Ik merk dat ik steeds vaker dit gerecht wil aanraden, maar dat ik het toen heb opgeschreven in een High & Fast post, en die gaan nog al eens verloren met de tijd..
Dus hier een deel van het verslag toen, maar uitgeschreven als recept.
Dit recept is van de BGE site.
Vitello Tonnato
Ingredienten 'vitello'
| Ingredienten voor de rub
| Ingredienten tonijnsaus
| Ingredienten garnering
|
Extra nodig;
Rookhout (snippers is genoeg, het is licht gerookt), smaak naar keuze: hickory doet het goed volgens BGE, @Sander72 en ik zijn team Kers.
Optioneel; snijmachine voor mooie dunne plakken vlees
Bereiding
- Stel je BBQ in op 100 graden, indirect.
2. Haal intussen de kalfsmuis uit de koelkast. Meng alle ingrediënten voor de rub door elkaar en wrijf het vlees rondom in met de rub.
3. Strooi de rookchips op het vuur en leg de kalfsmuis indirect op de bbq. Sluit de deksel en gaar de kalfsmuis in ongeveer 50 minuten tot een kerntemperatuur van 52 graden. (hier dus bijna klaar)
4. Haal de kalfsmuis van de BBQ en laat afkoelen. Wikkel eventueel in vershoudfolie en bewaar tot serveren in de koelkast. (dit mag ook tot de volgende dag zijn!!)
5. Maak de tonijnsaus. Laat hiervoor de tonijn en de kappertjes uitlekken en mix met de overige ingrediënten voor de saus met een vork door elkaar. De saus mag nog een beetje grof van structuur zijn. Breng de saus op smaak met peper en zout en bewaar tot serveren afgedekt in de koelkast.
6. Snijd voor het serveren van de vitello tonnato de kalfsmuis in mooie dunne plakjes. Laat de kapperappeltjes en de kappertjes uitlekken en halveer de helft van de kapperappeltjes in de lengte. Verdeel de gemengde sla en hierover plakjes kalfsmuis over de borden. Garneer met de tonijnsaus, de hele en gehalveerde kapperappeltjes en de kappertjes en rasp de helft van de citroenschil er overheen.
Ik houd over Sander, wat moet ik daar nou weer mee?
In porties invriezen, en je middag boterham mee verrijken.
De volgende zijn hier al de revue gepaseerd;
Broodje Vitello tonnato (duh)
Broodje licht gerookte kalfsmuis met mosterdmayonaise en sla. < Super lekker hier een blijvertje;