BasBQ
Beef en Steak

Langere tijd een constante temp?

 

DeNnZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo allen,


Ik ben momenteel aan het overwegen om in de toekomst een Primo Oval XL aan te schaffen.
Nu vraag ik me iets af; Je leest vaak dat het met een Kamado mogelijk is om voor langere tijd aaneengesloten een constante temperatuur te houden.

Is dit daadwerkelijk goed mogelijk?
Kan deze bijvoorbeeld 7+ uren zonder interventie een constante temperatuur houden?
Ik zou graag voor iets langere tijd van huis af willen kunnen zonder dat mn Q uitdooft of dat mn vlees affikt..
Ik heb het dan trouwens over Low & Slow temperaturen.
Wat zijn jullie bevindingen wat dit betreft?

Bedankt vast!

 
Ik red met me primo ook wel 24 uur.
 
Mike v R zei:
Ik red met me primo ook wel 24 uur.

Ook zonder al die elektronica die velen van ons gebruiken?
 
Langere perioden zonder bijvullen op constante temperatuur, das precies waar keramische Q's goed in zijn.
En mocht je nu helemaal zeker willen zijn dat de temperatuur gelijk blijft, gooi je er gewoon nog een regelaar (heatermeter, digiQ, iets) bij achter.
Maargoed als je zo'n regelaar gebruikt kun je met een smokey mountain ook wel 7 uur lang een constante temperatuur halen.
Voordeel van een keramische is dat hij extreem goed geisoleerd is en daardoor weinig warmte verliest, dus weinig verbruikt en erg stabiel is qua temperatuur.
Persoonlijk zou ik zelf niet bij me ei weglopen en 7 uur later pas terugkomen, ondanks dat hij super stabiel is. (Met me digiq daarentegen, durf ik het wel aan) Ondanks dat ik soms gewoon 5 uur lang geen aanpassing hoef te doen voor de temperatuur regeling, kweenie, zal misschien de controle-freak in me zijn.
 
SilverFox zei:
Langere perioden zonder bijvullen op constante temperatuur, das precies waar keramische Q's goed in zijn.
En mocht je nu helemaal zeker willen zijn dat de temperatuur gelijk blijft, gooi je er gewoon nog een regelaar (heatermeter, digiQ, iets) bij achter.
Maargoed als je zo'n regelaar gebruikt kun je met een smokey mountain ook wel 7 uur lang een constante temperatuur halen.
Voordeel van een keramische is dat hij extreem goed geisoleerd is en daardoor weinig warmte verliest, dus weinig verbruikt en erg stabiel is qua temperatuur.
Persoonlijk zou ik zelf niet bij me ei weglopen en 7 uur later pas terugkomen, ondanks dat hij super stabiel is. (Met me digiq daarentegen, durf ik het wel aan) Ondanks dat ik soms gewoon 5 uur lang geen aanpassing hoef te doen voor de temperatuur regeling, kweenie, zal misschien de controle-freak in me zijn.

Goed om te weten bij het maken van een goede keus, dank je wel!
 
Ik heb met hulp van de heatermeter de 34 uur gehaald op mijn ei, met 1 lading houtskool.
Vlees was niet meer geschikt voor consumptie, maar het gaat om het idee  :))

Mac
 
Ff reageren op je eerste zin:
Stoppen met overwegen, DOEN krijg je echt geen spijt van.
 
Ik wil hier niet de betweter/spelbreker zijn maar pulled porc op een 57cm weber met de "snake" methode haalde ik in het verleden 13 uur dus dat  is ook erg goed te doen.

Ligt er ook aan waar je Q staat (uit de wind b.v) en welke briketten je gebruikt

En met een temperatuur regelaar is het helemaal een makkie  ;)

Succes met de aanschaf
 
maroc zei:
Ik wil hier niet de betweter/spelbreker zijn maar pulled porc op een 57cm weber met de "snake" methode haalde ik in het verleden 13 uur dus dat  is ook erg goed te doen.

Ligt er ook aan waar je Q staat (uit de wind b.v) en welke briketten je gebruikt

En met een temperatuur regelaar is het helemaal een makkie  ;)

Succes met de aanschaf


Welke temperatuur regelaar bedoel je?
 
Maroc +1
Heb op een 57 cm kettle eveneens op oudejaarsdag PP gemaakt (2x 2.4 kg ongeveer in 1 keer erop), stond een bak met wind, kettle redelijk onbeschut en het was vrij koud. Met een snake van 2-2-1 bleef de temperatuur te laag naar mijn gevoel, dus iets dikkere snake van gemaakt (2-2-2-1). Na dik 12 uur amper 1/3 cirkel van de snake weg, dus genoeg tijd over.
Eerder ook PP gemaakt in dezelfde kettle (2.2kg), waarbij de kettlebin de schuur stond en dus beschut, met een snake van 2-2-1 prima op temperatuur ongeveer 14 uur, eveneens minder dan de helft weg.
(Dit was met de long lasting briketten van weber, enige die op die momenten beschikbaar waren)

@hans: een temperatuur regelaar als bijvoorbeeld een digiq / heatermeter
 
Maar een regelaar aansluiten op een 57 Kettle is dan weer niet zo eenvoudig... Toch?
 
Abraham zei:
Maar een regelaar aansluiten op een 57 Kettle is dan weer niet zo eenvoudig... Toch?

Wat ik begrepen heb moet dat wel kunnen. Zal vast bij b.v. vuur en rook wel iets over te vinden zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan