Weber. Dus ik denk dat dit wel goed moet komen!

Braadslee ga ik zoeken bij de Ikea! Als er tenminste niet weer een ellenlange file staat (nu met dat Corona gedoe). Goeie tip!

De injectiespuit pak ik maar meteen mee, want ik probeer wat ik maak altijd meteen optimaal doen. Ik kan me voorstellen dat een pulled pork anders net te droog wordt. Ook zal de injectie extra smaak geven uiteraard. Die spuit is gelukkig ook echt niet duur.

Een messenslijper is ook een idee. Stom dat ik ze zelden zie bij anderen, volgens mij blijft iedereen maar nieuwe messen kopen. Zag wel dat een fatsoenlijke >50 Euro kost. Ik denk dat ik voor nu alleen die ene koksmes koop.
En over vakantieveilingen; volgens mij is dat allemaal B-stock en/of slechte kwaliteit. Sommige merken lijken na wat onderzoek alleen bedacht om de indruk te wekken van luxe, met een hoge adviesprijs, maar vervolgens enkel op veilingssites en andere rare sites te vinden zijn. Ook het systeem van bieden lijkt "fishy", zou goed kunnen dat er een systeem met nepbieders achter zit. Nee hierbij denk ik vaak "te goed om waar te zijn".
 
Dit is trouwens de BBQ die ik gekocht heb via Marktplaats voor 100 Euro. Inclusief starter en zakken kolen. Goeie deal denk ik!
Weet iemand uit welk jaar deze komt? Ik weet alleen dat het een Weber Original Kettle (Premium) 57cm is.

IMG_5471.jpg
IMG_5472.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan