BasBQ
Beef en Steak

Licht gerookte eendenborst met spaanse twist

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Afgelopen winter heb ik onderstaand recept in de pan/oven gemaakt. Moet dus ook op de Q kunnen. Had ook nog een restje spaanse BBQ vuurkruiden (olijfhout en kruiden) om te roken.

IMG_4851.JPG



Topping gemaakt van spaanse peper, teen knoflook, munt en rozemarijn en olijfolie

Twee eendenborstfilet op de vetkant ingekerft en ingerubt met knoflook- en 5 kruiden poeder
Q klaar gemaakt voor roken met een dome temp van 120 C.
Envelopje gemaakt voor te roken..

IMG_4852.JPG


Eendjes en groenten laten roken (komt weinig rook vandaan) tot een kerntemperatuur van de duckie van 48 C. Duck ff apart gelegd en afgedekt.
Ondertussen een bak houtskool opgestookt. Deze erbij geknikkerd en opgestookt tot 180 C..

IMG_4854.JPG


Groenten afgegrild. Daarna de eendenborstfilets afgegrild to een kern van 54 -56 C. Eerst de vetkant (buren hebben de brandweer gebeld ;) :ROFLMAO: ) en daarna de vleeskant. Dit gaat erg hard in temp verloop. Thermapen brengt redding.

IMG_4855.JPG


Leg je alles netjes op een bord, wordt alles rood van de sap uit de puntpaprika.

IMG_4856.jpg
IMG_4857.jpg
IMG_4859.JPG


Samenvattend:
- Prima recept.
- Effect van de gebruikte rookhout/kruiden is marginaal. Wel terug te proeven op de courgette. Next time appelhout
- Topping had wat meer munt mogen bevatten
- Witte frisse wijn erbij is goede keuze. Zeker gezien de stevige kruiding en topping.
- Had weer gesmaakt.
 
Mooie plaatjes hoor, fijne gerechten zo ik had het graag geproefd :D

Ik kan het mis hebben, maar is het niet de bedoeling dat je het envelopje met rookhout direct op de kolen legt ? zo krijgt het rookhout nauwelijks warmte en kan dus ook niet roken ..

Ik gebruik zelf een rook box en die gaat ook direct op de briketten / kolen.
 
Mooie plaatjes hoor, fijne gerechten zo ik had het graag geproefd :D

Ik kan het mis hebben, maar is het niet de bedoeling dat je het envelopje met rookhout direct op de kolen legt ? zo krijgt het rookhout nauwelijks warmte en kan dus ook niet roken ..

Ik gebruik zelf een rook box en die gaat ook direct op de briketten / kolen.
Ha Wilco, beiden zijn mogelijk.
Ik leg de envelop meestzl op het rooster. Waarom 🤔, wellicht voor wat beheersing.duurt inderdaad wat langer eer je rook krijgt.
Chunks en natte chips gaan wel direct.
 
Ha Wilco, beiden zijn mogelijk.
Ik leg de envelop meestzl op het rooster. Waarom 🤔, wellicht voor wat beheersing.duurt inderdaad wat langer eer je rook krijgt.
Chunks en natte chips gaan wel direct.

Dankje voor de verduidelijking (y).
 
Ziet er heerlijk uit 😋 Kan ook niet anders dan dat het gesmaakt heeft! Dat afgrillen van vet ken ik 😂 Vorige week op de camping stond iedereen vrij snel bij me om te kijken wat er gaande is 🙈
 
Hopelijk is de brandweer niet aangeschoven en hebben jullie genoten 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan