BasBQ
Beef en Steak

Low 'n Slow Chicken

O

Olivetomato

Gast
Allereerst bedankt voor het warme welkom!

U wilde foto's? U krijgt foto's.

Poging vier op de WSM. Ik heb het voor deze vierde en laatste keer wederom 'eenvoudig' op kip gehouden maar ik kan u zeggen, wij waren vanavond dermate tevreden met het resultaat dat ik mezelf officieel als geslaagde bestempel van de 'chicken academy'.
Maar... We lopen vooruit op de zaken.

Overigens, onderstaande zal voor velen van jullie gesneden koek zijn, voor mij is het nog steeds een avontuur, dus vergeef me als dingen wel heel vanzelfsprekend zijn.

Vrijdag begon e.e.a met de aanschaf van een zak Green Egg Lump Charcoal en Hickory Wood Chunks bij de proBBQshop. Ik had alleen nog maar wat houtskool van de Boni staan en Gerard had me al verteld dat dat eigenlijk rommel is. Ik kwam er overigens daarstraks achter dat ik nog wel degelijk wat wood chunks in de schuur had staan... Nou ja, ze eten geen brood.

Zaterdag begonnen met het maken van de Marinade. Deze heb ik uit het boek 'Low & Slow: Master the Art of Barbecue in 5 Easy Lessons' van Gary Wiviott gehaald en betrof de Southwest Marinade. Plantaardige olie, limoensap, Poblano of Anaheim pepers (uiteindelijk heb ik Chipotle pepers gebruikt omdat ik eerdergenoemde niet in de kast had staan) en verder nog een beetje azijn, komijnzaad en fijngehakte koriander.

Vandaag ben ik rond een uur of 2 begonnen met de kip klaarmaken. Uit de marinade halen, droogdeppen en vervolgens inwrijven met een beetje zout en peper,



Daarna was het tijd om de WSM te vullen met houtskool. Ook hierbij hou ik eerdergenoemd boek aan, waarbij de vulring voor iets minder dan de helft gevuld wordt, vervolgens leg je er een stuk of drie woodchunks op en dat dek je nog eens af met een dun laagje houtskool, waarna hij voor iets meer dan de helft vol zit.
Je kan zien (en volgens mij ook ruiken) dat de kwaliteit van dit houtskool vele male beter is dan wat ik voorheen gebruikte.


de ring is voor de helft gevuld met houtskool

Dan is het tijd voor de Chimney


De hele santekraam onder het toeziend oog van de Texas Lone Star

Uitstrooien over de houtskool in de WSM


de hete kooltjes netjes verdeeld over de rest

Even wachten tot het vuur mooi regelmatig brand en vervolgens het middengedeeltje erop geplaatst


Dat ziet er volgens mij prima uit, nu alleen nog een paar woodchunks erop

Kip erop


Bleekscheten

En hollen maar met die handel. Vervolgens mag je van mijnheer Wiviott niet meer kijken omdat het constant openen van het deksel de temperatuur be?nvloed. Nu zal dat met kip neem ik aan niet zo'n probleem zijn? Maar ik kan met voorstellen dat je met bijvoorbeeld een brisket zoveel mogelijk op een constante temp. wilt zitten en ik neem aan dat dat zijn punt is. Hoe dan ook, ik ben er braaf vanaf gebleven. Heb wel de temperatuur in de gaten gehouden. Ook dat is met kip niet zo'n issue natuurlijk, maar aangezien de temperatuur redelijk constant op de 300F bleef hangen, heb ik besloten om maar eens met de ventilatieschuifen te gaan spelen. Ik heb de onderste drie allemaal ongeveer een kwart gesloten, en...  Lo, and behold!!! De temperatuur zakt haha! (oh wat ben ik goed  :p )


Kijk toch eens, rond de 270F na wat gepriegel met de ventilatie. Ik doe het er nu maar voor...

En dan is het wachten... Aardappels schillen, sperziebonen breken... Daar zal ik maar niet over uitwijden.

En dan, na een goeie anderhalf uur is het moment supr?me aangebroken. Het deksel gaat van de WSM en.....
Prachtig!! Ze zien er mooi bruin uit en het sap wat eruit komt is goed helder van kleur. Hort met de geit, eehh, kip!!


Toch???

En ja, smaaktests bewijzen het :) Ik ben geslaagd voor 'die kippie'! De marinade is goed te proeven (tenminste, ik proef de pepers nauwelijks terug, dat is wel jammer). De rooksmaak is overduidelijk aanwezig en de kip is heerlijk sappig. Wat mij betreft in alle opzichten een geslaagde exercitie dus! Op naar de Baby Backs :)


 
Het ziet er erg lekker uit, en kip is altijd een fijn stukje vlees.
 
Ziet er prima uit hoor! Ik weet dat je het boek volgt maar goede kokosbriketten vind je WSM ook heerlijk!
 
Olivetomato zei:
En dan, na een goeie anderhalf uur is het moment supr?me aangebroken. Het deksel gaat van de WSM en.....
Prachtig!! Ze zien er mooi bruin uit en het sap wat eruit komt is goed helder van kleur. Hort met de geit, eehh, kip!!
Ondanks dat je low and slow ging is 1,5u toch nog redelijk snel, mogelijk heb je toch wat langer dan je denkt rond of boven de 150C vertoefd?
De kippetjes zien er wel smaakvol uit  :)
 
Stuur maar door, ik zit er klaar voor!
 
ik had ze graag even bij je willen komen proeven en testen :)
 
RedFox zei:
Ondanks dat je low and slow ging is 1,5u toch nog redelijk snel, mogelijk heb je toch wat langer dan je denkt rond of boven de 150C vertoefd?
De kippetjes zien er wel smaakvol uit  :)

Redfox.... Hij heeft inderdaad zeker een half uur rond de 150C gezeten voordat ik besloot om maar eens met de schuiven te gaan spelen. 'Het boek' vermeld uitdrukkelijk dat je de eerste twee hoofdstukken (recepten) met je fikken van de schuiven af moet blijven, maar ik wilde nu toch wel eens weten wat dat geregel met de schuiven met je temp. doet. Overigens geeft 'Het boek' aan dat dit recept met anderhalf uur klaar is.

Volgens mij leun ik best wel zwaar op het 'het boek' h? :)
 
Dat zijn heerlijke kippetjes!!! :D
 
De heer Wiviott is nogal overtuigd van zijn eigen gelijk, maar heeft dat niet altijd ;)
 
Ziet er smaakvol uit! Die lust ik wel.
 
Ziet er erg lekker uit.
 
noskos zei:
De heer Wiviott is nogal overtuigd van zijn eigen gelijk, maar heeft dat niet altijd ;)

Haha ja, het heeft inderdaad een erg hoog "my way, or the highway" gehalte. Ik zie het maar als een hulpmiddel om de basis onder de knie te krijgen en daarna wordt de heer Wiviott bedankt voor de moeite :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan