BasBQ
Beef en Steak

Langzaam gegaarde buikspek, gelakt met appelstroop en five spices

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Afgelopen week in een restaurant  gegeten... Daar heb ik de meest heerlijke buikspek gehad.
Nu zou ik die natuurlijk graag klaar maken en het liefst in de WSM.

Nu heb ik al eens buikspek op de WSM gemaakt en vind ik hier ook veel recepten, maar dit neigt toch allemaal meer naar bacon maken.

Dit was heel zachte buikspek, met een mooie bark.

Als jullie tips of recepten hebben.... Graag.
 
Was net bij Sligro voor mooie zalmzijdes (later meer hierover) en wilde daar graag buikribben kopen, met name door die heerlijke foto's van Bidle met zijn 3-2-1 sessies. Er lagen helaas geen buikribben dus ik heb even gevraagd aan de slagert of 'ie me daaraan kon helpen... eerst verwees hij naar de vriezer waar baby-backs lagen maar daar zat haast geen vlees aan.

Toen sprak hij de magische woorden: "maar ik heb achter nog wel een stuk liggen..."

Hij kwam met een varkenslende en heeft daar de buikribben uit gesneden en aan de buitenkant het zwoerd verwijderd. Nu heb ik dus een stuk van +4 kilogram met prachtig veel vlees erop. Alleen kan ik die nu niet als 'gewone' buikribbetjes bereiden op z'n 3-2-1's. Vorige week Porchetta gegeten en dat was zalig, maar nu dacht ik wellicht als breakon maar dan dus nog met de ribben erin...

Hoe kan ik dit mooie projectje nou goed aanpakken?

PS ik heb het stuk in de vriezer gelegd dus heb nog alle tijd om iets moois te bedenken.
 
Heb nog steeds geen goed recept weten te vinden die deze ingredi?nten combineert...
dus denk dat ik zelf maar eens iets ga proberen, hebben jullie nog goede tips?

Zat voor de marinade te denken aan (per 1000gr buikspek):
- 1,5 eetlepels 5 spices
- 1 eetlepel donkere basterdsuiker
- 4 soy saus
- 2 eetlepels water
- 2 tl chilli flakes
- 4 gram nitrietzout (colorozo)

dit dan 3 dagen marineren (zelfde als Walchers Gilden Spek)

voor de lak zat ik te denken aan appelstroop en sinaasappelsap, ongeveer 50gr op 1 dL.

hebben jullie nog goede idee?n, of zou je dingen anders doen?
ik hoor het graag.
 
heb zojuist 400gr buikspek volgens hierboven in de marinade gezet... ga het gewoon eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan