BasBQ
Beef en Steak

Leo zout

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Goedendag, vorige week volgens een oud recept mijn buikspek met Leo-zout in de koelkast gedaan...

Het is al lang geleden, dus ik denk, even checken op het forum.

forum is erg verandert, en op 1 of andere manier, kan ik draadjes over Leo-zout en het maken van bacon niet goed terug vinden.

Wordt “Leo-zout” nog wel gebruikt en toegepast? Of zijn de inzichten daarin verandert?

hoor het graag
 
Ha ThrowonD, ik had een oud recept geprint in mijn mapje zitten.
Voor 1,5 kg varkensbuik heb je 24 g Leo-zout en 32 g Zeezout nodig.
Helpt je dit zo op weg?

Leo-zout raakt langzaam aan een beetje op. Colorozo is veel makkelijker verkrijgbaar.
Daarom is het standaard-recept hier omgeschreven naar Colorozo kleurzout.
 
Laatst bewerkt:
Het recept klopt wel... daar ben ik niet bang voor...
Maar begrijp nu hoe het in elkaar steekt...

nou even hier op Aruba zoeken of ik dat Colorozo zout kan vinden.
 
nou even hier op Aruba zoeken of ik dat Colorozo zout kan vinden.

Een stuk makkelijker dan Leo-zout denk ik! Succes man!

PS volgens mij gebruiken alle slagers het ook en komt het standaard in 25 kg zakken dus als je lief glimlacht moet dat lukken!
 
Het recept klopt wel... daar ben ik niet bang voor...
Maar begrijp nu hoe het in elkaar steekt...

nou even hier op Aruba zoeken of ik dat Colorozo zout kan vinden.
Ik heb nog voor ongeveer 60.000 varkensbuiken ( het kan iets minder zijn, maar niet veel 😬) Leo-zout in huis, alleen denk ik dat het een erg prijzig verhaal wordt om op te sturen..... Maar als je ooit in Nederland bent, voel je vrij om wat op te halen.
 
Even voor alle lezers.
Pink Salt en het daaruit gemaakte Leo zout mag niet verkocht worden in de EU.
Volgens de EU richtlijnen mogen we alleen Colorozo gebruiken, vandaar dat wij Pink Salt en Leo zout niet (meer) propaganderen.
De berekeningen voor Colorozo zijn hier makkelijk terug te vinden.
Desktop en laptop:
bovenaan de forumpagina onder de oranje balk:

Nieuwe berichten Vind onderwerpen Volgen Zoek forums Markeer forums als gelezen Colorozo Berekenen

zie ook onderstaande link


Mocht je het op je mobiel willen vinden dan staat de link naar Colorozo berekenen onderaan in het hoofdmenu, (de 3 horizontale streepjes linksboven naast het forumlogo)
 
Laatst bewerkt:
Ewald, misschien een goed punt om dat toe te voegen aan het colorozo zout topic!
dan vinden mensen het ook als ze zoeken op Leo zout!
 
Ewald, misschien een goed punt om dat toe te voegen aan het colorozo zout topic!
dan vinden mensen het ook als ze zoeken op Leo zout!

Dat staat er al sinds september, en in het starttopic onderaan als aanvulling vetgedrukt en als laatste bericht.

 
Dat staat er al sinds september, en in het starttopic onderaan als aanvulling vetgedrukt en als laatste bericht.

Dan heb ik daar dus ook overheen gelezen 😅 net als de starter van de thread..
 
Het recept klopt wel... daar ben ik niet bang voor...
Maar begrijp nu hoe het in elkaar steekt...

nou even hier op Aruba zoeken of ik dat Colorozo zout kan vinden.
Misschien dat pink salt een stuk makkelijker is vanwege de ligging tov de VS?
 
Dan heb ik daar dus ook overheen gelezen 😅 net als de starter van de thread..

Het zoeken werkt ook niet echt prettig.
Het forum zoekt bij mij eerst op datum en dan op de zoekcriteria.
Dus als je Leo zout intikt zoekt hij alles met Leo en zout en Leo zout maar wel op datum volgorde.
Iets over specifiek Leo zout wat 10 jaar geleden is geplaatst komt dan pas ergens op pagina 10 in de zoekresultaten.
Na 10 pagina's Zout en Leo bijvoorbeeld. Marc onze webmaster is daar naar aan het kijken of dat verbeterd kan worden.
 
Misschien dat pink salt een stuk makkelijker is vanwege de ligging tov de VS?
Dat klopt, VS <> EU.
Aan de andere kant van de grote plas mogen ze wettelijk wel met Pink Salt spelen.
Pink salt (6% Nitriet) is 10 x geconcentreerder dan Colorozo (0,6% Nitriet), dus in de USA kun je de Colorozo berekening wel gebruiken maar de hoeveelheid Colorozo die er staat door 10 delen. 25 gram Colorozo per kilo wordt dan 2,5 gram Pink Salt per kilo.
Leo zout (3% Nitriet) is in de USA naar mijn weten ook niet bekend, en ga ik ook niet verder behandelen
 
colorozo = 0.6% nitriet.
leozout = 3% nitriet
pink salt = 6% nitriet

Maw MAXIMAAL:
- 0.5% leozout
- 0.25% pinksalt
- 2.5% colorozo
Zo voldoe je nog steeds aan de EU richtlijnen.

Dus het recept van Sander is eigenlijk niet meer actueel aangezien je 1,6% leo zout gebruikt.
Ha ThrowonD, ik had een oud recept geprint in mijn mapje zitten.
Voor 1,5 kg varkensbuik heb je 24 g Leo-zout en 32 g Zeezout nodig.
Helpt je dit zo op weg?

Leo-zout raakt langzaam aan een beetje op. Colorozo is veel makkelijker verkrijgbaar.
Daarom is het standaard-recept hier omgeschreven naar Colorozo kleurzout.

Dit recept zou dus moeten zijn, 7.5g leo zout 48,5g zeezout.
Dan behoud je de 3,7% zout uit het beginrecept.
 
@Stijn en @Ewald even voor alle zekerheid, ik heb de hulpvraag van @ThrowonD denk ik verkeerd geïnterpreteerd. Zoals ik die vraag las zat hij nog met Leo-zout en was hij op zoek naar oudere berichten daarover. Omdat ik altijd graag help heb ik even vlot die oude getallen opgezocht. Ik heb zelf ook jaren met dat Leo-zout gewerkt, gewoon omdat ik het toen had liggen.

Het is niet mijn bedoeling geweest om dat als 'mijn' recept te brengen. Ook wil ik helemaal geen nieuwe discussies opstarten over die EU-regels en het gebruik van welk zout dan ook. Ik kan me heel goed in al het werk van Ewald vinden en steun van harte de lijn die hier is gekozen om te adviseren te pekelen met makkelijk in NL verkrijgbaar Colorozo. Het nieuwe 'standaard-recept' hier op het Genootschap is prima en heel duidelijk en heel degelijk onderbouwd. Dus laten we dat ook gewoon zo blijven gebruiken.
 
@Stijn en @Ewald even voor alle zekerheid, ik heb de hulpvraag van @ThrowonD denk ik verkeerd geïnterpreteerd. Zoals ik die vraag las zat hij nog met Leo-zout en was hij op zoek naar oudere berichten daarover. Omdat ik altijd graag help heb ik even vlot die oude getallen opgezocht. Ik heb zelf ook jaren met dat Leo-zout gewerkt, gewoon omdat ik het toen had liggen.

Het is niet mijn bedoeling geweest om dat als 'mijn' recept te brengen. Ook wil ik helemaal geen nieuwe discussies opstarten over die EU-regels en het gebruik van welk zout dan ook. Ik kan me heel goed in al het werk van Ewald vinden en steun van harte de lijn die hier is gekozen om te adviseren te pekelen met makkelijk in NL verkrijgbaar Colorozo. Het nieuwe 'standaard-recept' hier op het Genootschap is prima en heel duidelijk en heel degelijk onderbouwd. Dus laten we dat ook gewoon zo blijven gebruiken.

Prima Sander,
Kleine aanvulling, het Nitrietgehalte van het oude recept met Leo zout bevat 480 ppm Nitriet wat een beetje te veel is zelfs voor de USA (USDA) standaard (EU max. 150 ppm Nitriet, USA max. 200 ppm Nitriet)
 
@Stijn en @Ewald even voor alle zekerheid, ik heb de hulpvraag van @ThrowonD denk ik verkeerd geïnterpreteerd. Zoals ik die vraag las zat hij nog met Leo-zout en was hij op zoek naar oudere berichten daarover. Omdat ik altijd graag help heb ik even vlot die oude getallen opgezocht. Ik heb zelf ook jaren met dat Leo-zout gewerkt, gewoon omdat ik het toen had liggen.

Het is niet mijn bedoeling geweest om dat als 'mijn' recept te brengen. Ook wil ik helemaal geen nieuwe discussies opstarten over die EU-regels en het gebruik van welk zout dan ook. Ik kan me heel goed in al het werk van Ewald vinden en steun van harte de lijn die hier is gekozen om te adviseren te pekelen met makkelijk in NL verkrijgbaar Colorozo. Het nieuwe 'standaard-recept' hier op het Genootschap is prima en heel duidelijk en heel degelijk onderbouwd. Dus laten we dat ook gewoon zo blijven gebruiken.
Sander, mijn reactie was totaal niet om jou af te breken maar om de TS op weg te helpen met de correcte waardes.
 
Prima Stijn, no hard feelings! We doen allemaal ons best.
 
Terug
Bovenaan Onderaan