BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Hoi allemaal,

Volgend weekend wil ik een lamsbout van 1,5 kg gaan bereiden op de KEG.
Nu Twijfel ik tussen een stuk met been of zonder been. Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen of nadelen zijn.

Daarbij ben ik aan het kijken of ik rookhout kan/moet toevoegen. Heb momenteel nog hickory en cherry liggen.
Ga denk ik voor het recept lamsbout op Marokkaanse wijze uit het boek hete kolen.

Alvast bedankt.
 
Met been, geeft meer smaak af. Inkepingen maken, knoflook en rozemarijn erin, olijfolie met pezo erover en knallen.
 
Met of zonder bot maakt voor mij niet zoveel verschil in smaak, de laatste jaren neem ik zonder bot.
Het voordeel van zonder bot is dat je hem makkelijker aan kunt snijden het nadeel is dat je hem op moet binden of in een rolladekous moet proppen.
Met bot staat wel leuk voor de presentatie, dat dan weer wel.

Lamsbout maak ik bijna altijd met muntsaus, als je die goed maakt is het zo'n mooie begeleider bij het vlees.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6540.0
 
Van het bot kan je weer heerlijke soep trekken.
 
Het gaat dus met bot worden met munt saus. Twijfel nog wel tussen de Marokkaanse variant of met rozemarijn/knoflook.

Iemand nog tips voor welk rookhout het beste bij lamsbout past?
 
Ik zou voor rookhout kiezen voor Pecan, of als je een wat sterkere rooksmaak wil zou ik Mesquite nemen.
veel succes.
 
Houd bij het toevoegen van om het even welke houtsoort rekening met het feit dat een te sterke rooksmaak je muntsaus om zeep kan helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan