Beef en Steak

Koudrookgenerator (cilinder)

meinonA

Stoker
Ik ben bezig met het maken van een koudrookgenerator.
Er wordt gezegd dat het niet wordt aangeraden om daar houtsnippers voor te gebruiken maar mot.
De aansluiting op een rookkamer en de luchtpomp heb ik al.

Helaas is houtmot niet zo goed verkrijgbaar waar ik woon, maar snippers wel. Kan ik dmv een gloei element met regelaar het voor elkaar krijgen om de snippers brandende te houden en op die manier toch koud te kunnen roken?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

• Leuk
Waarderingen: wil
Ga je een venturi rookgenerator bouwen? Omdat je een luchtpompje hebt. Want daar kunnen zeker snippers in.

Ga je een venturi rookgenerator bouwen? Omdat je een luchtpompje hebt. Want daar kunnen zeker snippers in.
Klopt. Blij dat je dat zegt. Ik had iemand benadert op FB die dit had gemaakt en op YouTube had gezet en die zij dat je echt mot nodig hebt.

Bedankt voor de info, dan maak ik gewoon een "normale".
Heb je een suggestie watvoor cilinder ik kan gebruiken die groter is als een Senseo bus?
Ik heb een recept gevonden voor rookworst die 24 uur koud gerookt moet worden.

Venturi’s geven heel veel meer rook af dan de cold smoke generators die hier over het algemeen gebruikt worden.

Dat heeft best wel wat invloed op de rooktijden. Met een smoke tube met pellets heb je ook heel veel meer rook en daardoor minder tijd nodig omdat het anders al snel te veel wordt.

Heb je dit draadje gelezen? https://www.bbqgenootschap.nl/threads/venturi-smoker.9262/

Deze is ook interesse over de plaats van het pijpje. https://www.meatsandsausages.com/smokehouse-plans/smokehouse-smoke-generator

Ik weet dat er een site is met een heel mooi ontwerp. Maar het is jaren geleden dat ik me in die dingen heb verdiept.
Als je op venturi smoker googled kom je iig een schat aan info tegen. En allemaal met chips 😉

Ben benieuwd of je later nog achter die site komt.
Ik las net iets over een onvolledige verbranding. Om even een zijstapje te maken, zijn er negatieve effecten van het gebruik van pellets ipv snippers of zaagsel? Heb je bijvoorbeeld een dikkere bittere rook als je pellets gebruikt tov chips?

Geen idee, gewoon proberen, handje pellets er in en gaan 😁

Kijk aan, toevallig vorige week ook een Venturi-smoker aangeschaft via MP en moet me er nog in verdiepen. Ik wil hem voor koudroken gebruiken.
Dat de rooktijden aangepast moeten worden, vermoedde ik al. Is dat een kwestie van uitproberen @noskos ? Of zit er een wetenschap achter.

Vooral proberen 😁 Er zijn zoveel variaties mogelijk. Dus niet allemaal dezelfde hoeveelheid rook.

Ik heb mijn eigen home made koudrook en warmrook generator. Heb ik dik 10 jaar aan zitten sleutelen, werkt nu naar behoren.
Die gazen bakjes met houtmeel geven te weinig rook en gaan steeds uit en duren veel te lang. Verschillende venturie systemen heb ik
allemaal nagebouwd maar werken niet ideaal (vind ik) want de rook is vaak te zwaar en ruikt niet lekker.
Het principe is (volgens mij) niet goed want er ontstaat een concentratie van condens waardoor de boel vervuild.

Dit is al een redelijk oud topic, maar wel actueel.
Zelf rook ik warm gewoon in de BBQ, blokje hout tussen de gloeiende kolen.
Koud roken doe ik met een CSG en met rookmeel, Geen rookmot.
Niet alle CSG's doen het lekker op mot.
Mijn vorige CSG ging ook slecht op mot.
Ik heb nu de Weber CSG, alleen nog niet gebruikt, maar volgens Noskos doet deze het goed op mot en meel.
De rooktijd voor koud roken is hier 8 tot 12 uur voor een zalmzijde dat vindt ik prima. De resultaten zijn meer dan zeer goed, volgens mijn neefjes zelfs perfect. Ik rook ook te weinig om met zo'n groot apparaat opgescheept te zitten.
(Niet negatef bedoeld!);)
Als je veel grote batches wilt roken kan ik me het wel voorstellen dat je op zoek gaat naar zo'n turbosmoker. Ik en ik denk veel hier roken in kleine batches en dan is een goedwerkende! CSG doorgaans voldoende

Ieder zijn ding. Ik rook regelmatig zalm koud. En daar heb ik geen grote Kamado of zo voor nodig. Omdat het rauwe vis betreft moet het roken
zo snel mogelijk gebeuren want vis bederft nu eenmaal snel bij deze temperatuur.
De veel gebruikte gazen bakjes werken goed als je een redelijke trek kan bewerkstelligen in een Kamado of zo.
Maar het duurt naar mijn smaak te lang, omdat de concentratie van de rook te mager is.
Dat was mijn motivatie om met een cilinder te experimenteren. Veel venturie systemen heb ik getest. In het begin van de verbranding gaat
het dan redelijk. Maar later wordt de verbranding verstoort door condens.
Het gevolg is vaak een te zware rook. De venturie wordt vervuild door kleverig teer. Dit is gewoon mijn ervaring.
Mijn systeem heeft een ander principe, geen venturie dus. De verbranding heb ik vrij goed in de hand. Ik streef bij koudroken naar een bijna
volledige verbranding, zodat ik dan een lekkere blauw/witte rook heb. De rooktijd is 2,5 tot 3 uur met een grotere concentratie rook dan de
gazen bakjes. Als ik warm wil roken koppel ik de koeler er af.
Dan heb ik dus een "warmroker" om makreel of andere warm te roken items. De rook gaat dan in mijn houten rookkast (ook home made) met extra verwarming.
De rook kan ik ook aan mijn gas BBQ koppelen. De verbranding kan ik nog steeds regelen naar bijna volledig en meer onvolledig.
Veel succes met je zoektocht naar een mooi koudrook systeem.

Terug
Bovenaan Onderaan